Cap Sainte Marie (Madagaskar) - Africký Madagaskar zápolí s velkou ekologickou katastrofou.
Před deseti dny havarovala u jeho jižních břehů turecká nákladní loď Gulser Ana. Z plavidla teď do vody vytékají tuny paliva, ropy, splašků a nebezpečných fosfátů, které loď vezla do Indie.
Vrak dlouhý 189 a široký 30 metrů se už potopil.
Pláže ve špatně přístupné části Madagaskaru mezi Cap Sainte Marie a Faux Cap pokryl souvislý černý ropný koberec. Vláda lidem zakázala lovit ryby. V zamořené vodě u břehů umírají desítky keporkaků.
Ohrožená migrační trasa
"Keporkaci vyplavení na břeh bojují se smrtí," napsal deník L´Express. Zvířata, jimž ropa a nafta ucpaly dýchací cesty, se snaží zachránit veterináři z celé země.
Havárie ale ohrožuje i kytovce, kteří zatím v ropné skvrně neuvízli. Stala se totiž v místech, kudy keporkaci každoročně táhnou z chladných vod poblíž pólu do teplejších zimovišť kolem francouzského zámořského departementu Réunionu. Tam se pak páří a rodí mladé.
Kvůli migračním trasám keporkaků patří jih Madagaskaru k ekologicky nejcennějším regionům světa. Každý rok se sem vypraví desetitisíce biologů i turistů, aby stěhování velryb zahlédly na vlastní oči.
Záchranu brzdí politika
Madagaskarské úřady uvedly, že Gulser Ana převážela 40 tisíc tun fosfátů a 700 tisíc litrů ropy. Zatím však není jasné, zda je seznam nákladu úplný.
Na lodi zřejmě před ztroskotáním hořelo. Nepotvrzené zprávy, s nimiž přišla světová média, mluví o tom, že Gulser Ana figurovala na černé listině plavidel, která z bezpečnostních důvodů nesměla kotvit v přístavech EU.
Následky ekologické havárie, kterou Madagaskar označil za nejhorší svého druhu v historii země, likviduje osm stovek lidí.
Práce však postupují velmi pomalu. Komplikuje je nejen špatně přístupný terén, ale i složitá politická situace. Jak uvedla agentura DPA, do pondělního večera má být na Madagaskaru sestavena nová koaliční vláda. A momentálně nikdo pořádně neví, kdo za co zodpovídá.