Do výkonu Jiřího Pruši se započítává vždy jen první přistání na každém konkrétním letišti. "Je to rekord z oblasti jen těžko uvěřitelných výkonů. Přestože v době registrace rekordu už bude po uzávěrce, stihneme tento letecký unikát zveřejnit v připravované publikaci Česká kniha rekordů 6, která vychází už koncem září," uvedl Luboš Rafaj z Agentury Dobrý den, která se registrací českých rekordů zabývá.
Jiří Pruša dosáhl kýženého počtu přistání na různých letištích světa po necelých jedenácti letech motorového létání a všechna přistání má zaevidována ve svém zápisníku letů. Řadu letišť poprvé navštívil v rámci expedic pořádaných pod hlavičkou magazínu Flying Revue. Nejčastěji létá s malým letadlem Dynamic WT-9 (OK-LEX).
Z 500 letišť jich bylo 117 na americkém kontinentě a v Karibiku, 38 v Africe, 56 v Austrálii a na Novém Zélandu a 289 v Evropě (z toho 90 v České republice a 11 na Slovensku). Jako pětisté letiště zapsal letec do svého letového zápisníku letiště Bubovice nedaleko Berouna. Registrace rekordu pak proběhla na letišti Částkovice u Pelhřimova.
Mezi nejzajímavější dosažená letiště patří v Prušově letovém zápisníku například letiště Wales na pobřeží Beringovy úžiny na dohled hranice mezi USA a Ruskem, ostrovní letiště Gustafa III. na ostrově Saint Barthélemy v Karibiku, řazené mezi nejkomplikovanější letiště světa, ikonické letiště Princezny Juliany na rovněž karibském ostrově Saint Martin nebo "plážové" letiště Barra ve Skotsku. Mezi obtížná letiště patří kvůli silnému turbulentnímu větru i letiště Funchal na ostrově Madeira.
500 letišť Jiřího Pruši
Česká republika | 90 |
Slovensko | 11 |
Evropa | 188 |
USA | 91 |
Kanada | 11 |
Karibik | 15 |
Austrálie | 34 |
Nový Zéland | 22 |
Afrika | 38 |
Celkem | 500 |
A na jakých zajímavých letištích Jiří Pruša přistával?
Karibik: Na ostrově Saint Barthélemy je velmi krátká přistávací a vzletová dráha, k jejímuž prahu se letoun musí v obvykle silném turbulentním větru přiblížit nízkým letem nad hřebenem svahu v těsné blízkosti prahu dráhy. Dosednout musí pilot co nejdříve, jinak hrozí, že stroj po dosednutí neubrzdí a skončí v moři, jež dráhu lemuje z druhé strany - což se ostatně nejednou stalo.
Jiří Pruša přistál také na letišti Princezny Juliany, které znají miliony uživatelů internetu ze záběrů boeingu, který při vzletu či přistání prolétá jen několik metrů nad pláží. Nyní už dopravce tento stroj na linku na Saint Martin nenasazuje.
Evropa: Skotské letiště Barra má přistávací a vzletovou dráhu pod vodou - ukazuje se jen při odlivu, kdy zde také jedině můžete přistát. I tak ale přistání zde znamená pro sportovní letadlo poměrně značný příděl písku a slané vody.
Za pozornost stojí i přistání na letišti Funchal na Madeiře, kde vane velmi nepříjemný boční turbulentní vítr. I na Gibraltaru, kde napříč letištěm vede silnice, již zde při vzletu letadla uzavírají závorami, umí přistání znepříjemnit vítr.
Zcela jiného druhu je horské letiště Courchevel v Savojských Alpách, tzv. altiport. Přistání je zde náročné - především proto, že ho kvůli skalním stěnám za koncem dráhy nelze opakovat, a přistát tu proto můžete jen se speciální certifikací.
Expedice 100 let - 100 letišť
- Expedice chce připomenout 100 let československého letectví
- Pořádá ji magazín Flying Revue
- Jejím cílem je během letošního roku přistát na stovce letišť v České a Slovenské republice a vytvořit mezi nimi pomyslný letecký most
- Web: 100-let-100-letist.flying-revue.cz/
Amerika: Letiště Wales na Aljašce leží doslova na konci světa - jen asi pět kilometrů odsud vede hranice USA a Ruska a také datová čára (na její jedné straně je například 9. srpna a na druhé už 10. srpna). Přistání, ale i start jsou zde kvůli silnému, obvykle bočnímu větru poměrně obtížné, Pruša zde přistál až na druhý pokus.
Afrika: Asi největším zážitkem z afrických letišť je pro Jiřího Prušu přistání na letišti Cap Juby v Maroku. Právě tady totiž sloužil jeden z nejslavnějších pilotů historie Antoine de Saint-Exupéry a letiště už není v provozu. Jiří Pruša tu mohl přistát jedině díky organizátorům Rallye Aéropostale, jehož se s kolegou Milošem Dermiškem zúčastnil v roce 2017.
Austrálie a Nový Zéland: Letiště v těchto dvou zemích jsou velmi specifická. V Austrálii kvůli nekonečným pustinám polopouště, kdy je letadlo v řadě oblastí prakticky jediným dopravním prostředkem. Dráha letiště Forrest ve střední Austrálii například končí prakticky na návsi této vesnice či miniměstečka. Na Novém Zélandu si zase kvůli velké členitosti pobřeží a hornatosti můžete vyzkoušet přistání na velmi zajímavých místech uprostřed fjordů či hor a přistát zde můžete i na pláži - ta zde na rozdíl od letiště Barra má pevný povrch.
Jak to vlastně vzniklo
Při jedné z přednášek pro piloty jsem z publika dostal dotaz, na kolika letištích jsem vlastně už přistál - a já to nevěděl," říká Jiří Pruša, jak se zrodil nápad na registraci rekordu. "To mě přimělo k tomu, abych si na několik večerů sedl ke svému zápisníku letů a letiště spočítal. Došel jsem k číslu 400 prvopřistání. A když se mi při loňské expedici Rallye Aéropostale pilotka Air France nadšeně pochlubila, že přistála už na 230 letištích světa, uvědomil jsem si, že těch mých 400 je asi docela zajímavé číslo," vysvětluje český pilot.
"Při debatě v redakci Flying Revue jsme si poté uvědomili, že je to skvělá příležitost k propagaci sportovního létání a že se pokusíme docílit prvopřistání na rovné pětistovce letišť, což se nám k 8. srpnu skutečně podařilo," dodává.
Vznikl tak vlastně základní rekord s přesně stanovenými pravidly, který mohou další piloti překonávat.