Recenze: Tanec Eszter Herold je magická techné

Nina Vangeli
17. 12. 2013 22:03
Konvexní projekt maďarské tanečnice Eszter Herold získal Cenu Jarmily Jeřábkové
Foto: Eszter Herold

Recenze - Ve sféře současného nezávislého tance ve Střední Evropě hrají prim maďarští taneční umělci. Cestu ukázal Josef Nadj, ve Francii etablovaný proslulý choreograf, jehož poetika zůstala bytostně středoevropská, jako upředená z kafkovských a brunoschulzovských vjemů. K nejznámějším patří skupina fyzického divadla Artus, skupina Pála Frenáka či nezávislé sdružení L1.

Foto: Eszter Herold

Není proto překvapivé, že i v historii choreografické soutěže o Cenu Jarmily Jeřábkové, určené pro mladé a debutující choreografy ze zemí střední a východní Evropy, jejíž třináctý ročník nedávno proběhl, se výrazně zapsali maďarští účastníci - dnes například světoběžníci jako Mártha Ladjánszki nebo Ferenc Fehér. Soutěž o Cenu Jarmily Jeřábkové podporuje hledání identity mladých tanečních umělců středovýchodní - „nové",  „jiné", tanečně se vynořující Evropy.

Konvexní jako těhotné

Letos byla objevem soutěže choreografka a sólová tanečnice Eszter Herold,  členka sdružení L1. Představila dvě části z připravovaného projektu Konvexní projekt -  choreografii hoME na hudbu soudobého českého skladatele Lukáše Matouška a volnou kompozici Mátka. Vyjadřuje v nich hluboce zakotvenou emoci mateřství. Slovo „konvexní" je narážkou na těhotné bříško.

Tanec v černém představí bytost, jejíž dlouhé vlasy budou po celou dobu zahalovat tvář, zato budou odhalena bílá a neobyčejně senzitivní záda. Bytost je ve výhružném předklonu, její prsty vysílají k divákům podivné, nebezpečné? zvoucí? signály. Když se pohyb v prostoru rozvine, záhyby černé sukně po sobě zanechají malinkou bílou kolébku, čímž vznikne nejen čitelný vztah, ale i iluzivní perspektiva prostoru. 

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Motiv viny a sebetrestání - i bití břicha - tu silně vyvstává spolu se středoevropskou přízračností na pozadí paměti všech našich  balad o provinilých matkách.

Obdivuhodná je kultura pohybu této tanečnice. Svrchovaně ovládá své tělo do nejmenších jemností záchvěvů pleti zad. Extrémní polohy provádí bez námahy, jako by jen dávala bezděčně průchod svým mučivým myšlenkovým pochodům. Její tanec absolutně postrádá pohybová klišé, zapomínáme vůbec na techniku, nestaráme se o ni.

Foto: Eszter Herold

A co je vzácné, z tohoto tance vyzařuje velká krása. Když exponuje svá citlivá záda a jejich vzlykavý dech nebo když se blíží k divákům a divokými kopy rozviřuje svou černou širokou sukni do velikých nekonečných osmiček jako by tyto symboly nekonečna hnala bičem před sebou.

Silně vypovídající autonomie tance

Tušíc asi, že tanec je magická techné, využívá archetypální paměti barev - černou, nachovou, bílou (nigredo, rubedo, albedo alchymistů). Jsou tu i naturalistické prvky ženské magie - sliny. Tanečnice si ze stočených vlasů před obličejem vytvoří přiléhavou masku, uzel vlasů spolkne a vzápětí vyplivne.

Když sedí v druhé z choreografií v nachových saténových šatech na židli, vytvoří kolem sebe magický kruh bílých, mléčných slin, které vypouští z úst. A které na konci této skladby zase stírá z podlahy týmiž nachovými šaty, které si nyní svlékla, aniž nám ze své nahoty ukáže cokoli kromě zad. Stírá podlahu ve věčně ženském pohybu, starém jako místní balady.

Foto: Eszter Herold

Tanečnice se mohla též opřít o inteligentní světelnou spolupráci. Závoje tmy chodí stále s tanečnicí, obklopují ji a nedovolí vniknutí ničeho rušivého, co by neměla pod kontrolou.

Obě práce Eszter Herold jsou inspirované a zároveň umělecky ukázněné, hluboce promyšlené a detailně artikulované. Mají jemnou senzitivitu tanečního pohybu a silnou atmosféru.

Trochu mě jen znepokojila informace choreografky, že v závěrečné podobě mají vstoupit do hry také básníci a výtvarníci, bojím se, aby příliš mnoho výrazových prostředků nenarušilo tuto silně vypovídající autonomii tance.
 
