Praha - Radní hlavního města Prahy rozhodli o pozastavení grantů v oblasti kultury a umění na příští rok. Důvodem je žaloba spolumajitele Divadla Ta Fantastika Petra Kratochvíla, který napadl systém financování pražských divadel u evropského arbitrážního soudu jako diskriminační.
"Budeme oslovovat advokátní kancelář a necháme si zpracovat posudek," uvedl pro Aktuálně.cz člen grantové komise Jan Kněžínek.
"Město nemá jinou možnost. V situaci, kdy České republice hrozí arbitráž, si nemůžeme dovolit pokračovat v rozdělování grantů stávajícím způsobem," řekl radní Milan Richter. Rozhodnutím ale nebudou dotčeny už probíhající víceleté granty.
Richter byl také pověřen prací na novém systému přidělování grantů. "Pracujeme na něm už několik měsíců. Chceme si také vyjasnit, zda lze podporu přiznat podnikatelským subjektům," dodal s tím, že by nová pravidla měla počítat s dotacemi na jednotlivé vstupenky.
Kratochvíl zažaloval Česko u arbitrážního soudu, obrátil se i na Evropskou komisi a Evropský soudní dvůr. Americký občan, někdejší patrner Lucie Bílé a známý příznivec ODS mluví také o ochraně zahraničních investic ve výši 70 milionů korun.
"To, že by se měly podle pana Kratochvíla dotovat i komerční věci, pokládám za něco špatného. Grantová politika přece není od toho, aby podporovala soukromé podnikání," reagovala pro Aktuálně.cz členka komise Nina Vangeli.
Že magistrát pozastavil granty, nepovažuje za šťastný krok. "Jakoby dával facku někomu jinému než tomu, od koho ji dostal. Bohužel na to doplatí ti, kteří za spor nemůžou. A nemůžou ani za to, že s jídlem roste chuť pana Kratochvíla a dalších, kteří soukromé divadlo provozují."
Už v březnu Kratochvíl spolu spolu s Janem Hrušínským z Divadla na Jezerce, Jankem Ledeckým z Divadla Kalich a Divadlem Radka Brzobohatého patřil k největším kritikům grantového systému.
Vyhlásil to i v celostránkovém inzerátu, stejně jako dřív demonstroval politickou podporu. "Neúspěch se odměňuje, úspěch se zakopává," řekl tehdy.
S ostatními principály soukromých scén tvrdí, že členové grantové komise "rozhodují subjektivně, kdy osobní a lobbistické zájmy vítězí nad myšlenkou rovné šance".
Do grantového řízení bylo letos podáno přes 550 žádostí v objemu téměř půl miliardy korun. Komise rozdělila 83 milionů, divadla z toho dostala 53,7 procenta.
Rozhoduje o nich třináctičlenná komise složená ze zastupitelů, úředníků a kritiků. Nejvyšší grant od nich obdržel Činoherní klub, jako jediný na čtyři roky.
Další člen komise Vladimír Just už dříve řekl, že systém je průhledný, i když "jde o subjektivní estetický soud, jenž může být omylný". Všude ve světě se pomocí grantů dotuje pouze to, na co nestačí, oponuje Just.
"Diletantské a vposled i alibistické mi připadají soudy o tom, že umění se posuzovat z principu nedá, a grantové komise tedy vaří z vody, ne-li z něčeho horšího. Všimněte si: říkají to ti, kteří se nikdy v žádné anketě či ceně neumístili. Nikdo z hlasujících odborníků si jich nepovšiml, účast na tuzemských i cizozemských festivalech je nulová," napsal už v půli roku v týdeníku A2.
Právě tito lidé se podle něho nejhlasitěji dožadují grantů. Nebo obcházejí grantový systém a ucházejí se o "neprůhledný, donedávna utajený penězovod zvaný pražské spolupořadatelství".
"Prosté a často zpochybňované kritérium dramaturgické objevnosti lze vztáhnout na zcela konkrétní měřitelné příklady: počet původních novinek, českých premiér, nebo naopak převzatých, hotových, jindy a jinde vyzkoušených projektů," uzavírá publicista s tím, že granty opřené o naznačená kritéria jsou při všech mouchách nejprůhlednějším způsobem financování.
Radní Richter z ODS už dřív řekl, že chce, aby kritéria byla co nejobjektivnější a umělecký dojem nepřevládal. Stejně mluvili další členové komise za magistrát.
Just na to v A2 reagoval: "Plošná dotace na vstupenku, kdy kritériem bude návštěvnost, by byl nejen konec standardního systému, ale i faktická genocida divadelních druhů a žánrů. A podle téhle logiky by měl největší nárok na grantovou dotaci Karel Gott, protože má největší návštěvnost."