Peking - Výtvarník a disident Aj Wej-wej má doplatit na daních 12 milionů jüanů, v přespočtu 1,9 milionu dolarů. Čínské úřady ho propustily minulý týden po téměř dvou a půl měsících tajného věznění na kauci. Odůvodnily to tím, že známý umělec a politický aktivista se doznal k trestným činům, ze kterých byl obviněn, tedy právě k daňovým únikům. Dalším důvodem prý bylo jeho chronické onemocnění.
"Aj Wej-wej byl propuštěn na kauci za dobré chování, protože se přiznal ke svým trestným činům a také kvůli chronické nemoci, kterou trpí," citovala Nová Čína policii v Pekingu. Při rozhodování bylo vzato v úvahu i to, že Aj několikrát opakoval, že je připraven neuhrazené daně zaplatit, dodala agentura.
BBC dala Ajovo propuštění do souvislosti s návštevou čínského premiéra Wen Ťia-paa v Německu a Británii - tedy v zemích, kde má vytvarník silnou podporu a které na Čínu tlačily za jeho osvobození.
Podle komentářů je ale umělec de facto v domácím vězení - zůstává pod policejním dohledem, je předmětem vyšetřování a po dobu jednoho roku nesmí opustit své domovské město Peking. Měl by se neodkladně dostavit k soudu, kdykoli dostane obsílku.
Policie po propuštění uvedla, že firma Fake Cultural Development Ltd, která se stará o Ajovy obchodní zájmy, se vyhnula zaplacení vysoké částky na daních a úmyslně zničila příslušné dokumenty.
Dvanáctimilionové nedoplatky daní jsou podle oficiálních zdrojů sečteny za 10 let. Tvoří třetinu částky, zbytek je penále. Oficiální dopis byl podle jeho právníka a rodinného přítele Liou Siao-jüana odeslán v pondělí, umělec má tři dny na odpověď.
Výtvarník se po propuštění vrátil do svého domova v Pekingu. Podle Ajovy sestry Kao Ke je ve vcelku dobrém zdravotním stavu, ale výrazně ztratil na váze. Trpí vysokým krevním tlakem a cukrovkou. V internaci, která nebyla v běžné věznici, mu možňovali vycházky a pravidelně kontrolovali tlak.
Aj po propuštění poděkoval za podporu, ale víc médiím neřekl. Nesmí dávat rozhovory ani používat internet či sociální média jako Twitter. To podle komentářů opět vyvolává otázky, zda byly důvodem uvěznění ekonomické a mravnostní trestné činy. Jeho rodina dál trvá na tom, že skutečnou příčínou vazby byl jeho politický aktivismus.
Osvobození jako první krok přivítal mluvčí amerického ministerstva zahraničí, ale řekl, že by měli být propuštěni všichni, jejichž lidská práva jsou omezována. Německá kancléřka Angela Merkelová zase požádala, aby Čína vysvětlila všechna obvinění vůči Ajovi.
Organizace Amnesty International (AI), která se zasazovala o Ajovo propuštění, uvedla, že dlouhým vězněním bez obvinění Čína sama podkopává důvěru ve svůj právní systém. Podle AI by světová podpora Ajovi měla pokračovat a měla by se rozšířit i na další disidenty vězněné v tajnosti a bez obvinění.
Avantgardní výtvarník, který má s čínským komunistickým režimem napjaté vztahy už dlouhá léta, byl zatčen v době řady zátahů proti disentu. Od té doby byl zadržován na neznámém místě v oblasti poblíž čínské metropole. Jeho manželka jej směla pod dozorem krátce navštívit jen jednou.
Zadržen byl začátkem dubna na letišti, odkud chtěl odcestovat do Hongkongu. Předtím se nechal slyšet, že už má dost šikanování v Číně a chce se usadit v cizině, zřejmě v Německu. Týden o něm vůbec nebylo slyšet, poté jen čínské úřady informovaly, že je vyšetřován kvůli hospodářské trestné činnosti a šíření pornografie po internetu. Zároveň Peking vzkázal světu, ať se do případu nevměšuje, protože tu nejde o lidská práva a svobodu projevu.
Tajné věznění Aje, který patří v zahraničí k nejznámějším čínským disidentům, vyvolalo protesty v západních zemích i v uměleckém světě. Zvedly se hlasy za obranu a propuštění Aje, pořádaly se výstavy připomínající jeho dílo.
Americká nadace Solomona R. Guggenheima organizovala internetovou petici za umělcovo propuštění, nápis Propusťte Aj Wej-weje se objevil na budově londýnské galerie Tate Modern. Wej-wej měl v ohromné turbínové hale této instituce do konce května instalaci složenou ze sta milionů ručně zdobených slunečnicových semínek z porcelánu.
Aj Wej-wej je na Západě jedním z nejznámějších výtvarníků. Podílel se například na návrhu olympijského stadionu pro olympiádu v Pekingu, ale pak se od her distancoval s tím, že vláda je využívá jen pro propagandu. Hry dokonce nazval "nuceným úsměvem" Číny.
Tvrdé kritiky zaměřené na čínské vůdce, které Aj nazval gangstery, a jeho zapojení do humanitárních aktivit z něj udělaly nepřítele vládnoucího režimu. Právě tamní "kolektivní mentalita" a společnost je i častým tématem jeho děl.
Na kordy s režimem byl svého času i výtvarníkův otec Aj Čching, slavný básník a člen komunistické strany. Byl poslán do pracovního tábora, později byl ale rehabilitován.