Londýn - Průmysl, automobily, letadla, ale i domácnosti. To všechno se bude muset uskromnit, aby nebyly překročeny nové limity Evropské unie na emise oxidu uhličitého.
Na jednoho významného znečišťovatele se ale zapomnělo - lodní dopravu. Důvod? Podle nejnovější studie OSN, z níž citoval britský deník The Guardian, vycházeli odborníci ze zcela chybné metodiky, díky níž měly tankery a kontejnerové lodě "papírově" až třikrát nižší emise než ve skutečnosti.
Podle nových propočtů lodní doprava vypouští do ovzduší ročně 1,12 miliardy tun CO2. To je skoro dvakrát více než všechna letadla dohromady.
Systém selhal, přiznal panel pro klima
"Je to jasné selhání systému, lodní průmysl doposud unikal pozornosti. Stál stranou diskusí o změně klimatu. Doufám, že na něj přijde řada v další dohodě OSN," citoval Guardian Rándžéndru Pačaurího, šéfa Mezivládního panelu pro změny klimatu (IPCC).
OSN také varuje, že se v následujících dvanácti letech emise lodních motorů ještě podstatně zhorší, a to nejen v objemu oxidu uhlíku a síry, ale i sazí, které se podílejí na vzniku rakoviny plic.
Peter Smith ze společnosti Intertanko, jednoho z největších kontejnerových přepravců, ale tvrdí, že lodní motory jsou naopak stále účinnější. "Jeden litr paliva v moderních lodích dopraví tunu nákladu na vzdálenost 2800 kilometrů, to je dvakrát více než před dvaceti lety."
Problém se přitom zdaleka netýká jen zaoceánské dopravy. Lamanšský průliv mezi Británií a Francií patří mezi nejfrekventovanější mořské cesty a denně tu oběma směry propluje na 400 lodí.