Přední londýnská galerie Tate Britain se po pěti letech chystá kompletně převěsit sbírky. Když to udělala naposledy, tehdejší ředitelka Penelope Curtisová zhruba pět set děl od britských autorů z průběhu pěti století rozčlenila do jednotlivých místností podle data vzniku.
Nástupce Curtisové, nový ředitel Alex Farquharson, chce tento princip změnit. Nové sbírky budou méně chronologické, například v 18. století se novější a starší díla mají volně prolínat.
Větší důraz chce Tate klást také na tematickou příbuznost a společenský kontext. Sbírky by mohly být převěšeny zhruba do roku 2020, během prací budou stálé expozice veřejnosti nepřístupné, avizuje nový ředitel.
"Tate Britain hraje vzrušující roli při představování umění ve společenském kontextu, jak tom minulém, tak současném. Je to otázka příběhů, které se rozhodneme vyprávět," řekl Farquharson v rozhovoru pro aktuální vydání časopisu The Art Newspaper.
Kurátoři se při převěšování sbírek zaměří na tři propojené okruhy. První se bude týkat vztahu společnosti a umění, druhý dějin a současnosti, třetí poměrům mezi Británií a zbytkem světa.
Farquharson se chce zbavit podle něj přehnaného důrazu na Evropu a severní Ameriku. "Rád bych, abychom uvažovali interkontinentálně. Referenčním bodem bude v následujících letech například Karibik," avizuje.
Tate Britain od podzimu 2016 do léta 2017 navštívilo 1,4 milionu lidí, její pobočku zaměřenou na současné umění Tate Modern ovšem celých 6,4 milionu.
Podle Art Newspaper za to mohlo i otevření nové přístavby Tate Modern, pojmenované po filantropovi Lenu Blavatnikovi, a také rekordní výstava výtvarníka Davida Hockneyho. Vidělo ji 478 tisíc lidí, nejvíc v historii této instituce.
Přesto může mít Tate Britain důvod k obavám. Její návštěvnost je nižší než londýnské Národní portrétní galerie, která ve stejném období přivítala 1,9 milionu návštěvníků, a pohybuje se na podobné úrovni jako Národní námořní muzeum v Greenwichi, jež zaznamenalo 1,3 milionu návštěv, srovnává The Art Newspaper.
"Dvě třetiny našich návštěvníků přichází prohlédnout si stálé sbírky. Přesto marketing cílíme hlavně na dočasné výstavy," poznamenává ředitel Farquharson, jenž chce také v tomto ohledu pozměnit strategii Tate.
Zaměří se prý na mladé publikum, které žádá interaktivnější přístup. Přilákat mládež by podle Farquharsona mohlo oživení fasády Tate Britain či lepší využití zahrady před galerií v letních měsících.
Tate Britain
◼ Galerie Tate Britain se otevřela roku 1897, vlastní jednu z největších sbírek anglického umění na světě.
◼ Do vlastnictví Tate spadají malby předchůdce impresionismu Williama Turnera, jenž svou pozůstalost odkázal státu, či klíčové obrazy Williama Blakea, Johna Constabla nebo sira Johna Everetta Millaise, z novějších pak Francise Bacona nebo Davida Hockneyho.
◼ Budovy Tate také každoročně hostí výstavu finalistů Turner Prize, přední britské ceny pro současné tvůrce.
Tate v posledních letech zažila personální obměnu. Ze zastřešující organizace, která kromě galerií Tate Britain a Tate Modern spravuje také pobočky ve městech Liverpool a St. Ives, po devětadvaceti letech odešel ředitel Nicholas Serota. Vloni v lednu jej nahradila Maria Balshawová. Stala se první šéfkou Tate v historii, dříve vedla spojené galerie v Manchesteru včetně uznávané instituce Whitworth.
Ve funkci ředitelky Tate Britain zase po pětiletém období skončila Penelope Curtisová, v létě 2015 ji nahradil Alex Farquharson. Předtím založil a vybudoval náštěvnost regionální galerie Nottingham Contemporary, dnes uznávané po celé Velké Británii.
A k změnám došlo také v Tate Modern zaměřené na moderní a současné umění. Galerii opustil ředitel Chris Dercon, jenž půjde šéfovat experimentálnímu divadlu Volksbühne v Berlíně. Dercona nahradila galeristka Frances Morrisová.