Kvůli opatřením proti šíření koronaviru klasické vernisáže nahradilo virtuální otevření výstav prostřednictvím sociálních sítí a webu. Přehlídky jsou však návštěvníkům běžně přístupné.
První výstava v Muzeu moderního umění se jmenuje Fotoblok - Střední Evropa a představuje více než 100 fotografických knih z České republiky, Estonska, Litvy, Lotyšska, Polska, Rumunska, Slovenska a Maďarska. Do Olomouce doputovaly z Krakova.
"Po celé 20. století doprovázely fotografické knihy, fotoalba a prospekty bouřlivé dějiny tohoto regionu. Ačkoli se díla objevují na mnoha výstavách, dosud problematiku nikdo nepojal komplexně v kontextu střední Evropy," vysvětluje kurátorka sbírky fotografie Štěpánka Bieleszová.
Vybrané knihy ilustrují, jak fotografie zrcadlila utváření identit mladých středoevropských států a ovlivňovala jejich image, ideologii, snahy o modernizaci či představy o budoucnosti. Celou výstavu Fotoblok - Střední Evropa si lze prohlédnout on-line.
Další výstava nazvaná Šero i jas - Stvořená příroda představuje díla se společným motivem: přírodou. "Ve výběru obrazů, grafik, kreseb i soch asi 30 českých, německých, rakouských a polských autorů probíhá skryté dění, které se v malých oddílech dotkne témat poznání, ráje, lesa, tajemství, zrodu, růstu, šera i jasu," vypočítává kurátorka Anežka Šimková.
Návštěvníci se mohou těšit na grafické listy Arnošta Hrabala a Josefa Váchala, malby Antonína Slavíčka či sochy Ladislava Zívra a Josefa Klimeše. Zastoupeny jsou také práce neškolených umělců.
Moderní tapiserie
Třetí nová výstava otevřená v Muzeu moderního umění se jmenuje Umění tapiserie. Návštěvníci mohou spatřit přes 40 tapiserií vytvořených podle návrhů předních českých umělců mezi lety 1990 a 2019 v Moravské gobelínové manufaktuře ve Valašském Meziříčí.
Podle spoluautorky projektu Simony Jemelkové jsou k vidění díla Karla Malicha, Mikuláše Medka či Stanislava Kolíbala. "Jednáme také o zapůjčení tapiserie Michala Cihláře, která dnes zdobí Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky," doplňuje Jemelková.
Tapiserie po staletí patřila k vrcholným výtvarným formám, svého času byla oceňovanější než malby. Cílem výstavy je představit moderní tapiserie a ukázat vztah mezi nimi a předlohou, podle níž vznikaly.
"Dělat předobrazy k tapiseriím je velmi specifická záležitost, protože ne každé výtvarné dílo má tu ambici nebo možnost být převedeno do textilní podoby. Tapiserie má totiž určité technické možnosti, které jsou pevně dány a z nichž musí výtvarník vycházet," zdůrazňuje spoluautorka výstavy Jemelková.
Litoměřice v Olomouci
V Arcidiecézním muzeu byla ještě otevřena přehlídka zaměřená na Galerii a muzeum litoměřické diecéze, založené roku 1885 za Rakouska-Uherska. Do Olomouce propůjčila umělecká díla od 12. do 19. století.
Ve výběru exponátů nechybí například hlava apoštola ze Žitenic z 12. století, barokní obrazy Petra Brandla či sochy Matyáše Bernarda Brauna. V závěru roku se role vymění a olomoucké muzeum se naopak představí v Litoměřicích.
Společný projekt Muzea umění Olomouc a Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích má za cíl ukázat dvě výjimečné české instituce založené v nové společenské situaci po listopadu 1989. "Společným smyslem existence Galerie a muzea litoměřické diecéze a Arcidiecézního muzea Olomouc je uchovávat, odborně zpracovávat, zpřístupňovat a především zprostředkovávat veřejnosti poklady umění a duchovní křesťanské kultury, dochované nejen v církevních sbírkách, ale také v nově navráceném majetku jednotlivých farností obou diecézí," vysvětlují pořadatelé.