Všechno začalo nápadem mladého Géa Lefèvra, redaktora cyklistické sekce deníku L’Auto. Noviny měly problém s konkurencí, především s deníkem Le Vélo. Pro podpoření prodeje chtěl uspořádat náročný vytrvalostní několikadenní závod po celé Francii, který by svými gigantickými rozměry zastínil všechny dosavadní podniky svého druhu. Šéfredaktor Henri Desgrange, někdejší skvělý cyklista (držitel světového rekordu v hodinovém závodu z roku 1893), o tom však nechtěl ani slyšet. Finančního ředitele deníku Victora Goddeta ovšem myšlenka nadchla a předal Desgrangeovi klíče od trezoru s tím, aby si z něj vzal tolik peněz, kolik potřebuje.
A tak se stalo, že se na trať od pařížské kavárny Réveil Matin vydalo šedesát odvážlivců, třetinu z nich tvořili profesionálové, zbytek byli amatéři. Čekalo na ně šest etap, které dohromady měřily 2428 kilometrů, a nebylo jasné, zda první peloton vůbec do cíle dorazí ani jestli to list finančně nezruinuje a nápad dlouhého etapového závodu neskončí tak rychle, jako začal.
Na černé scénáře ale nedošlo.
Celý závod dokončilo nakonec jen 21 jezdců, přičemž historicky první vítězství slavil francouzský kominík Maurice Garin. Ale žlutý trikot pro vítěze na něj ještě nečekal, ten přišel až později. Pro mnohé z jeho kolegů byl závod tak náročný, že nedojeli ani do cíle první etapy, která měřila 467 kilometrů.
Objevila se i řada skandálů, závodníci si trať nepovoleně zkracovali, někteří si pomáhali držením za auto, jiní dokonce jeli vlakem. Šušká se, že to byl i případ Maurice Garina, který byl kvůli tomu v roce 1904 diskvalifikován a titul se mu tak obhájit nepodařilo.
Letošní ročník startuje 5. července, a přestože se mnohé změnilo, diváky Stará dáma stále baví. Z převážně národní atrakce se stala největší každoroční vícedenní sportovní událost na světě, která přitahuje miliony fanoušků.
Projděte si galerii z dávných dob, kdy na Tour závodili odvážní muži.















