Funkce šéfa filmového archivu se ujímá Michal Bregant

Kultura ČTK Kultura, ČTK
2. 1. 2012 9:07
Respektovaného Vladimíra Opělu odvolal exministr Besser
Akci studentů sledoval z nábřeží Vltavy i děkan fakulty Michal Bregant. "Je to recese, ale vlastně smrtelně vážná," řekl Aktuálně.cz, "Stejně jako studenti doufám, že se i takto podaří novou politickou reprezentaci přimět k tomu, aby situaci filmové tvorby co nejrychleji po volbách řešila."
Akci studentů sledoval z nábřeží Vltavy i děkan fakulty Michal Bregant. "Je to recese, ale vlastně smrtelně vážná," řekl Aktuálně.cz, "Stejně jako studenti doufám, že se i takto podaří novou politickou reprezentaci přimět k tomu, aby situaci filmové tvorby co nejrychleji po volbách řešila." | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Novým ředitelem Národního filmového archivu byl koncem roku jmenován Michal Bregant. Funkce se ujme v pondělí a nahradí Vladimíra Opělu, kterého bývalý ministr kultury Jiří Besser "kvůli manažerským pochybením" odvolal v polovině listopadu.

Odvolání respektovaného odborníka Opěly vyvolalo vlnu kritiky. V archivu nyní působí jako kurátor sbírek a Bregant s ním hodlá spolupracovat.

Ministerstvo odvolání zdůvodnilo tím, že vyplatil 3,5 milionu korun soukromému subjektu na základě neplatných dokumentů za práci, která z podstatné části nebyla a ani nemohla být nikdy provedena. Týdeník Respekt ale začátkem prosince napsal, že za Opělovým odvoláním byl spor o takzvané losování tendru na organizátora soutěže na dodavatele nového depozitáře NFA. Podle týdeníku Besser odvolal Opělu z funkce poté, co takové výběrové řízení formou losování odmítl podepsat bez písemného nařízení z ministerstva.

Foto: Jan Langer

Opělovo odvolání bylo jedním z kontroverzních Besserových rozhodnutí. Ministr nakonec ve vládě skončil v souvislosti s aférou kolem bytu na Floridě a svými kontakty s podnikatelem Pavlem Hráchem, pravomocně odsouzeným za korupci.

"Archiv je ve velmi dobrém stavu, filmy jsou v pořádku, protože pan Opěla se o ně výborně staral. Některé věci technického rázu vyžadují akutní řešení. Většina filmů se totiž bude natáčet digitálně, klasické kopie vymizí. Je otázkou i mezinárodní koordinace, jak se bude zacházet s moderními nosiči, na nichž budou snímky distribuovány. K tomu žádné standardy nejsou a bude to problém," řekl Bregant poté, co ho výběrová komise na tuto funkci jednomyslně doporučila.

Na digitalizaci filmů nazírá Bregant střízlivě. "Nutnost zpřístupňovat je divákům si vyžádá převod do digitálního formátu; jinak nebudou vysílatelné v televizích, ale ani v kinech. K tomu je zapotřebí velkých investic; doufejme, že se objeví díky takzvaným norským fondům," vysvětlil.

Čtěte také:
Besser: Filmový archiv vyplácel neoprávněně miliony

Doufá, že se podaří archivu ve spolupráci s FAMU získat grant na digitalizační laboratoř. Podle něj by tak mohlo vzniknout něco, co bude i mezinárodně použitelné jakožto standard pro digitální kino.

Michal Bregant se narodil 26. května 1964. Je teoretikem a historikem filmu a bývalým šéfredaktorem časopisu Iluminace. Od roku 2002 působil ve funkci děkana Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění v Praze. Nyní zastupuje pedagogy v akademickém senátu této školy a je vedoucím Katedry FAMU International. Jako ředitel NFA tuto funkci opustí, ale na fakultě zůstane jako pedagog. 

 

Právě se děje

Další zprávy