Fotky z dávných časů. Odvážní muži, marketing a dívky psali historii Tour de France

Fotky z dávných časů. Odvážní muži, marketing a dívky psali historii Tour de France
Závod stvořil Henri Desgrange, cyklista, sportovní novinář vlastník deníku L’Auto. Tour zamýšlel tak, aby ji jezdci vzdávali a do cíle dorazil jediný, ten nejlepší. Nechtěl ukazovat, co všechno člověk zvládne, ale naopak demonstrovat, co už možné není – třeba i prostřednictvím extrémních porcí kilometrů či zákazu pomocí zvenčí. Závodníci museli spoléhat jen sami na sebe a dáno bylo dokonce také oblečení. Nařizoval účastníkům ukončit etapu se stejným vybavením a oděvem, v jakém ji zahájili, a to bez ohledu na podmínky na trati.
Historicky prvním vítězem Tour de France se stal tehdy dvaatřicetiletý francouzský kominík Maurice Garin. Ten získal na druhého jezdce v pořadí rekordní a dosud nepřekonaný náskok dvě hodiny 59 minut a 21 vteřin a inkasoval prémii 3000 franků. Nepatřil však mezi ukázkové závodníky, jak je známe dnes, byl fanouškem vína a cigaret, dokonce se v průběhu klání po cestě občerstvoval po barech.
André Leducq patřil k velikánům Tour, slavný závod vyhrál dvakrát, přičemž v roce 1930 vážně havaroval a ztratil vědomí. Přesto se nevzdal a nakonec slavil vítězství, stejně jako o dva roky později. V cíli ho pak dekorovaly krásné dívky v krojích.
Závod vyžaduje vytrvalost a odhodlání a často stojí nejen pot, ale i krev. Své o tom ví francouzský závodník Joseph Thomin, který během jedné etapy Tour de France v roce 1962 spadl a ošklivě se zranil. Ani krvavé šrámy po celém těle ho ale nezastavily, znovu nasedl na kolo a pokračoval. Do cíle v Paříži ale nakonec nedorazil. Zobrazit 6 fotografií
Foto: Profimedia.cz
Šárka Nádeníčková Šárka Nádeníčková
1. 7. 2025 7:17
Na startovní čáře u pařížské kavárny Réveil Matin se v brzkém odpoledni rovná několik cyklistů, kteří čekají na odmávnutí startu prvního ročníku Tour de France. Nikdo neměl tehdy 1. července 1903 ani tušení, co se z původně marketingového tahu vyklube.

Všechno začalo nápadem mladého Géa Lefèvra, redaktora cyklistické sekce deníku L’Auto. Noviny měly problém s konkurencí, především s deníkem Le Vélo. Pro podpoření prodeje chtěl uspořádat náročný vytrvalostní několikadenní závod po celé Francii, který by svými gigantickými rozměry zastínil všechny dosavadní podniky svého druhu. Šéfredaktor Henri Desgrange, někdejší skvělý cyklista (držitel světového rekordu v hodinovém závodu z roku 1893), o tom však nechtěl ani slyšet. Finančního ředitele deníku Victora Goddeta ovšem myšlenka nadchla a předal Desgrangeovi klíče od trezoru s tím, aby si z něj vzal tolik peněz, kolik potřebuje.

A tak se stalo, že se na trať od pařížské kavárny Réveil Matin vydalo šedesát odvážlivců, třetinu z nich tvořili profesionálové, zbytek byli amatéři. Čekalo na ně šest etap, které dohromady měřily 2428 kilometrů, a nebylo jasné, zda první peloton vůbec do cíle dorazí ani jestli to list finančně nezruinuje a nápad dlouhého etapového závodu neskončí tak rychle, jako začal.

Na černé scénáře ale nedošlo. 

Celý závod dokončilo nakonec jen 21 jezdců, přičemž historicky první vítězství slavil francouzský kominík Maurice Garin. Ale žlutý trikot pro vítěze na něj ještě nečekal, ten přišel až později. Pro mnohé z jeho kolegů byl závod tak náročný, že nedojeli ani do cíle první etapy, která měřila 467 kilometrů.

Objevila se i řada skandálů, závodníci si trať nepovoleně zkracovali, někteří si pomáhali držením za auto, jiní dokonce jeli vlakem. Šušká se, že to byl i případ Maurice Garina, který byl kvůli tomu v roce 1904 diskvalifikován a titul se mu tak obhájit nepodařilo.

Letošní ročník startuje 5. července, a přestože se mnohé změnilo, diváky Stará dáma stále baví. Z převážně národní atrakce se stala největší každoroční vícedenní sportovní událost na světě, která přitahuje miliony fanoušků.

Projděte si galerii z dávných dob, kdy na Tour závodili odvážní muži.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy