Renomovaná japonská výtvarnice Jajoi Kusamaová zvažuje, že by zažalovala pořadatele několika údajných výstav jejích děl v Číně. Ty však podle Kusamaové představují výhradně padělané práce.
Jak upozorňuje britský deník Guardian, falzifikáty děl Jajoi Kusamaové i dalšího japonského umělce Takašiho Murakamiho byly od letošního jara vystaveny alespoň v šesti čínských městech. Většinou šlo o přehlídky bez placeného vstupného. Například výstava v metropoli Čchang-ša, hlavním městě provincie Chu-nan, nicméně byla přístupná jen po zakoupení lístku v přepočtu za zhruba 200 českých korun.
Právník japonské výtvarnice už zaslal varování také pořadatelům další placené výstavy v Šanghaji, kteří přehlídku začátkem tohoto měsíce následně skutečně předčasně ukončili. Ve městě Čchang-ša jsou ale padělky děl Kusamaové vystavené nadále. Další napodobeniny děl byly k vidění v Šen-čenu, Kantonu a Wu-chanu, vypočítávají japonská média.
Japonská veřejnoprávní televize NHK uvedla, že právníci Kusamaové se nyní snaží identifikovat organizátory podvodných výstav a zvažují, že by je zažalovali za porušení copyrightu i čínských zákonů.
O podobném kroku přemýšlí také druhý dotčený umělec Takaši Murakami, jak uvedl jeho právník Hiroši Kamijama pro anglickojazyčný asijský deník Nikkei Asian Review.
Nadace Jajoi Kusamaové již uvedla, že všechny čínské výstavy jejích děl obsahují padělky a byly uspořádány bez vědomí a souhlasu devětaosmdesátileté umělkyně. "Toto nečestné jednání představuje zvlášť zlomyslné porušení mravnosti a slušnosti a zároveň opovrženíhodné porušení práva a copyrightu," varovala nadace.
Součástí výstav jsou padělky nejznámějších děl Jajoi Kusamaové, které pracují s červenými a bílými tečkami, autorčiným výrazným poznávacím znamením. Taková díla již Japonka představila v londýnské galerii Tate Modern, v pařížském Centre Pompidou či vloni ve washingtonském Hirshhornově muzeu. Minulý rok bylo v japonském Tokiu otevřeno muzeum zasvěcené jejímu životu a dílu.
Devětaosmdesátiletá Kusamaová se na scéně pohybuje přes šedesát let, skutečný boom ale její abstraktní impresionistické a popartové práce zažívají v uplynulých dvou dekádách. Roku 2014 autorčiny výstavy dle údajů časopisu The Art Newspaper navštívilo nejvíc návštěvníků na celém světě - výrazně k tomu přispěly tehdejší přehlídky v Latinské Americe, které dohromady zaznamenaly přes dva miliony návštěvníků.
Britský deník Guardian pro souvislost dodává, že čínské firmy již v minulosti byly obviněny z padělání japonských komiksů manga, animovaných filmů či postaviček podléhajících copyrightu. Deník Nikkei Asian Review k tomuto výčtu doplňuje také pirátská DVD či padělky luxusních kabelek. Obě publikace ale soudí, že současná kauza je prvním příkladem toho, že Číňané uspořádají výstavu kompletně padělaných uměleckých děl.