Pohotovost skončila Clooneymu i dramatickým seriálům

Kultura Kultura, Red Kul
4. 4. 2009 8:00
Slavný seriál se vysílal patnáct let
Foto: NBC

New York - Po patnácti letech skončil čtvrtečním dvouhodinovým vzpomínáním americký televizní seriál Pohotovost (ER).  A s ním podle některých názorů i celá éra televizní zábavy, které vládly velké stanice jako právě NBC, jež začala populární sérii vysílat 19. září 1994.

Idea seriálu se datuje už do roku 1974, kdy Michael Crichton napsal scénář inspirovaný jeho vlastní praxí na pohotovosti.  Poté, co se Stevenem Spielbergem natočili na začátku 90. let Jurský park, se k textu vrátil a rozhodli se, že z něj bude pilotní díl nového seriálu.

Při dnešních reprízách už můžou diváci kroutit hlavou nad tím, že seriál byl tehdy vítán pro svůj nový realistický styl vyprávění, který ukazoval americké zdravotnictví i zákulisí nemocnic. Stejně tak jako byla velebena konkurenční Nemocnice Chicago Hope, kterou začala vysílat konkurenční CBS jen o den dřív.

Rekordy a zase rekordy

Foto: NBC

Hlavních postav se v Pohotovosti vystřídala spousta. Bezesporu nejdéle účinkující figurou byl doktor John Carter (Noah Wyle), který v seriálu vydržel 11 let a 245. dílů. Ale tou nejslavnější postavou se stal George Clooney jako doktor Douglas Ross.

Hrál v seriálu v letech 1994 až 1999 a byla to hlavně jeho zásluha, že v prvních sezonách dosahovala sledovanost od 20 do rekordních 30 milionů diváků.  Pro Clooneyho Pohotovost byla startem k hvězdné filmové kariéře a pro ostatní herce důkazem, že oba světy už nejsou tak neprostupné.

Později ale Pohotovost začaly porážet jiné lékařské seriály, Dr. House a Chirurgové (Grey's Anatomy). přesto se ER stala druhým nejdéle běžícím dramatickým seriálem; hned po cyklu Zákon a pořádek - a s 15 sezónami nyní drží rekord nejdéle běžícího lékařského dramatu v hlavním vysílacím čase.

Posbírala i rekordní počet nominací na televizní Emmy: za 14 let jich bylo 120 a z toho jich dvaadvacet proměnila.

Poslední díl NBC doprovodila hodinovým průřezem včetně rozhovorů a vzpomínek tvůrců, finále přivedlo před kamery několik aktérů z předcházejících řad. Clooney mezi nimi chyběl, nicméně objevil se už v jednom z březnových dílů a sledovanost rázem stoupla o čtvrtinu. Epizodu vidělo 10,7 milionu diváků, nejvíce za uplynulé dva roky.

Foto: NBC

Předposlední díl minulý týden přivedl k obrazovkám 10,4 milionu Američanů, finále s pořadovým číslem 328 a názvem And in the End si nenechalo ujít 16,4 milionu pamětníků, což je nejlepší výsledek pro závěrečný díl od roku 1996, kdy končil seriál To je vražda, napsala.

Na ambulanci chicagské nemocnice Cook County se v posledním dílu Pohotovosti odehrával další normální den, linie seriálu se cyklicky uzavřela příchodem dcery jednoho z protagonistů prvních dílů Marka Greena, která zde jako čerstvá lékařka žádá o práci.

Směr kabelovky

Symbolicky se ale podle některých mediálních odborníků z mnoha důvodů uzavřela i éra zábavy, které vládly televizní sítě a jejich dramatické seriály plné hvězd. Jejich výroba je dnes příliš drahá, a to navíc v situaci kdy sledovanost sítí klesá.

Seriály nahrazují tak přece levnější talk a reality show, které zajímají mladší diváky a lépe na ně slyší inzerenti. Například na tradičním čtvrtečním postu od 22 hodin střídá Pohotovost moderátor Jay Leno.

Foto: NBC

To neznamená, že se dnes podobné „velké" seriály vůbec nevyrábějí: některé televize se spojily s filmovými studii, jiné vsadily spíš na experimenty, dynamické vyprávění i složitější strukturu. Mezi nejznámější úspěšné „nové seriály" tohoto typu patří Prison Break, Ztracení nebo série CSI.  I ty ale dosahují sledovanosti „jen" okolo 16 milionů.

Navíc se ukazuje, že i tady pozornost a věrnost diváků záhy klesá, nebo jim přece jen vadí příliš zamotaný děj. K tomu se často nové hvězdy, jež si seriál vygeneruje, hlásí o vyšší platy.

A to vše ještě v době, kdy se jednotný divácký vkus dál drolí, a je těžké vytvořit seriál, který zaujme široké skupiny. Ostatně když Pohotovost začínala, měla průměrná rodina 41 kanálů, dnes jich má přes 120.

Velký seriál je jako bizon

Foto: NBC

Důsledkem toho všeho je, že kvalitní kreativní seriály se přesouvají spíš na kabelové stanice. Ty vytvářejí série pro menší a vyhraněnější publikum, a navíc je mohou zpoplatnit dvakrát: nejprve za příjem kanálu, podruhé za sledování na webu.

K tomu jsou jejich díla často nejen ambiciózní, ale nemají ani tolik pokračování - takže si lépe herce zavazují pro spolupráci.

Podle některých názorů „zbude" přinejlepším kvalitní mainstream ale i na velké kabelovky. To prý dokazují výsledky Emmy, kde dlouholetou dominanci HBO prorazil seriál Mad Men z neplacené kabelovky AMC, na který se tu dívaly jen dva miliony diváků.

„Velký dramatický seriál je jako americký bizon. Nevyhynul, ale není lehké ho spatřit," říká někdejší televizní kritik z Dallas Morning News Ed Bark.

 

Právě se děje

Další zprávy