Recenze: Tanec Eszter Herold je magická techné

Nina Vangeli
17. 12. 2013 22:03
Konvexní projekt maďarské tanečnice Eszter Herold získal Cenu Jarmily Jeřábkové
Foto: Eszter Herold

Recenze - Ve sféře současného nezávislého tance ve Střední Evropě hrají prim maďarští taneční umělci. Cestu ukázal Josef Nadj, ve Francii etablovaný proslulý choreograf, jehož poetika zůstala bytostně středoevropská, jako upředená z kafkovských a brunoschulzovských vjemů. K nejznámějším patří skupina fyzického divadla Artus, skupina Pála Frenáka či nezávislé sdružení L1.

Foto: Eszter Herold

Není proto překvapivé, že i v historii choreografické soutěže o Cenu Jarmily Jeřábkové, určené pro mladé a debutující choreografy ze zemí střední a východní Evropy, jejíž třináctý ročník nedávno proběhl, se výrazně zapsali maďarští účastníci - dnes například světoběžníci jako Mártha Ladjánszki nebo Ferenc Fehér. Soutěž o Cenu Jarmily Jeřábkové podporuje hledání identity mladých tanečních umělců středovýchodní - „nové",  „jiné", tanečně se vynořující Evropy.

Konvexní jako těhotné

Letos byla objevem soutěže choreografka a sólová tanečnice Eszter Herold,  členka sdružení L1. Představila dvě části z připravovaného projektu Konvexní projekt -  choreografii hoME na hudbu soudobého českého skladatele Lukáše Matouška a volnou kompozici Mátka. Vyjadřuje v nich hluboce zakotvenou emoci mateřství. Slovo „konvexní" je narážkou na těhotné bříško.

Tanec v černém představí bytost, jejíž dlouhé vlasy budou po celou dobu zahalovat tvář, zato budou odhalena bílá a neobyčejně senzitivní záda. Bytost je ve výhružném předklonu, její prsty vysílají k divákům podivné, nebezpečné? zvoucí? signály. Když se pohyb v prostoru rozvine, záhyby černé sukně po sobě zanechají malinkou bílou kolébku, čímž vznikne nejen čitelný vztah, ale i iluzivní perspektiva prostoru. 

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Motiv viny a sebetrestání - i bití břicha - tu silně vyvstává spolu se středoevropskou přízračností na pozadí paměti všech našich  balad o provinilých matkách.

Obdivuhodná je kultura pohybu této tanečnice. Svrchovaně ovládá své tělo do nejmenších jemností záchvěvů pleti zad. Extrémní polohy provádí bez námahy, jako by jen dávala bezděčně průchod svým mučivým myšlenkovým pochodům. Její tanec absolutně postrádá pohybová klišé, zapomínáme vůbec na techniku, nestaráme se o ni.

Foto: Eszter Herold

A co je vzácné, z tohoto tance vyzařuje velká krása. Když exponuje svá citlivá záda a jejich vzlykavý dech nebo když se blíží k divákům a divokými kopy rozviřuje svou černou širokou sukni do velikých nekonečných osmiček jako by tyto symboly nekonečna hnala bičem před sebou.

Silně vypovídající autonomie tance

Tušíc asi, že tanec je magická techné, využívá archetypální paměti barev - černou, nachovou, bílou (nigredo, rubedo, albedo alchymistů). Jsou tu i naturalistické prvky ženské magie - sliny. Tanečnice si ze stočených vlasů před obličejem vytvoří přiléhavou masku, uzel vlasů spolkne a vzápětí vyplivne.

Když sedí v druhé z choreografií v nachových saténových šatech na židli, vytvoří kolem sebe magický kruh bílých, mléčných slin, které vypouští z úst. A které na konci této skladby zase stírá z podlahy týmiž nachovými šaty, které si nyní svlékla, aniž nám ze své nahoty ukáže cokoli kromě zad. Stírá podlahu ve věčně ženském pohybu, starém jako místní balady.

Foto: Eszter Herold

Tanečnice se mohla též opřít o inteligentní světelnou spolupráci. Závoje tmy chodí stále s tanečnicí, obklopují ji a nedovolí vniknutí ničeho rušivého, co by neměla pod kontrolou.

Obě práce Eszter Herold jsou inspirované a zároveň umělecky ukázněné, hluboce promyšlené a detailně artikulované. Mají jemnou senzitivitu tanečního pohybu a silnou atmosféru.

Trochu mě jen znepokojila informace choreografky, že v závěrečné podobě mají vstoupit do hry také básníci a výtvarníci, bojím se, aby příliš mnoho výrazových prostředků nenarušilo tuto silně vypovídající autonomii tance.
 
O novou taneční osobnost se začala ihned zajímat zdejší nezávislá produkční centra; koprodukce a hostování v Praze je na spadnutí, nemluvě o tom, že se v Praze, na Slovensku a v Maďarsku Eszter Herold představí, jak vyžadují pravidla soutěže, s již uceleným choreografickým dílem.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Turecko ohrožuje evropské hranice, zvažte jeho členství v celní unii, žádá EU řecký premiér

Řecký premiér Kyriakos Mitsotakis vyzval členské země Evropské unie, aby zvážily pokračování celní unie s Tureckem. Uvádí to agentura Reuters. Mitsotakis pronesl výzvu po pátečním setkání v Nikósii s kyperským prezidentem Nicosem Anastasiadesem a s egyptským prezdidentem Abdalem Fatahem Sisím. Zástupci tří zemí se shodli na tvrdé kritice počínání Turecka ve Středomoří.

"Není možné, aby tato země (…) měla výjimku z cel, těžila z přístupu na společný trh a současně ohrožovala východní hranici Evropské unie," uvedl na adresu Turecka Mitsotakis. Celní unie s Tureckem vstoupila v platnost 31. prosince 1995 a díky ní není zahraniční obchod mezi Tureckem a zeměmi EU zatížen cly. Podle Eurostatu bylo v roce 2019 Turecko pátým největším obchodním partnerem EU. Vývoz do Turecka činil 68,2 miliard eur (zhruba 1,76 bilionu korun) a dovoz z Turecka 69,8 miliard eur (zhruba 1,8 bilionu korun). V případě ČR činil export do Turecka 44,2 miliardy korun a import 38,4 miliardy korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy