Národní daňová agentura v kampani Sake Viva! prosí Japonce ve věku mezi 20 a 39 lety, aby jí pomohli udělat alkoholické nápoje přitažlivějšími. Do 9. září od nich sbírá návrhy, mezi nimiž mohou být nové druhy výrobků i atraktivnější reklamy. V poslední době se totiž zdá, že se japonští dvacátníci a třicátníci bez popíjení dokážou čím dál snadněji obejít. Píše o tom deník The Guardian.
Průměrná spotřeba alkoholu v Japonsku podle dostupných statistik klesla ze 100 litrů na osobu v roce 1995 na 75 litrů na osobu v roce 2020. Prudký pokles jeho konzumace ovšem znamenal také tvrdou ránu pro státní rozpočet, který se v současnosti vypořádává s deficitem více než 48 bilionů jenů (osm a půl bilionu korun).
Daň z alkoholu přitom v roce 2020 v japonském státním rozpočtu tvořila jen 1,7 procenta daňových příjmů, zatímco v roce 2011 to byla tři procenta, a v roce 1980 dokonce pět procent. Celkově státní pokladna v roce 2020 ze zdanění alkoholu inkasovala jenom něco málo přes jeden bilion jenů (necelých 180 miliard korun), což je o 110 miliard jenů (19 miliard korun) méně než v předchozím roce. Šlo o největší propad za posledních třicet let.
Za pokles zájmu mladých Japonců o alkohol může mimo jiné změna jejich životního stylu v období pandemie koronaviru. "Rozšířila se práce z domova, a řada lidí si tak odvykla chodit po pracovní době na skleničku s kolegy. Pokud se z toho stane nová norma, budou daňové příjmy z alkoholu dál klesat," uvedl mluvčí japonské Národní daňové agentury.
Vláda proto chce propagovat i popíjení v domácnostech. Ministerstvo zdravotnictví však současně obyvatele nabádá, aby alkohol nezapomněli konzumovat pouze v přiměřeném množství. Z nápadů na zvýšení přitažlivosti alkoholických nápojů vláda v listopadu vybere vítězný projekt, jehož realizaci finančně podpoří.