Martin Jindra začínal s podnikáním velice originálně – prodával toaletní papír s podobiznou Jiřího Paroubka. A úspěšně na tom rozjel byznys. Psal se červenec 2005 a tehdejší český premiér dal policii rozkaz k razantnímu zákroku proti účastníkům technoparty CzechTek.
"Frčelo to až překvapivě dobře. Navíc před jedenácti lety neexistoval Facebook a lidi nenakupovali běžně po internetu. Téměř s nulovou reklamou jsme prodali kolem dvaceti tisíc roliček toaleťáku, který vznikl jako protest proti zátahu na CzechTeku. Evidentně v té době neležel tehdejší premiér v žaludku jenom technařům," vzpomíná na své začátky Martin Jindra, majitel obchodu Bastard.cz a vyučující oboru nová média na Filozofické fakultě UK.
Jednalo se spíše o jednorázovou záležitost. Jindra v té době již začal pokukovat po tričkách a objevil díru na trhu. Všiml si, že v Česku chybí obchod s vtipnými potisky, které by se zaměřovaly na místní tematiku.
"Značku jsme postavili na tom, že kdokoliv může poslat návrh na potisk, a když se ostatním lidem, kteří hlasují, líbí, tak k němu koupíme autorská práva a natiskneme ho. Z takového pokusného e-shopu se za deset let stala značka, která má sto padesát tisíc zákazníků, pět zaměstnanců a roční obrat přes 15 milionů korun," shrnuje svůj další podnikatelský úspěch.
Za deset let podnikání v potiscích na trička získáte nejen přehled v tričkovém byznysu, ale mohli byste rovněž sepsat sociologickou sondu o tom, jak na sebe Češi nahlížejí, čím se prezentují, co milují, nebo naopak nenávidí, a také jaký smysl pro humor pěstují.
"Potisky na tričkách za nás mluví. Lidé skrze ně dávají něco najevo. Třeba na sebe chtějí upozornit vtipným potiskem, ukázat, že mají něco rádi, ať už kávu nebo nějaký hudební styl, popřípadě že někam zapadají, třeba mezi vegetariány nebo hokejisty," přibližuje.
Jedním z nejčastějších motivů, který si Češi dávají na trička, je jejich vztah k alkoholu. Mezi bestsellery pak patří pivní tematika. "Vede parodie na mimoně (pivoni) a design 'tříděný odpad', jenž odkazuje k označení 'být na plech'. V létě zase byla v kurzu pivní olympiáda – tedy pět půllitrů symbolizujících olympijské kruhy."
Z přání zákazníků vyplývá, že Češi si rádi udělají legraci sami ze sebe. Milovníci piva si rádi koupí tričko s nápisem Abstinent, motorkáři evoluci jezdce, který nakonec skončí na invalidním vozíku, a řidiči pak auto jedoucí po rozkopané silnici s nápisem Kdo neskáče, není Čech.
Naopak příliš netáhne politika. "Ostatně, kdo by chtěl nosit na triku neoblíbeného politika. Tomu to raději vytmaví na toaletním papíru. Máme jeden potisk se Zemanem, ten si rádi koupí třeba novináři," říká Jindra.
Mezi další oblíbená témata patří zvířata, překvapivým fenoménem jsou chameleoni. V kurzu jsou i filmové narážky, sexuální narážky a hra s dvojsmysly v češtině. Fungují také tzv. geekovské narážky, tedy hlášky nadšených odborníků v informačních technologiích. Třeba motiv "nerozluční kamarádi" zobrazuje tlačítka Ctrl, Alt a Del, jak spolu sedí u jednoho stolu na kávě. "Taky je vidět, že z Čechů se stali závisláci na kávě nebo že si rádi udělají legraci ze zařízení Apple," líčí Martin Jindra.
Na závěrečný dotaz, jaký nejbizarnější obrázek tiskli, odpovídá: "Nás v kanceláři hodně pobavil 'pornorožec' s hláškou 'Jak bylo v Japonsku?', ale bohužel u našich zákazníků nebodoval."