Temná komedie ukazuje Kyjev před válkou. Režisér už je na válečné frontě

Mojmír Sedláček Blahoslav Baťa Mojmír Sedláček, Blahoslav Baťa
29. 10. 2022 7:30
„Hřbitov není hipsterská kavárna - klienti budou vždy. Podobnými cynickými bonmoty komedie Já, hrobař rozhodně nešetří. Ale komu je vlastně určena?“ ptá se kritik Mojmír Sedláček ve videorecenzi filmu, který od čtvrtka promítají česká kina.
Film Já hrobař je zpestřením nabídky kin pro momentálně početnou ukrajinskou komunitu, hodnotí kritik Mojmír Sedláček. | Video: Mojmír Sedláček, Blahoslav Baťa

Saša pracuje na hřbitově v Kyjevě, ale nemá rád lidi. Problém je, že s nimi musí komunikovat a okolí očekává, že to bude dělat citlivě. V jeho oboru o zákazníky není nouze, navíc se v něm točí nemalé peníze, což dobře ví i banda šílených mafiánů, kteří se na hřbitov nalepili. Černá komedie tak sleduje život vyhořelého pětatřicátníka, který se snaží znovu najít cestu k lidem a motivaci opět žít, stojí v anotaci snímku.

České diváky podle Sedláčka pobaví, že třeba korupce či zneužívání pravomocí policie je pro postavy něčím zcela samozřejmým. "Ačkoli by film měl být převážně zábavný, na naše poměry se překvapivě často hovoří o mrtvých dětech, nesmyslnosti života a nutnosti, zároveň nemožnosti, smířit se se smrtí," tvrdí kritik.

Podle něj ukrajinský snímek občas překvapí drsnější akční scénou, ale snaha o napodobení svižných krimikomedií ze západní Evropy vyznívá spíše do prázdna - a to navzdory tu a tam příjemně překvapivému střihu či častým záběrům z dronu, evokujícím božský pohled na pozemské pinožení.

"Jedná se především o drsné, do značné míry i atraktivní zpestření nabídky českých kin pro momentálně početnou ukrajinskou komunitu od autorů, kteří bojují se zbraní v ruce proti ruským okupantům, což jejich tragikomickému snímku dodává na naléhavosti," shrnuje kritik Mojmír Sedláček.

 

Právě se děje

Další zprávy