"Proč byla reklama, když tu nic nebylo? Je třeba si především uvědomit, že každý má úplně jiné vzpomínky. Jeden člověk si pamatuje, že něco bylo, jiný, že něco nebylo. Vysvětlit, že reklama prodávala něco, ale ono to lokálně nemuselo být k dostání, je poměrně náročné. Lidi logicky zajímá, proč tu nějaké zboží nebylo, ale my se ptáme, jak a proč reklama fungovala," vysvětluje v rozhovoru pro Respekt Ondřej Táborský, jeden z autorů výpravné knihy Spotřební imaginace státního socialismu.
Vyšla v nakladatelství Akropolis a ukazuje poválečnou reklamu jako formu komunikace, v níž se protínají zájmy státní hospodářské politiky v oblasti průmyslu a obchodu, spotřební kultura, umělecký svět a proměňující se podmínky mediálního provozu.
"Všemi médii reklamy doby státního socialismu se prolínalo několik specifických vizuálních témat. Gender, kulturní stereotypy, vize hojnosti, sázení a spoření, import/export i cestování se objevovaly napříč reklamní komunikací," přibližují autoři Ondřej Táborský a Lucie Česálková, jejichž titul se dostal i do finále Nejkrásnější české knihy roku.
Podívejte se na vybrané socialistické reklamy.