Londýn - Tentokrát ne pouze žraloka, ale celý tradiční postup prodeje uměleckých děl naložil britský vykuk Damien Hirst jako mrtvolu do formalínu. A jak ukazují výsledky dvoudenní aukce v Sotheby's, maximálně se mu to vyplatilo.
Dražba věnovaná výhradně Hirstovi překonala dosavadní rekordy a prodala se na ní díla za 111 miliónů liber. Jedná se tak bezkonkurenčně o nejúspěšnější aukci věnovanou jedinému umělci. Hirst několikanásobně překonal rekord z roku 1993, kdy se za jedenáct milionů vydražila kolekce Picassových děl.
Odborník na umění Charles Dupplin gratuloval Hirstovi i aukčnímu domu: "Jde o další milník a významný den pro trh s uměním - a to i v roce, kdy jsme přes nepříznivou ekonomickou situaci viděli padnout několik dlouho odolávajících rekordů."
Čtěte také: Pro lásku boží. Hirst prodal lebku za 2 miliardy Jeff Koons prodal srdce. A zlomil tím aukční rekord |
Hirst totiž porušil zažitou subordinaci - umělec - galerista - dealer a rozhodl se s projektem Beautiful Inside My Head Forever vstoupit do aukčního domu rovnou sám za sebe; bez zprostředkovatele, který by si odnesl půlku výnosu.
Obešel své dlouholeté partnery - londýnskou galerii White Cube i newyorskou Gagosian - a od 5. září vystavil přímo v prostorách aukční síně svou retrospektivu. Jako druhý krok vstoupilo 233 jeho děl z posledních dvou let v pondělí večer do dvoudenní dražby.
"Je to moje zatím nejlepší výstava," chlubí se Hirst. Kladívko vyvolávače už první den odkleplo nejdiskutovanější exponát Golden Calf (Zlaté tele), který vychází z umělcova klišé konzervovat zvířata; tentokrát má skutečné tele osmnácti karáty pozlacené rohy i kopyta. Prodalo se za 9,2 milionu liber.
I když na aukci padla i dosavadní nejvyšší suma, která kdy byla za Hirstovy kusy zaplacena, ne všechna dražená díla si vedla tak dobře. Kupříkladu zebra naložená ve formalínu skončila s výsledkem 1,1 milionu pod nejnižším odhadem.
Hirst se neváhal opakovat ani doslova a znovu naložil žraloka, který otrocky cituje dílo z roku 1992 The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living. Na což kritici reagují názory, že v tuto chvíli už nejde o umění, ale o ryzí branding.
Tedy prodej populární značky Hirst v logice: soused má rolls-royce, já chci mít taky rolls-royce. Tenhle žraločí rolls-royce přišel nového kupce na 9,6 milionů.
Hirst toto zájemcům rád umožňuje, protože díla vystavená v Sotheby's rozváděla všechna jeho dosavadní poznávací znamení. Jak tečkovaná plátna, tak všudypřítomné motýlí motivy. Vitrína s cigaretovými nedopalky, jejíž cena se odhaduje až na milion liber, zase navazuje na proslulé krabičky s pilulkami.
Nic z toho však neodradilo tři tisícovky vážných zájemců, aby výstavu před aukcí navštívili. Minulý pátek se dokonce uskutečnila uzavřená prezentace, na níž se ukázali Bono, Flea z Red Hot Chili Peppers nebo herec Kevin Spacey.
Odhady na tržby se před aukcí pohybovaly mezi 65 a 90 miliony liber. Nejbohatší umělec Británie ale tvrdí, že do aukce nešel pro peníze - nýbrž na důkaz toho, že autor může obstát bez galeristů.
"Spousta lidí si myslí, že umělci by měli být chudí, že nejste dobrý umělec, pokud nejste pokrytý barvou a nenosíte rozedrané džíny," říká autor, jenž po vzoru Andyho Warhola jen zřídka vytváří svá díla osobně. "Po Franku Gherym byste taky nechtěli, aby svoje domy stavěl sám," reaguje.
"Trh s uměním se dlouhá léta nezměnil, pořád je zastydlý ve viktoriánských časech, ale já v mládí propadl punku, takže rád dělám věci, o kterých jiní říkají, že by se neměly," prohlásil v rozhovoru pro BBC.
Damien Hirst tak ale jen pokračuje v rozporuplné cestě, na niž se vydal už s loňským kouskem: diamanty posázenou lebkou pojmenovanou Pro lásku boží. O Hirstově nejdražším díle se sice dá prohlašovat, že jde o reflexi světa posedlého celebritami - ale nakonec reflektuje spíš Hirstovu posedlost být sám celebritou.