O novou taneční osobnost se začala ihned zajímat zdejší nezávislá produkční centra; koprodukce a hostování v Praze je na spadnutí, nemluvě o tom, že se v Praze, na Slovensku a v Maďarsku Eszter Herold představí, jak vyžadují pravidla soutěže, s již uceleným choreografickým dílem.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 15 minutami

Právo na první hokejovou ligu získaly Šumperk, Vrchlabí a Kolín

Hokejisté Šumperku, Vrchlabí a Kolína získali právo účasti v první lize. Po předčasném ukončení sezony kvůli pandemii koronaviru rozhodl o postupu nejlepších týmů základní části jednotlivých skupin druhé ligy Východ, Sever a Střed výkonný výbor Českého hokeje.

V případě, že využije možnosti hrát druhou nejvyšší soutěž celé trio i všechny další kluby, rozšíří se první liga z dosavadních 16 na 19 účastníků. Původně měla mít v sezoně 2020/21 první liga 17 týmů. Postup si měl zajistit nejlepší z trojice vítězů jednotlivých skupin druhé ligy z play off. Druhá liga ale byla ukončena po třetích duelech předkola play off.

"Výkonný výbor současně rozhodl, že kluby, které získaly právo účasti postupem z nižší soutěže v předčasně ukončené sezoně, ho nemohou postoupit jinému zájemci. Pokud klub práva účasti ve vyšší soutěži nevyužije, zůstává mu zachováno právo účasti v soutěži, v níž nastupoval v sezoně 2019/20," uvedl tiskový mluvčí svazu Zdeněk Zikmund.

Přihlášky mohou kluby podávat do 22. května. "Po podání přihlášek rozhodne výkonný výbor o herním systému soutěží pro sezonu 2020/21 včetně postupu a sestupu tak, aby byly v nejbližším následujícím ročníku dosaženy počty účastníků stanovené jeho rozhodnutím z 19. prosince 2019. Na základě tohoto rozhodnutí bude v sezoně 2021/22 nastupovat v první lize šestnáct účastníků," doplnil Zikmund.

Od sezony 2022/23 bude mít první liga podle prosincového rozhodnutí výkonného výboru 14 týmů. Přímé postupy a sestupy mezi jednotlivými soutěžemi budou sjednoceny.

Šumperk ovládl základní část skupiny Východ se 103 body ze 40 zápasů a měl náskok 35 bodů před druhou Opavou. Do první ligy se může vrátit poprvé od sezony 2015/16.

Vrchlabí ve skupině Sever nasbíralo také 103 bodů ze 40 duelů a druhý Dvůr Králové nad Labem za ním zaostal o 18 bodů. V druhé nejvyšší soutěži hrálo naposledy v ročníku 2010/11, po kterém ze soutěže odstoupilo. Po dvou sezonách v Královéhradecké krajské lize působilo v druhé lize. V uplynulé sezoně za Vrchlabí hráli například útočníci Jaroslav Bednář, Jan Hlaváč, Petr Sýkora a před návratem do Pardubic i Tomáš Rolinek.

Kolín ve skupině Střed nasbíral 93 bodů z 42 utkání a měl osmibodový náskok před druhým Táborem i třetí Příbramí. V druhé nejvyšší soutěži hrál naposledy v sezoně 1982/83.

Právo účasti ve druhé lize získaly na základě výsledků před ukončením soutěží Frýdek-Místek B, Pelhřimov, Rakovník, Moravská Třebová, Cheb, Jičín, TNP Praha, Klášterec nad Ohří, Velké Meziříčí a Nový Bydžov. Postup do nejvyšší juniorské soutěže si zajistil AZ Havířov 2010.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Bulharsko se přihlásí do "čekárny na euro" koncem dubna

Bulharsko se přihlásí do "čekárny na euro", tedy do mechanismu směnných kurzů ERM-2, koncem dubna. V pátek to uvedl bulharský premiér Bojko Borisov. Podle něj současná koronavirová krize ukazuje, že členské státy eurozóny a ty země, které jsou už do ERM-2 zařazeny, budou mít po odeznění pandemie k dispozici miliardy eur na oživení ekonomiky, zatímco ostatní si budou muset půjčovat za vyšší úrok.

Země původně předpokládala, že k ERM-2, kde musí vydržet dva roky před přijetím eura, a k bankovní unii se připojí letos v červenci. V posledních týdnech se pak zdálo, že globální krize vyvolaná šířením koronaviru Sofii přiměje plán odsunout až na příští rok.

Borisov ale dnes vysvětlil, že se jeho vláda rozhodla po konzultacích se šéfkou Evropské centrální banky (ECB) Christine Lagardeovou a s vysoce postavenými úředníky ECB přípravy naopak urychlit. Dodal také, že je přesvědčen, že jak jeho země, tak Chorvatsko do eurozóny přijaty budou.

Zdroj: ČTK
Další zprávy