Los Angeles - Nominace na ceny Emmy signalizují, že televizní byznys možná čekají velké změny. Placená stanice HBO má sice s počtem 85 pořád nejvíc zásahů, ale poprvé v této dekádě nesoutěží o prestižní trofej pro nejlepší dramatický seriál.
Vytlačily ji série Mad Men a Damages z neplacených kabelovek, které dřív byly popelkami televizního trhu. Obě mají za sebou jen první sezonu, přesto ovládly spolu s dalšími pořady z "basic cable" nabídky i herecké kategorie dramatických seriálů. Podle ohlasů z branže je to signál, že kreativní seriály, které ocení kritici, se přesouvají na menší stanice, které jsou zdarma v základní nabídce.
Ty nejsou pod takovým tlakem na velkou sledovanost, a tudíž si mohou dovolit větší experimenty, s nimiž zaujmou menší skupinu výlučněji zaměřených diváků. Na velké hráče zbude kvalitní komerční podívaná.
O cenu pro nejlepší dramatický seriál soutěží spolu s Mad Men z AMC a Damages z FX Networks i u nás známý misantrop Dr. House, stejně jako Dexter, Boston Legal a Ztracení - kteří tu zůstávají jako zástupci progresivních "nových" seriálů. Chybí Prison Break, stejně jako dřív aplaudovaní Chirurgové a vymydlené, ale Zoufalé manželky.
HBO sice letos pořád patří i rekordní počet nominací pro jeden pořad: sedmidílná série John Adams o druhém prezidentovi USA s Paulem Giamattim a Laurou Linneyovou jich má 23. Ale předmětem hovoru je spíš ústup ze slávy, kterou stanici nasbíral Sex ve městě nebo Sopránovi. Nadějí pro ni může být, že je to jen důsledek stávky scenáristů.
Seriál Mad Men, který má celkem 16 nominací, se vysílal od července do října 2007; za popis společenských i ekonomických změn v Americe 60. let a získal už dva Zlaté Glóby včetně titulu nejlepší dramatický seriál.
Je situován do reklamní agentury v New Yorku, kde je v dýmu Lucky Strikes kreativní ředitel Don Draper vystaven tlaku klientů i divoké doby. Jeho představitel Jon Hamm se uchází o hlavní hereckou cenu. Stejně jako Glenn Closeová, hvězda seriálu Damages o právnické firmě.
Zatímco herečky i letos představují nezlomené a silné postavy, v mužských kategoriích dostali přednost anti-hrdinové, jejichž charaktery nejsou nejrovnější, ale skýtají větší dramatické možnosti než třeba vzorňáci z Kriminálek CSI. Přinejmenším jsou nerudní jako Dr. House, ale většinou mají i temnou minulost, citové problémy a morální dilemata.
Takový je kromě Dona Drapera i detektiv Dexter Morgan, Gabriel Byrne jako psychiatr v pořadu In Treatment nebo James Spyder, který hraje právníka v seriálu Boston Legal.
O cenu pro nejlepší komediální sérii se ucházejí 30 Rock, zámořská verze Kanclu (The Office), seriály Dva a půl chlapa, Curb Your Enthusiasm a Vincentův svět (Entourage).
Mezi kandidáty na Emmy je i skupina sedmi českých a slovenských počítačových animátorů a tvůrců zvláštních efektů. Byli nominováni za druhý díl seriálu The Company o souboji špionážních agentur USA a Ruska, jehož koproducentem je režisér Ridley Scott.
Na Emmy je nominován tým pracující pro společnost UPP včetně ředitele Víta Komrzého, supervizora speciálních efektů Viktora Müllera, ředitele výroby Jaroslava Matyse a produkčního Jana Všetíčka. Na seriálu pracoval i vrchní "dokreslovač" Jiří Štamfest, stejně jako Miro Gál a Peter Němec, kteří připravovali finální kompozice záběrů.
UPP se podílela na českých filmech Tmavomodrý svět, Mach a Šebestová a kouzelné sluchátko, Grandhotel či Vratné lahve. Emmy už získala před pěti lety za vizuální efekty pro televizní film Děti duny.
Ceny udílí americká Akademie televizních umění a věd. Letos budou tyto hlavní Emmy pro pořady vysílané v hlavních časech předány 21. září v Los Angeles.