Divadelní tipy - Neodvratně se suneme k adventu, kdy se do ulic kromě svařeného vína vylijí i davy nakupujících se zlostí svraštělým obočím a romantickou září vánočních atrakcí rozšířenými zornicemi. Než se ale sváteční atmosféra přenese i na divadelní prkna, uskuteční se během nadcházejících čtrnácti dnů několik premiér, které mají s narozením Ježíše pramálo co dočinění. Pojďme se tedy ještě chvíli vzpírat myšlenkám na vanilkové rohlíčky a raději navštivme nově otevřený prostor La Fabriky, NoD nebo Studio Ypsilon.
Boris Vian, Jiří Havelka: Pěna dní (La Fabrika)
Francouzský spisovatel (a umělec vůbec) Boris Vian zemřel velmi mladý. Přesto však po sobě zanechal řadu knih, které, ačkoli měly úspěch především v šedesátých letech, stále mají co říct. Té první - a u nás zřejmě nejslavnější - se letos chopil režisér Jiří Havelka, který ji převedl na jeviště nově otevřeného prostoru Slévárna v holešovické La Fabrice.
Tak jak už Vianovy romány bývají, je i Pěna dní poněkud zběsilým absurdním vyprávěním vyžadujícím velkou dávku čtenářovy fantazie a otevřenosti. O to zajímavější je vždy adaptace takového textu pro ryze vizuální umění jako je divadlo. Havelkův pokus ovšem nebude první, už v roce 1989 režisér Jan Roubal uvedl v Olomouci svou interpretaci. Doba ale značně pokročila a tak lze očekávat mnohé technické efekty, videoprojekce z dílny skupiny 3dsense a podobně.
Protože je Havelka také šéfem katedry Alternativního a loutkového divadla na DAMU, je zvyklý pracovat s mladými talenty. Tentokrát obsadil skutečně čerstvé herecké hvězdy, které se proslavily především dětskými rolemi, od nichž neuplynulo zas tak moc let. Po Slévárně se tak budou prohánět Adam Mišík, Sára Sandeva, Jan Komínek a Anna Kadeřávková. Převahu mladé krve bylo ovšem třeba dohnat zkušeným a protřelým hercem, k čemuž dokonale poslouží Pavel Liška. Originální jevištní zpracování Vianova zfetovaného románu nejen o lásce tak jistě bude stát za to.
La Fabrika (Komunardů 30, Praha 7), premiéra ve středu 28. 11. v 19. 30, první repríza v úterý 4. 12. ve stejný čas.
Markéta Vacovská, Lenka Dusilová, Spitfire Company: One Step Before the Fall (NoD)
Jak jsou veškeré úspěchy relativní, dokazuje příběh slavného boxera Muhammada Aliho. Ve své kariéře byl téměř neporazitelný, zažíval jednu výhru za druhou a byl nazýván největším z největších. Jeho éra ale dávno skončila a on na samém sklonku svého života bojuje se zákeřnou Parkinsonovou nemocí, kterou porazit nedokáže.
Právě životní příběh této legendy inspiroval uskupení Spitfire Company k dalšímu multižánrovému projektu. Po úspěchu inscenací 13. měsíc / Requiem za Bruna Schulze a Nedotknutelní bude snad sklízet obdiv i One Step Before the Fall. Tanečnice Markéta Vacovská se tentokrát spojila s Lenkou Dusilovou, která je jednou z nejtalentovanějších zpěvaček u nás. Kromě svého nepřehlédnutelného nadání také nerada stagnuje, takže její účast v takovém projektu je dalším vítaným krokem vpřed.
Hudebně taneční představení ale nebude jen jakýmsi životopisným záznamem, příběh slavného boxera je skutečně spíše inspirací pro všechny, kteří se podobně snaží bojovat a snášet i prohry.
Obě umělkyně premiéru odehrají nejprve v novém turnovském kulturním prostoru Uffo, který jim a režisérovi Petru Boháčovi při zkoušení poskytl rezidenční podporu, až poté dorazí i do pražského NoDu. Ten se pak na další měsíce stane jejich domovskou scénou.
NoD (Dlouhá 33, Praha 1), premiéra v pátek 2. 12. ve 20. 00, první repríza v sobotu 3. 12. ve stejný čas.
Braňo Holiček a kol.: Demo demokracie (Studio Ypsilon)
Politika se v divadelní tvorbě odrážela vždy. A je to tak správně, vždyť právě divadlo má jedinečnou možnost reagovat bezprostředně na současné dění. Ty tam jsou doby, kdy protesty proti těm vysoko postaveným vyžadovaly obrovský kus odvahy a značnou dávku náznakovosti. Dnes se naopak vžil zcela opačný postup - jen přímo! Jména už není nutné komolit, skrytě k nim odkazovat, zkrátka je řekneme, ukážeme na to, co se nám nelíbí. A že je toho poslední dobou požehnaně!
K tvůrčímu zpracování neduhů současné české politiky přistoupil i mladý režisér Braňo Holiček. Ačkoli je stále ještě studentem DAMU, má za sebou dlouhou řadu inscenací v nejrůznějších divadlech. Především je ovšem kmenovým režisérem Studia Ypsilon, na jehož malé scéně uvedl například Deadline či Tmavomodrý svět (naruby).
Tentokrát si v inscenaci Demo demokracie pohrává s myšlenkou našeho státu jako pacienta, kterého se nejrůznějšími přístupy snaží vzpružit zástup lékařů. Doktor Klaus rád odsává, doktor Havel léčí především duši, Kalousek játra, a do toho všeho se mísí zástupci farmaceutických firem pánové Kožený, Pitr, Janoušek s kufříky plnými léků. Jenže pacientův stav se stále zhoršuje...
Pokud se dozvíme, kdo by mohl stonajícího zachránit, zasloužil by si Holiček nejvyšší vyznamenání. Pokud ne, možná ho čeká alespoň Thálie či Radok. A to koneckonců také není marné.
Studio Ypsilon (Spálená 16, Praha 1), premiéra v pondělí 10. 12. v 19. 30, první repríza ve středu 12. 12. ve stejný čas.