Zažít avantgardu. Dům U Kamenného zvonu vystavuje umělce z Devětsilu

Výstava potrvá do 29. března.
Snímek z výstavy Devětsil 1920-1931 v pražském Domě U Kamenného zvonu.
Pohled do výstavy o Devětsilu.
Foto: ČTK
Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
19. 1. 2020 16:57
Pražská výstava skupiny Devětsil evokuje meziválečnou éru. Avantgardisté zpočátku věřili, že umění už brzy nebude potřeba.

Po schodech do patra pražského Domu U Kamenného zvonu se zřejmě nikdy nechodilo svižněji. Příchozím, kteří míří na výstavu o české avantgardě, teď do kroku z autentické nahrávky hraje Jaroslav Ježek svůj Bugatti step. A za prvními dveřmi bliká světácký film Svatopluka Innemanna, ve kterém Praha vypadá jako moderní, neony zářící metropole, jejímiž ulicemi se neustále promenují stovky elegantních mužů a žen.

Vstup do výstavy.
Vstup do výstavy. | Foto: Tomáš Souček/GHMP

Přehlídku nazvanou Devětsil 1920-1931 připravila pro Galerii hlavního města Prahy kurátorka Alena Pomajzlová ve spolupráci s dalšími odborníky.

Sestřih úvodního snímku z roku 1928 ve zrychleném tempu a často multiplikovaném obraze ukazuje esenci velkoměsta, základní inspirace avantgardně smýšlejících umělců 20. let minulého století. Neonové reklamy a rozzářené výklady osvětlují chodníky a na nich chodce, pro které bylo stejně samozřejmé nosit klobouky jako vyrážet za zábavou do ulic.

Kamera snímá rušnou křižovatku i četníka, který řídí provoz aut a tramvají. Nahlíží do kaváren, kde mezi stolky pobíhají úslužní číšníci, nebo za pulty obchodů, kde se činí prodavačky s krátkými navlněnými účesy.

Bez obvyklého textového úvodu výstava po pár krocích pokračuje sugestivním přednesem básně od Jaroslava Seiferta ze skrytého reproduktoru. Z dalšího místa expozice na monitoru blikají digitalizované stránky avantgardních časopisů a na jiné obrazovce se mrskají hbité nožky tanečnice v rytmu charlestonu. Je to filmová upoutávka na představení Osvobozeného divadla. Při defilé figur se na chvilku jako dva klauni objeví také Jiří Voskovec s Janem Werichem.

Zážitková výstava

Výstava o možná nejvýraznější kapitole českého umění minulého století je příjemně odlehčená, pestrá a vlastně zážitková. Je tu minimum kurátorských textů, Alena Pomajzlová se snažila v co největší škále postihnout žánry, jichž se avantgardní vize dotkly.

Josef Šíma: Krajina s trojúhelníkem (Krajina s obeliskem), 1930, tempera, plátno, 149 x 99 cm
Josef Šíma: Krajina s trojúhelníkem (Krajina s obeliskem), 1930, tempera, plátno, 149 x 99 cm | Foto: Galerie hlavního města Prahy

Kolik dohadování, zapálených diskusí, těžkých teoretických statí a manifestů bylo v pozadí, odkrývá především doprovodná kniha. Výstava "jen" ukazuje některé z jejích plodů.

Autorka trochu umenšuje prostor pro obrazy, které jsou s avantgardou hojně spojované a jejich vystavení není vzácné. Jen trojice nejvýznamnějších - Josef Šíma, Toyen a Jindřich Štyrský - tu jsou svými malbami zastoupeni velkoryse.

Vedle nich zůstalo místo pro fotografie, fotogramy a fotokoláže, scénografické návrhy i fotografie avantgardních scén. K nejvzácnějším divadelním exponátům patří záznam voicebandu Emila Františka Buriana. Podle dobového plakátu je voiceband "moderní sborová recitace" a ukázka na výstavě působí vhodně děsivě. Smíšený chór sugestivně přednáší báseň Zvon od Edgara Allana Poea v překladu Vítězslava Nezvala.

