Praha - Několik týdnů před tuzemskými parlamentními volbami představí skupina Pode Bal pokračování své výstavy Malík Urvi.
Před deseti lety v ní představila lidi, kteří byli údajně spolupracovníky komunistické Státní bezpečnosti nebo se jinak aktivně angažovali v podpoře tehdejšího režimu, a přesto po deseti letech demokracie v zemi zastávají významné politické, společenské či ekonomické posty.
Pokračování výstavy začne 25. března v pražském centru současného umění DOX, potrvá skoro dva měsíce a členové skupiny na ní slibují představit nové tváře. Podrobnosti pořadatelé zatím nechtějí zveřejňovat.
První výstava se konala v Galerii Václava Špály v roce 2000, za měsíc ji vidělo 10 000 lidí. Součástí 36 portrétů byly životopisy informující o předrevolučních i porevolučních aktivitách těchto lidí.
Výstava vyvolala společenský a mediální ohlas doma i v zahraničí. Expozice pak putovala i po dalších městech; Špálova galerie kvůli ní ale dočasně přišla o sponzory. Projekt rozpoutal debatu i v uměleckých kruzích a stal se zásadním počinem v tvorbě zaměřené na politicko-sociální aspekty.
Mezi vystavenými byli například tehdejší ministr financí Pavel Mertlík a jeho někdejší kolegové z vlády Jan Kavan a Miroslav Grégr, bývalý šéf protidrogové centrály a nynější první náměstek ministra vnitra Jiří Komorous, Vladimír Dlouhý, Marián Čalfa, Richard Falbr, Václav Junek, Lubomír Soudek, Jaromír Nohavica, a dokonce Jaroslav Hutka.
"Co k tomu mám já říkat? Před listopadem jsem se stýkal s člověkem, o kterém jsem věděl, že je z StB. Byl jsem bohužel srab a nedokázal ho poslat do prdele. Ale nikomu jsem neublížil, nikoho neudal," prohlásil tehdy Hutka.
Skupina Pode Bal je známá svým angažovaným uměním. Společenské dění v České republice komentovala již koncem 90. let prostřednictvím plakátů mířících proti extremistickým stranám či plakátů připomínajících třicáté výročí sovětské okupace Československa.
Do povědomí širší veřejnosti se dostala právě výstavou Malík Urvi. V roce 2002 se Pode Bal účastnili výstavy politického umění na Pražském hradě; tehdy prezidentská kancelář část expozice zakázala.
V témže roce instalovali na Veletržní palác cihlu jakoby letící skrz jeho skleněnou stěnu - protestovali tak proti způsobu vedení Národní galerie v Praze jejím ředitelem Milan Knížákem.
Před několika lety skupina připravila výstavu pro pražskou Galerii na zdi, která využívá opěrnou stěnu Letenských sadů pro prezentaci výtvarného umění. Přes léto byly na rozměrných plochách vystaveny fotografie dětí, které měly na krku tabulky s ručně psanými texty. V nich na sebe braly vinu za různá historická traumata a selhání, jež se pojí s českým národem.
ART WALL už nefunguje a rozbuškou se stala v květnu 2008 výstava jiné umělecko-aktivistické skupiny. GGuma Guar to pod názvem Kolektivní identita parodovala reklamní kampaň Prahy olympijské.
Pod heslem Všichni jsme v národním týmu na místo hereckých osobností doplnila "celebrity" jiného kalibru, totiž proslavené tuneláře a další české "podnikatele" spojované s finanční kriminalitou, korupcí a vazbami na místní politické špičky.
Čtěte také:
Pode Bal připomíná kolaboraci Čechů
Pode Bal zase kopíruje. Bohužel sám sebe