Agentura Visit Sweden si všimla, že nábytkářský řetězec Ikea často využívá názvy švédských jezer, řek, vrcholů či lesů při pojmenovávání svých produktů. Proto nyní rozjela netradiční marketingovou kampaň, která ukazuje, odkud se exoticky znějící označení produktů vzala, a zároveň si klade za cíl turisty přilákat ke krásám švédské přírody. Píše o tom zpravodajský web stanice CNN.
Záchodová štětka Bolmen například nese jméno jezera ležícího v regionu Småland na jihu Švédska. Podobně vznikl název odpadkového koše Toftan, který odkazuje k jinému kouzelnému jezeru, tentokrát v kraji Dalarna ve středním Švédsku. Misterhult zase není jen bambusová lampa, ale i okouzlující souostroví.
Díky kampani Discover the Originals (Objev originály) by se celkem 21 turisticky atraktivních míst mělo dočkat stejné popularity jako jejich jmenovci ze sítě Ikea. "Proti firmě nic nemáme. Naopak jsme rádi, že se ke švédským přírodním úkazům hrdě hlásí a pomáhá nám o nich rozšířit povědomí po celém světě. Bylo ale načase, aby se lidé konečně seznámili i s originály," řekl marketingový šéf agentury Visit Sweden Nils Persson.
Dodal, že když člověk zadá některé z názvů do internetového vyhledávače, objeví se mu nejprve webové stránky s výrobky firmy Ikea a výsledky odkazující k turistickým destinacím bývají až na dalších pozicích. Při vyhledávání výrazu Bodviken se například zobrazí s vyšší prioritou umyvadlo a Persson by byl rád, kdyby dostalo více prostoru stejnojmenné horské jezero na severu Švédska, zapsané na seznamu UNESCO.
Podobná situace nastává, když se uživatelé snaží ve vyhledávači zjistit něco o lese Höljes v jedné z nejméně obydlených částí Švédska a místo toho skončí u závěsného osvětlení v internetovém obchodě Ikea. Pokud by kampaň švédské agentury pro cestovní ruch byla úspěšná, spojovalo by si třeba slovo Kallax více lidí s pobřežními sceneriemi v Laponsku, nikoliv s dřevěnými poličkami.
V okolí jezera Bolmen se teď v rámci kampaně dokonce objevily cedule s nápisem: "Bolmen, více než jen záchodová štětka z Ikey." "Obyvatelé jsou na jezero pyšní a podporují iniciativu vrátit jeho názvu původní význam. Chceme ukázat, že Bolmen opravdu není jen nástroj, který vám pomůže vyčistit toaletu. Můžeme se pochlubit nedotčenou krajinou i křišťálově čistou vodou a svět by o tom měl vědět," zdůraznil místní radní Magnus Gunnarsson.
Z kampaně se ovšem raduje také společnost Ikea. "Souhlasíme, že je načase, aby místa, po nichž jsme pojmenovali některé z našich nejprodávanějších produktů, získala pozornost, kterou si zaslouží. Zároveň nám přijde velmi zábavné odkrývat příběhy, které stojí za názvy našich výrobků," uvedl mluvčí švédské firmy.