Přehlídka nazvaná Valoch & Valoch: Archeologie a konceptuální umění ukazuje nečekané styčné plochy, které lze mezi oběma nalézt. K vidění je v Pražákově paláci do 27. srpna příštího roku.
Jiří Valoch se sice nevydal v otcových stopách, archeologie však jeho život ovlivnila. S otcem se od dětství účastnil výzkumů. Pomáhal s dokumentací nebo u pásového přepravníku, jako brigádník na vykopávkách zakresloval nálezy. Trávil zde každé letní prázdniny. Prostředí jej inspirovalo. "Byl schopen vidět tam poezii, která se zrcadlila v jeho pracích," říká jeden z kurátorů současné přehlídky Miroslav Maixner.
Některé své umělecké akce Jiří Valoch později uskutečnil právě v Moravském krasu, kde jeho otec působil jako archeolog.
Výstava je široce pojatá. Tvoří ji jak archeologické nálezy Karla Valocha, tak ukázky synových prací a další tematicky související díla. Oba světy se prolínají třeba v dokumentaci archeologických nálezů, jež se formálně podobá dokumentaci happeningů a uměleckých akcí v krajině. Podobný je také systém skladování a třídění sbírek, ať už archeologických, nebo uměleckých. Do stejných depozitárních skříní kurátoři umístili skutečné archeologické nálezy i jimi inspirovaná umělecká díla.
"Konceptuální umění nemělo ambice vytvářet pouze sochy, ale akci, událost v krajině, kterou zdokumentovalo," poznamenává kurátor Ondřej Chrobák. "Dokumentovaly se i archeologické objevy a my tyto dokumentace porovnáváme. Zajímavé je, že Jiří Valoch fotografoval dokumenty z výzkumu tím samým fotoaparátem, kterým pořizoval svá umělecká díla," všímá si.
Návštěvníci uvidí také díla českých i zahraničních autorů, v jejichž tvorbě lze vysledovat paralely mezi uměním, prehistorií a archeologií, ať už v námětech, nebo třeba materiálu. Konkrétně jde o kresby německého malíře A. R. Pencka, grafiky Meret Oppenheimové zobrazující mytická zvířata, dokumentaci land-artových děl britského rodáka Richarda Longa nebo velkoformátové dílo Margity Titlové s otisky jejích vlastních rukou.
Součástí přehlídky v Pražákově paláci je rovněž prostor evokující jeskyni, kde předchůdci současného člověka nacházeli útočiště a vytvářeli některé prvotní formy umění. Karel Valoch v jeskyni Kůlna nalezl zlomek čelisti neandertálce, což bylo ve světovém měřítku jednou z nejdůležitějších událostí poválečné archeologie. V bezprostředním i vzdálenějším okolí téže jeskyně pak dvě dekády podnikal nejrůznější umělecké akce Jiří Valoch.
Základem výstavy se stalo zpracování rozsáhlého uměleckého archivu a sbírky Jiřího Valocha, které daroval Moravské galerii. Její první část instituce zpřístupnila online vloni. Hodnota daru se pohybuje v desítkách milionů korun, což z Valocha činí jednoho z největších současných donátorů umění v českém kontextu. Galerie plánuje zveřejnit na internetu přes 3000 děl.