České Budějovice - Výstavou obrazů a kreseb ruské avantgardní malířky Natalie Gončarovové v Alšově jihočeské galerii se zabývá policie. Existuje totiž podezření, že většina ze 150 děl vystavovaných ve Wortnerově domě je padělaná. Informují o tom servery Artalk.cz a Denik.cz.
Pro galerii jde o velmi prestižní výstavu, slavnější autorku než Gončarovou (1881-1962) zatím nevystavovala. Její obraz nazvaný Španělka se loni vydražil v aukční síni Christie's za 6,4 milionu liber, a stal se tak nejdražším obrazem, jaký kdy namalovala žena.
Ruský portál ArtInvestement.ru ale upozornil, že zhruba před deseti lety se na trhu objevily falešné obrazy ruské avantgardy z počátku 20. století se znaleckými posudky od Anthonyho Partona, Denise Bazetouxe a Jeana Chauvelina. A právě ti nyní potvrdili pravost exponátů Gončarové v AJG.
V šetření policie
"Existuje skupina mezinárodních podvodníků ve Švýcarsku a Francii. Ti najali Partona a Bazetouxe," řekl pro ruský server Peter Aven, exministr zahraničních ekonomických vztahů Ruska, bankéř, sběratel a miliardář.
Jean Chauvelin je zase hlavní postavou případu, o němž informoval americký časopis ARTnews. Šlo o výstavu ukrajinské malířky Aleksandry Ekster v Château Museum v Tours, kterou zabavila policie. Ukázalo se, že 180 ze 192 děl byly falzifikáty. "A vlastníkem 130 z nich byl právě pařížský obchodník s obrazy Jean Chauvelin, který se ruskou avantgardou zabývá od 50. let," uvedl Artalk.cz.
Výstava v Budějovicích už zaměstnává tamní policisty. "Předala jsem podnět ohledně výstavy kriminální policii k dalšímu šetření. Ta ho bude v první řadě prověřovat," řekla jihočeská policejní mluvčí Lenka Holická.
Expozici v AJG připravil kurátor Vlastimil Tetiva, jenž věří posudkům. "Nejsem tak úplný znalec Gončarové, ale věřím tomu, když to bylo uveřejněné v několika renomovaných monografiích," řekl.
Podezření, že jde o falza, považuje za formu konkurenčního boje, ale přiznává , že Parton ho o sporech informoval. Bohužel jde v první řadě o peníze. Je to skupina z ruské strany, která využívá k diskreditaci všechno možné. Gončarova žila ve Francii a tyhle sbírky se tam objevily," dodal.
Dočasně pověřený šéf galerie Petr Berkovský je přesvědčen, že o falza nejde. "Přiznám se, že jsem trošku překvapený. Jednání probíhala rok, všechny materiály má v ruce pan Tetiva," řekl.
Jihočeský kraj, který AJG zřizuje, zatím nechce dělat závěry. "Informace ale považujeme za natolik závažné, že se jimi s ohledem na kredit galerie budeme zabývat," řekl hejtman Jiří Zimola.
Proč retrospektiva?
Díla jsou na první pohled v perfektním stavu, přitom jsou některá i sto let stará, což udiví hlavně u prací na papíře, choulostivém materiálu, píše webové vydání Deníku. Podle ruského webu pocházejí padělky ze sbírek generálů NKVD s fiktivními jmény a adresami v Kazachstánu. Pravost by musel potvrdit rozbor.
Případ nicméně vzbuzuje řadu otazníků. Vedení AJG tají, od koho díla získalo, řeklo pouze, že kolekci zprostředkoval český sběratel působící v Paříži. Obrazy a kresby pocházejí ze zahraničních soukromých sbírek bez bližšího udání původu, což je podle odborníků podezřelé.
„S něčím takovým jsem se snad ve státní galerii nikdy nesetkal, zvlášť u tak významného autora, jakým Gončarova je," potvrzuje historik umění Radek Wohlmuth, který vznesl pochybnosti už před vernisáží.
Umění ruské avantgardy je známé jako oblast, kde koluje velké množství padělků. Tetiva připustil, že se výstavou mohou díla zviditelnit, aby se našli kupci. Jenže Gončarova je autorka světového formátu. Experti, které Deník oslovil, se shodují, že je absurdní, aby se zahraniční sběratel pokoušel etablovat ruská díla na českém trhu, který je v tom srovnání naprosto marginální.
Zvláštní je na druhé straně i to, že výstava, jejíž pojistné hodnoty jdou do milionů korun, je ušitá na míru regionální galerii a nikde jinde v zemi už nebude. Znalce dále zaráží, že je to retrospektiva.