Vedle více než dvou desítek Muchových plakátů výstava obsahuje i velkoformátové dílo, které roku 1900 vytvořil pro Světovou výstavu v Paříži. Jde o část výzdoby pro pavilon Bosny a Hercegoviny. Plátno o rozměrech 7 krát 3,5 metru rozvíjí mytologické téma střetu antické a slovanské kultury. Podle odborníků předznamenává Muchovu práci na Slovanské epopeji.
Plátno se nachází ve sbírkách Uměleckoprůmyslového musea v Praze, odkud jej pracovníci firmy specializované na přepravu uměleckých děl převezli na Kampu. Z velké cívky, na nichž se podobně rozměrné práce transportují, ho odvinuli a pověsili na zeď.
Plátno vypadá téměř jako divadelní opona, v dolní části má však dva otvory, protože bylo koncipováno do pařížského pavilonu s oknem a dveřmi.
Výstava děl Alfonse Muchy a Pasty Onera se jmenuje Elusive Fusion, což v překladu znamená nepolapitelné spojení. Muchu, ročník 1860, a Pastu Onera narozeného roku 1979 od sebe dělí přes jedno století. Společné mají to, že fascinovali svět luxusních značek, krásy, elegance a přepychu.
Zatímco Alfons Mucha se na konci 19. století v centru společenského i kulturního života podílel na formování tohoto světa, Pasta Oner z něho o 120 let později čerpá a pohrává si s odkazy na nejrůznější obrazová schémata s ikonickými produkty.
Oba autory podle pořadatelů spojuje i fascinace dámskou tváří, její schopností vyjádřit nadšení, obdiv, pohrdání, úsměšek i touhu. V jejich díle se projevují nadčasová témata jako krása a touha po dokonalosti.
Na výstavě Elusive Fusion bude možné vidět přes 25 nejznámějších plakátů Alfonse Muchy a více než desítku děl Pasty Onera, který se obrazy zabývá více než 10 let. Východiskem se kurátorovi Karlu Srpovi stal způsob, jakým umělci přistupují k "vnitřně členěné vizuální výpovědi, která u každého z nich vychází sice z každodenních potřeb reklamy, ale proměňuje ji v jedinečný, nadčasový zážitek, v mnohoznačný střet různých stylových zdrojů, námětových východisek a prozařujících významů", uvádí Srp.
Podle něj se motivy, jimž Mucha vtisknul jedinečnou podobu na plakátech, staly součástí reklamního světa, ať už jde o alkoholické nápoje, nebo voňavky.
Práce jsou na Kampě propojeny v dílčích kapitolách s názvy jako Smysly, Do práce či Gesta. Výstava začíná toto úterý 23. června, potrvá do 25. října.