Praha - Běžně kolem ní jezdíme tramvají, při svých nákupních obchůzkách ji denně míjejí stovky turistů, málokdo ovšem zvedne hlavu a věnuje jí alespoň špetku zájmu. Budova na rohu Pařížské ulice je už mnoho desítek let součástí pražské zástavby, ne každý ji ovšem vnímá. Snad i proto, že je už drahnou dobu zcela opuštěná. Poněkud paradoxní ale je, že tato brutalistická stavba pochází z dílny renomovaného architekta Stanislava Hubičky, který je mimo jiné spoluautorem Nuselského mostu a čtyř stanic metra C. Někdejší budova Mezinárodního svazu studentstva je tedy zcela zásadním architektonickým počinem.
Toho jsou si dobře vědomi organizátoři festivalu 4+4 dny v pohybu, kteří se rozhodli oživit jejího ducha řadou přednášek, výstav, diskusí a představení. Taková resuscitace vybydlených domů je již tradicí festivalu, který každoročně v rámci projektu Místa činu okupuje opuštěné prostory v centru Prahy a prostřednictvím uměleckých děl reaguje na jejich historii. Letošní výběr je vskutku šťastný, protože skoro nikdo neví, jaký skvost v sobě dům skrývá.
Jiná hra?
Na samém počátku nového milénia v něm totiž bylo otevřeno kasino Happy day, které o několik let později ze dne na den zmizelo. Zůstal po něm ovšem bizarní interiér, který budově vdechl neopakovatelnou atmosféru. Stěny, sloupy i stropy jsou pokryty malými čtvercovými zrcadly, tudíž je každý pohyb v rozlehlé místnosti nespočetněkrát násoben. Zdi do ulic jsou téměř kompletně prosklené, takže skýtají dokonalý výhled. Je chvályhodné, že festival zpřístupní tak originální prostor veřejnosti a zároveň onen prostor poskytne neokoukané prostředí neokoukanému umění.
Hlavním tématem programu se letos stala otázka Would you like to play another game? a jeho náplní budou díla a přednášky, které se týkají naší bezprostřední současnosti a pokouší se uchopit signály ohlašující, že je třeba změnu. Otázka zastřešující toto téma je i názvem výstavy, která bude po celou dobu festivalu instalována ve druhém patře budovy. Kurátoři Krištof Kintera a Denisa Václavová shromáždili díla asi šedesáti umělců, kteří si ve své tvorbě zahrávají s myšlenkou hry. Reagují tak velmi volně a nikterak popisně na téma gemblerství, které z prostor stále dýchá. K vidění bude například video Alaina Riviéra, v němž na kuchyňské lince soustředěně vytváří miniatury slavných uměleckých děl.
Přízemí domu zaplaví studenti AVU s instalací inspirovanou jeho komunistickou i pozdější historií a první patro bude otevřeno diskuzím, přednáškám i symposiím. Velmi palčivé téma nastolí například symposium Art(Money)Talk o umělcích a penězích, jiné nám pak dá nahlédnout do fenoménu NeGalerií prezentujících umělecká díla mimo k tomu určená místa. Festival nabídne ale i setkání se samotným autorem budovy, jenž promluví o své tvorbě i směru brutalismu či procházku po městě s přírodovědcem Jířím Sádlem, který vyjeví svou abstraktní vizi, jak by vypadala Praha bez lidí.
Prostor dostanou i filmové projekce (kupříkladu provokativní pohled na současnou společnost I am Fishead - Ryba smrdí od hlavy), akce ve veřejném prostoru v okolí budovy (street artový muzikál maďarských HoppArt nazvaný Měřítko 1:5) či koncerty (speciální hudební projekt pro tuto příležitost připravili WWW a SPAM s choreografkou Petrou Hauerovou).
Dvanáct diváků Dominika Steina
V rámci programu Místa činu se představí i několik divadelních tvůrců, kteří jsou na české scéně stálicemi - vystoupí Farma v jeskyni či VOSTO5. Dramaturg Karel Král pak sestavil výběr mnoha pozoruhodných divadelních aktů spojených projektem Obrovské maličkosti, který je vlastně drobným festivalem ve větším festivalu 4+4 dny v pohybu.
Nabídne řadu premiér - mimo jiné i pro rozhlas psané minutové hry, které jsou mnohdy určené pro velmi omezený počet diváků. Podobně komorní bude i premiéra nové inscenace Jiřího Adámka, který se vrátil k někdejšímu fenoménu bytového divadla. Dvanáct milosrdných se skutečně odehrává v bytě berlínského herce Dominika Steina žijícího v Praze, jehož umění bude přihlížet pouhých dvanáct diváků.
Mnohem širší nabídku divadelních představení ovšem poskytne druhá linie festivalu, která se zaměřuje právě na tanečně-divadelní projekty. Jejím územím už není budova bývalého kasina, většina programu se bude odehrávat v Divadle Archa, ve Studiu Alta a dalších prostorách. I tato část jistě stojí za pozornost, protože se umělci prostřednictvím tance vyjádří k problémům, které sužují náš svět - poprvé například do Čech přijede slavný izraelský soubor Niv Sheinfeld & Oren Laor, který v představení Ship of Fools rekonstruuje absurditu vleklého konfliktu na Blízkém východě a berlínský choreograf Christoph Winkler se zase zaměří na život německého teroristy Andrease Baadera ze skupiny RAF.
Festival 4+4 dny v pohybu tedy otevírá mnoho témat, která úzce souvisejí s naší minulostí i s tím, čím jsme dnes, a činí tak všemi prostředky, jež současné umění nabízí. Právě umění nám totiž nejpřirozeněji nastavuje pomyslné zrcadlo. A v prostoru, který je těmi skutečnými kompletně posázen, se svému obrazu zkrátka nevyhneme...
4+4 dny v pohybu (Budova bývalého Casina, Pařížská 25, Divadlo Archa, Studio Alta, Alfred ve dvoře. NoD, La Fabrika), od pátku 26. 10. do soboty 3. 11.