Vůbec nevědí, co dělají. Kampaň drsně varuje rodiče před sdílením fotek dětí na síti

lis lis
24. 7. 2023 15:38
"Začátek strašlivé budoucnosti." Německá reklamní kampaň využívá deepfake video, aby varovala rodiče před sdílením fotografií a videí svých dětí na sociálních sítích. Reklama se díky temnému varování stala virálním hitem na sociálních sítích.
Děsivá reklama varuje před nástrahami tzv. sharentingu | Video: Deutsche Telekom

Reklamní kampaň, za kterou stojí telekomunikační společnost Deutsche Telekom, zobrazuje rodiče devítileté Elly, kteří bezmyšlenkovitě sdílí fotografie a videa své dcery na sociálních sítích. V kině na ně ale začne promlouvat dospělá Ella, jejíž podobu vytvořila umělá inteligence právě na základě nahraných fotografií.

Mladá žena rodiče varuje před nebezpečnými následky tzv. sharentingu - rizikovým sdílením fotografií a videí dětí vlastními rodiči v online prostoru. "Pro vás jsou fotky vzpomínkami. Pro mě ale možná začátkem strašlivé budoucnosti. Budoucnosti, kde může být moje identita odcizena lusknutím prstu, kde můžu jít do vězení za něco, co bych nikdy neudělala. Představ si, tati, jak je moje kredibilita zničena. Nebo jak je můj hlas použitý, aby tě obelstil, mami," varuje digitální Ella.

Reklama také varuje před tím, že se děti mohou stát obětí deepfake podvodů, aktéry dětské pornografie i dalších trestných činů. "To, co sdílíte na internetu, je jako můj digitální otisk, který mě bude pronásledovat po zbytek mého života. Takže vás prosím, mami, tati, ochraňujte mé soukromí ve virtuálním prostoru," upozorňuje dívka vytvořená umělou inteligencí ve videu.

Německá telekomunikační společnost ve videu také uvádí, že přes 75 procent rodičů sdílí data o svých dětech na sociálních sítích, přičemž 8 z 10 rodičů má na těchto kanálech sledující, které nikdy nepotkali.

Podobné údaje uvádí i výzkum Univerzity Palackého z roku 2022, který se zabýval právě fenoménem sharentingu u českých rodičů. Podle jeho výsledků 69 procent rodičů někdy sdílelo obsah o svém dítěti na internetu a 41,2 procenta se bojí jeho zneužití.

Problémem jsou podle dat výzkumu, do kterého se zapojilo 2481 respondentů, i rodiče publikující bez souhlasu fotografie, na nichž jsou jiné děti než ty jejich. "Dokonce 76,7 procenta rodičů samo uvedlo, že se setkali s příliš osobními fotografiemi dětí sdílenými jinými rodiči. Přesto část z nich sama sdílí obdobný obsah," píše se ve výzkumné studii.

Mohlo by vás zajímat: Speciální tvar se jim stal osudným. Vlnky jsou dnes kultem, lidé je chtějí zpět

Někteří za ně bojovali, jiní se je snažili zpeněžit - před více jak 10 lety skončily Vlnky | Video: Aktuálně.cz
 

Právě se děje

Další zprávy