Warhol jako zamlada: bulvár a marketing

Radek Wohlmuth
1. 8. 2007 0:00
Výstava v Kampa Museu je namíchaná jako komerční zprávy
Foto: The Andy Warhol Museum, Pittsburgh

Recenze - Lehce bulvární, lehce marketingově protřelá expozice jedenadvaceti sítotisků ikony světového pop-artu Andy Warhola nese název Disaster Relics, tedy Katastrofy. Výběr grafických listů zpracovaných Warholovou erbovní technikou svědčí o kurátorské zručnosti - je v tom nejlidovějším slova smyslu divácky atraktivní, působí reprezentativně, a přitom se tváří koncepčně. Otázkou ovšem je, jaká kritéria má splňovat.

Kdo se během turistické sezóny chce prostě podívat na "nějakého" Warhola, nebude zklamán. V Kampa Museu najde malý, ale relativně pestrý výběr toho nejznámějšího, co viděl na reprodukcích nebo o čem slyšel: portréty Marilyn Monroe, čínského komunistického vůdce velkého kormidelníka Maa, Jacqueline Kennedy nebo Elvise Presleyho. Nechybí samozřejmě Warholův autoportrét.

Andy Warhol: Autoportrét, kolem 1977
Andy Warhol: Autoportrét, kolem 1977 | Foto: The Andy Warhol Museum, Pittsburgh

Nepoučeného diváka může trochu vyvést z konceptu snad jen ne tak známá tvář německého umělce Josepha Beuyse. Na  partičku divácky vděčných celebrit toho největšího kalibru, u kterých se chytne každý, navazuje pár výrazně symbolických "zátiší".

Konkrétně série Elektrických křesel a neméně oblíbená serigrafie Lebky z roku 1976. Výstavu uzavírají čtyři Katastrofy nazvětšované a sítotiskem přetištěné novinové fotografie autonehod nebo třeba potyčky s policií v rámci rasových nepokojů.

Vše je v jednotlivostech popartově polopatické, reklamně úderné a prvoplánově čitelné. Tak, jak to má být; a mohlo by to i i stačit. Už s ohledem, že je na výstavě výběrově zastoupeno poměrně velké časové období (1964 - 1986) a tím pádem i několik výrazových poloh - například grafiky s lineárními obrysovými "dokresbami" nebo šrafurami, pár lehce atypických formálních fines (diagonální kompozice) a raritních tisků. Pop-art nikdy nebyl žádná velká hlavologie.

Andy Warhol: Jacqueline Kennedy II, n.d.,sítotisk tisk na papíře
Andy Warhol: Jacqueline Kennedy II, n.d.,sítotisk tisk na papíře | Foto: Founding Collection, The Andy Warhol Museum, Pittsburgh

Kurátorky Meda Mládková a Aneta Georgievska-Shine se ale bohužel neudržely na uzdě. Sice poctivě vytěžily možnosti domovského Andy Warhol Musea v Pittsburgu, odkud až na jednu výjimku práce pocházejí, ale ke škodě věci začaly vystaveným grafikám zadělávat na víc obsahu, něž v nich ve skutečnosti je.   

Obrazy na zdech možná už zbytečně doplňuje sprška Warholových bonmotů vytržených z kontextu. která jim vytváří více či méně zmanipulovaný ideorámec. Ale budiž. Větší problém je, že se výstava tváří jako tematická.

A téma, které se jí má proplétat jako had,  je - smrt. Přístup k němu je ale jen formální a mechanický. A přestože ve Warholově životě mělo významnou, možná až obsedantní roli, působí vyspekulovaně. Především ve výběru portrétních grafik, kterých je na výstavě nota bene nejvíc.

Důvod k jejich vzniku byl pro Warhola samozřejmě naprosto jiný než smrt daných lidí nebo její podivné okolnosti, na které organizátoři odkazují. Nejviditelnější to je v případě Jacqueline Kennedy, která snad má - podle logiky věci - jen účelově asociovat atentát na jejího manžela. Ona sama už jako Onassisova žena podlehla v roce 1994 rakovině. Výjimku tvoří jediný list, Joseph Beuys in Memoriam, a to je po čertech málo.

Výstava Andyho Warhola v Kampa Museu je asi jiná, než by podle kurátorek snad měla být, zato je (nechtěně) mnohem víc warholovská. Je namíchaná tak, jako komerční zprávy: trocha diktátorské politiky, celebrity, showbyznys a pár bouraček. To vše v typickém barvotiskovém provedení.

A chytlavá je podobně. Což vůbec nevnímám pejorativně.

Andy Warhol: Disaster Relics. Museum Kampa Praha, výstava trvá do 21. října.

 

Právě se děje

před 6 minutami

Zemřel chartista a katolický kněz František Lízna

V důsledku onemocnění koronavirem zemřel ve čtvrtek večer katolický kněz a bývalý chartista František Lízna (79). Zprávu o jeho úmrtí zveřejnil  jezuita Jan Regner.

před 30 minutami

YouTube zruší omezení Trumpova účtu, až poleví hrozba násilností

Internetová platforma pro sdílení videí YouTube uvolní omezení uvalená na účet exprezidenta Donalda Trumpa až usoudí, že se snížilo nebezpečí násilných incidentů v USA. Podle agentury Reuters to dnes prohlásila šéfka stejnojmenné společnosti Susan Wojcickiová. YouTube zamezil Trumpově účtu nahrávat nová videa po útoku jeho příznivců na sídlo Kongresu na začátku ledna.

"Kanál zůstává nadále pozastavený kvůli rizikům podněcování násilí," řekla Wojcickiová v rozhovoru s organizací Atlantic Council. Středeční varování policie zajišťující ochranku Kapitolu ohledně možnosti nového útoku ozbrojenců na sídlo Kongresu jsou podle ní důkazem, že "nadále přetrvává zvýšené riziko násilností".

Na Trumpově youtubovém účtu lze nadále zhlížet dříve nahraná videa, není mu však umožněno nahrávat nová a platforma zablokovala možnost stávající nahrávky komentovat. YouTube na rozdíl od ostatních platforem udělil Trumpovi pouze důtku, k trvalému smazání účtu by musel dostat další dvě.

Zdroj: ČTK
Další zprávy