Šanghaj - Čínští dělníci strhli nový ateliér světově proslulého umělce Aj Wej-weje v Šanghaji. Západní média zničení ateliéru spojují jeho politickým aktivismem.
Aj Wej-wej uvedl, že demoliční četa dorazila k ateliéru bez varování v úterý a během dne ho srovnala se zemí. Demoliční práce začaly v noci a Aj Wej-wej prý přiletěl do Šanghaje z Pekingu tak rychle, jak mohl. Už ale bylo pozdě, aby zničení ateliéru v hodnotě přesahující milion dolarů zabránil. Původně přitom dostal k postavení ateliéru povolení, ale později úřady nařídily jeho zničení, protože údajně nedodržel potřebné stavební postupy.
Třiapadesátiletý umělec a designér Aj Wej-wej patří mezi nejslavnější a zároveň nejkontroverznější čínské autory. Podílel se na návrhu stadionu Ptačí hnízdo pro olympiádu v roce 2008 v Pekingu, pak se ale od her distancoval s tím, že vláda je využívá jen pro propagandu. Jeho tvorba často nese politický podtext a Aj se kvůli tomu několikrát dostal do sporu s čínskými úřady.
Aj Wej-wej řekl BBC, že demolice budovy začala v noci, protože se úřady bály, že přiláká nežádoucí pozornost. V listopadu loňského roku proti plánovanému zničení ateliéru protestovalo více než umělcových stoupenců. Sám Aj Wej-wej byl v té době držen v domácím vězení v Pekingu.
Loni Aj Wej-wej představil v londýnské galerii Tate Modern instalaci, v jejímž rámci nechal do obří haly galerie navézt 150 tun porcelánových slunečnicových semínek. Ručně malovaná semínka vyrábělo dva roky na 1600 sklářů v čínském městě Ťing-te-čen.
Slunečnicová semínka jsou v Číně oblíbenou a levnou pochoutkou, mají ale také několik dalších významů od odkazů na vládní propagandu až po výraz čínské sounáležitosti. Právě tamní mentalita a společnost je častým tématem jeho děl.