Manéž pro Osvobozené divadlo

Velký prostor v Devětsilu patřil také architektuře. Na výstavě nechybí návrh na budovu pro Osvobozené divadlo s kruhovým jevištěm, kolem kterého by diváci seděli ze všech stran jako v cirkusu. Autorem je Josef Chochol ve spolupráci se zakladatelem divadla, režisérem Jiřím Frejkou.

Nové budovy se ale Osvobozené divadlo nedočkalo, scéna byla součástí Devětsilu jen pouhý rok a půl. Potom Frejka odešel a s E. F. Burianem založil divadlo Dada. Osvobozené divadlo získalo jiný směr určovaný dvojicí Voskovec-Werich, kteří by nejspíš ani nestáli o manéž, vhodnou pro tanec a akrobacii.

Naopak k realizaci dospěl architektonický návrh obchodního domu Olympic od Jaromíra Krejcara. Je to dům dnes s pozměněnou fasádou stojící v pražské Spálené ulici, kde je jedním z nájemníků Divadlo Ypsilon. Původní návrh ve výstavním sále s nejvyšším stropem oživuje asi třímetrový model připomínající elegantní zaoceánský parník.

Foto: Tomáš Souček/GHMP

Zřejmě nejcitovanějším z avantgardních děl je obrazově-taneční báseň Abeceda, na které spolupracovali tři umělci různých žánrů - básník Vítězslav Nezval, tanečnice Milča Mayerová a zakladatel Devětsilu, teoretik umění a malíř Karel Teige.

Ten tanečnici vyfotografoval při volné improvizaci na téma jednotlivých Nezvalových básní a snímky s básníkovým textem graficky zpracoval do ikonické sbírky.

Vítězslav Nezval: Abeceda, 1926.
Vítězslav Nezval: Abeceda, 1926. | Foto: Muzeum umění Olomouc/GHMP

Deprivovaný kubismus

Devětsil, původním přesným názvem Umělecký svaz Devětsil, vznikl v říjnu roku 1920 a první roky byl jeho proklamovaným cílem rozchod s předválečnou modernou a hledání proletářského umění. To podle Teigeho mělo být zcela nové umění srozumitelné dělníkům. Tvorba měla být kolektivní a anonymní.

Teige zatracoval "hranatiny deprivovaného kubismu a strakatost vysíleného expresionismu". Dobrého slova neměl ani pro dadaismus a futurismus, což jsou všechno směry, bez jejichž vzorů se ani čeští, ani ostatní evropští avantgardisté neobešli.

"V první polovině dvacátých let se v Devětsilu neslo heslo, že umění přestane být uměním, a Teige prosazoval, že stejně jako rukopisy končí v koši, také originály obrazů patří do koše. Byla to demokratická myšlenka, že se díla budou tisknout v časopisech, na pohlednicích nebo v knihách. Tak by si umění mohl dovolit každý," řekla v rozhovoru pro Český rozhlas kurátorka Alena Pomajzlová.

Foto: ČTK

Karel Teige svůj radikální pohled po dvou letech revidoval, nejdůležitějším zůstal důraz na propojení umění a života. Devětsil měl sesterskou odnož také v Brně, kde začal vycházet časopis Pásmo, jejž vhodně doplnil pražský Disk a ReD.

V knize, která k výstavě vznikla, se autorka Pomajzlová zamýšlí, proč Devětsil kolem roku 1931 skončil. Dochází k závěru, že velkou roli hrála politizace jeho členů.

Galerie Hlavního města Prahy už jednou zvala své návštěvníky na velkou přehlídku umělců Devětsilu, bylo to v roce 1986. Tehdy ji připravili kunsthistorici František Šmejkal a Jan Rous ve spolupráci s historikem architektury Rostislavem Šváchou.

