Třináctým rokem sbírá a zapisuje si sdělení z reklamních sloganů, třeba u českých dálnic a silnic. Na počátku stálo heslo "Karma vás vítá" z billboardové reklamy na průtokový ohřívač u silnice mezi Prahou a Kolínem.
"Tehdy jsem chtěla něco udělat se svým životem. Ve chvíli, kdy potkáte takové heslo, vlastně vás příjemně překvapí," vzpomíná na popud k osobní změně, který byl zároveň počátkem jejího zájmu o slogany a průpovídky. Z těch je sestaven i současný projekt nazvaný Básně z dálnice.
Podcast s Jolanou Havelkovou si můžete poslechnout zde:
Panely s texty, které původně vymysleli kreativci v reklamních agenturách, vystavila Jolana Havelková u východu ze stanice metra Vltavská, v prostoru ohraničeném na jedné straně řekou, na opačné pak pražskou magistrálou.
Velkoryse řešený, ale zároveň poněkud nehostinný prostor okolo výstupu z metra je často scénou sociálních dramat a útočištěm slabších. Život na okraji společnosti pak ostře kontrastuje se slogany, které pocházejí z reklam na životní úspěch a zajištěnost. "Co vy? Už máte nakoupeno?" ptá se jeden ze sloganů vystavených na místě, kde místní radnice v minulosti omezila prodej alkoholu.
Venkovní galerie v režii Galerie hlavního města Prahy, která výstavu Jolany Havelkové pořádá, má tomuto exteriéru pomáhat k pozitivní proměně. "Musím se přiznat, že kdybych byla na začátku, možná bych reflektovala právě tuto polohu. Napadlo mě, že bych tam třeba mohla uvařit polévku," přemýšlí Havelková.
Slogany a průpovídky, které sesbírala, dostaly i svou zvukovou podobu v podání herců Davida Dvořáka a Tomáše Jeřábka. "Je to nadsázka, téměř etudy mluveného slova, najednou ze sloganů vzniká příběh," přibližuje Havelková "rozhovor" reklamních sloganů, který je i součástí dnešního podcastu Na dotek.
Vítejte u jeho poslechu, hostem Petra Viziny je dnes vizuální umělkyně Jolana Havelková. K poslechu na platformách SoundCloud, Spreaker, Google Podcasts, Spotify i Apple Podcasts.