Skutečné socialistické reklamy v Československu. Proč vznikaly, když tu nic nebylo?

Skutečné socialistické reklamy v Československu. Proč vznikaly, když tu nic nebylo?
Plakát PMV, produkovalo REFO, 1971, zdroj: ANM.
Reklama na vysavače Elektro-Praga, zadní strana časopisu Propagace 9, č. 7 (1963).
Časopisecká reklama na Color-gel, Propagace, č. 4, 1973.
Bulharsko – S mládeží nejlevněji do světa, CKM, 70. léta, zdroj: soukromá sbírka. Zobrazit 49 fotografií
Foto: Aktuálně.cz / Ukázka z knihy od autorů Ondřeje Táborského a Lucie Česálkové „Spotřební imaginace státního socialismu: Reklama v Československu 1948—1989“, kterou v roce 2023 vydalo Národní muzeum a nakladatelství Akropolis / Se souhlasem k užití
Dan Poláček Magazín Dan Poláček, Magazín
18. 5. 2023 6:00
Reklama v socialistickém Československu nebyla vůbec zbytečná a nevýznamná, jak by se mohlo na první pohled zdát. V poválečných východoevropských zemích tvořila zajímavou součást ekonomiky a poskytovala práci desítkám tisíc kreativních lidí. V Československu existovaly reklamní agentury a samozřejmě se točily a tvořily reklamy. I na zboží, které třeba nebylo k dostání nebo se na něj stály fronty.

"Proč byla reklama, když tu nic nebylo? Je třeba si především uvědomit, že každý má úplně jiné vzpomínky. Jeden člověk si pamatuje, že něco bylo, jiný, že něco nebylo. Vysvětlit, že reklama prodávala něco, ale ono to lokálně nemuselo být k dostání, je poměrně náročné. Lidi logicky zajímá, proč tu nějaké zboží nebylo, ale my se ptáme, jak a proč reklama fungovala," vysvětluje v rozhovoru pro Respekt Ondřej Táborský, jeden z autorů výpravné knihy Spotřební imaginace státního socialismu.

Vyšla v nakladatelství Akropolis a ukazuje poválečnou reklamu jako formu komunikace, v níž se protínají zájmy státní hospodářské politiky v oblasti průmyslu a obchodu, spotřební kultura, umělecký svět a proměňující se podmínky mediálního provozu.

"Všemi médii reklamy doby státního socialismu se prolínalo několik specifických vizuálních témat. Gender, kulturní stereotypy, vize hojnosti, sázení a spoření, import/export i cestování se objevovaly napříč reklamní komunikací," přibližují autoři Ondřej Táborský a Lucie Česálková, jejichž titul se dostal i do finále Nejkrásnější české knihy roku.

Podívejte se na vybrané socialistické reklamy.

 

Právě se děje

Další zprávy