Aktuální výstava o Devětsilu potrvá do 29. března. V rámci doprovodného programu se v koncertním sále v Domě U Kamenného zvonu 18. února představí soubor Bodyvoiceband. Uvede jevištní báseň Láska, vzdor a smrt od E. F. Buriana.

Devětsil 1920-1931

Dům U Kamenného zvonu, Praha, výstava potrvá do 29. března.

 

Právě se děje

před 14 minutami

Lyžař Švancer je třetím nejlepším mladým sportovcem Evropy

Šestnáctiletý akrobatický lyžař Matěj Švancer skončil třetí v zimní části ankety o nejlepšího mladého sportovce Evropy, kterou pořádá Evropský olympijský výbor. Cenu Piotra Nurowského získala italská biatlonistka Linda Zingerleová. Před Švancerem se umístila ještě rakouská sdruženářka Lisa-Marie Hirnerová.

"Moc si toho vážím. Beru to jako odměnu za všechno, co se mi povedlo minulou sezonu. Chtěl bych poděkovat českému i rakouskému týmu a všem, kteří se na mých výsledcích a přípravě podílejí. Zároveň je to pro mě velká motivace do budoucna. Budu se snažit ukázat, že to je zasloužené ocenění, v této sezoně k tomu bude snad dost příležitostí," uvedl Švancer v tiskové zprávě lyžařského svazu.

před 19 minutami

Policisté na jihu Moravy zadržela dalších 12 migrantů v dodávce

Cizinecká policie v Jihomoravském kraji zadržela na dálnicích dalších 12 běženců, čtyři Syřany a osm Afghánců. Policie to v pátek uvedla na svém twitteru. Běženců zajištěných na jihu Moravy v poslední době přibývá.

Asi tři desítky policistů na akci kontrolovali nákladní vozy, dodávky i autobusy ve čtvrtek, spolu s celníky zkontrolovali přes 400 vozů. Zjistili 12 cizích státních příslušníků, kteří jsou podezřelí z toho, že na české území vstoupili neoprávněně. Na D1 u Ostrovačic kontrolovali dodávku, kterou řídil Syřan s povoleným pobytem v Německu. V dodávce ale byli další čtyři Syřané. Na D2 pak kontrolovali kamion, kdy detektor tlukotu srdce uvnitř odhalil přítomnost lidí. Šlo o osm Afghánců.

"V současnosti ve všech případech probíhá prověřování, jehož úkolem je zjistit okolnosti, za jakých se osoby do vozidel dostaly a jaká byla skutečná úloha jejich řidičů," uvedli policisté.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 22 minutami

OSA dostane pokutu přes 10 milionů, požadovala nesmyslné poplatky

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil pokutu 10,67 milionu Kč pro Ochranný svaz autorský (OSA) za zneužití dominantního postavení. Pokuta je pravomocná, úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Úřad svaz potrestal za to, že v letech 2008 až 2014 požadoval po ubytovacích zařízeních platbu i za přijímač v pokoji, ve kterém nebyl nikdo ubytován.

"Provozovatelé ubytovacích zařízení tak platili účastníku řízení autorské odměny i v případě, kdy v pokoji nebyl reálně ubytován žádný host. Podle rozhodnutí úřadu nelze požadovat platbu autorské odměny i tehdy, kdy na pokoji ubytovacího zařízení prokazatelně nemohlo dojít k užití díla," uvedl úřad v tiskové zprávě.

OSA potvrdil, že mu bylo doručeno rozhodnutí o zamítnutí rozkladu proti rozhodnutí ÚOHS. "OSA se s obsahem rozhodnutí teprve seznamuje a zvažuje další kroky. Jsme přesvědčeni, že jsme zákon neporušili. Je proto pravděpodobné, že proti rozhodnutí předsedy úřadu pana Rafaje, podáme žalobou u Krajského soudu v Brně," řekl Roman Strejček, předseda představenstva OSA.

Zdroj: ČTK
Další zprávy