Černá sanitka teď varuje před solárii a antiperspiranty

11. 9. 2008 16:00
Petr Janeček potřetí přináší souhrn městských mýtů

Praha - Kdo by to byl řekl, že se takovým bestsellerem stane populárně-naučná sbírka městských mýtů. Pod názvem Černá sanitka vyšla poprvé před dvěma lety, další kniha následovala loni před Vánoci.

Dílo etnologa a folkloristy Petra Janečka zabodovalo tak, že se po dvou knihách dočkalo aktuálního televizního zpracování, které ČT vysílá každý čtvrtek proti sitcomu Comeback na Nově. Zzároveň vychází nová kniha s podtitulem Třikrát a dost.

Foto: Aktuálně.cz
Černá sanitka prozkoumá na ČT zaručené fámy
Rozhovor: Novodobé fámy jsou hlavně z dovozu
První kniha: Děti krade supermakret, ne sanitka
Druhá kniha: Sanitka přijela podruhé. A není to fáma
TV cyklus: Černá sanitka přiveze fámy i na ČT

Třetí svazek Mytologie pro 21. století přináší další souhrn příběhů, které jako zaručeně pravdivé vyprávěla přítelkyně vašeho bratrance či nejlepší kamarádka tetičky vaší švagrové.

Obliba tzv. městských mýtů vychází podle Janečka z věčné touhy po mýtickém vysvětlování světa a jejich funkce je stejná.

"Lidé si příběhy pořád vyprávějí a stále vyprávět budou... představují jednu z mála smysluplných opor v bezbřehém chaosu sociální reality," píše v předmluvě k třetí knize.

Autor Petr Janeček během autogramiády u příležitosti křtu nové knihy "Černá sanitka : Druhá žeň" v Paláci knih Neo Luxor.
Autor Petr Janeček během autogramiády u příležitosti křtu nové knihy "Černá sanitka : Druhá žeň" v Paláci knih Neo Luxor. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

I s ní mu stejně jako s předchozími svazky pomohli fanoušci, kteří ho zásobili další várkou neuvěřitelných příběhů z nejrůznějších oblastí.

Janeček je opět rozdělil do symbolicky smolných třinácti kapitol: shrnují mimo jiné mýty týkající se masových vrahů, zdraví, přírody či zákeřných cizinců.

Etnolog se vrací do minulosti - k mýtům z vojny i příběhům z protektorátu a k řadě legend kolujících už od nepaměti na dětských táborech. Zároveň po řadě mýtů reálného socialismu včetně titulní Černé sanitky přišly na řadu mýty globálního kapitalismu.

Jak jsou fámy životné a jak se přizpůsobí dobovým reáliím, dokazuje řada pověr, které se ve společnosti konzumu a spotřeby vztahují ke značkám výrobků a firem.

Kapka ve firemním znaku Vodafonu tak podle těchto fám značí "kapku čistý árijský krve" - kterou měl ve znaku prý i Ku Klux Klan.

Foto: Aktuálně.cz

"Divnej znak hypermarketů Carrefour" odkazuje prý na baskické teroristy z ETA a značka Pepsi je zkratkou Pay Every Penny to Save Izrael. Nebyla ušetřena ani konkurenční Coca Cola - fámy varují před její konzumací společně s bonbony Mentos.

Pověry nemohly nezasáhnout svět mobilů a varují před viry v podobě dlouhých čísel.  Strach z neznámého složení kosmetických výrobků stojí zas za varováním před používáním "rakovinotvorných" antiperspirantů. Podle dalšího oblíbeného mýtu časté návštěvy solária mohou vést až k "zavaření vnitřních orgánů".

Sbírka obsahuje i řadu čerstvých fám, které se nezřídka propracovaly do médií, kde byly vydávané za skutečné událostí.

Patří sem třeba pověst z konce roku 2007 o studentech, kteří v zájmu o halucinogenní zážitky olizují ropuchy, či o drogových dealerech, kteří dětem na pískovištích rozdávají "falešná tetování napuštěná LSD".

Černá sanitka: Roman Zach
Černá sanitka: Roman Zach | Foto: ČT

Sbírka obsahuje celkem 327 současných pověstí i dětských vyprávění sebraných od 220 informátorů ze všech koutů České republiky.

Janeček už názvem naznačuje, že třetí díl je prozatím dílem posledním, sebraný materiál by mladému vědci měl sloužit k napsání rozsáhlejší teoretické práce.

Nelze pochybovat, že městské mýty budou vznikat dál; dokud lidstvo bude cítit potřebu snáze se vyrovnat  se svou existencí i s povahou dnešního světa. Janečkovi je lze proto nadále posílat na adresu [email protected].

Janeček je všechny označuje za moderní varianty hrůzostrašných legend, pohádek, bájí a pověstí.

Folklór nezemřel s národním obrozením a podobné příběhy jsou dnes (spolu s vtipy) jeho nejrozšířenějším projevem. Jen se už nešíří ústně a protagonisté se zmodernizovali, stejně jako kulisy.

Nicméně princip je pořád stejný. Humor i strach a katarze, porušování obecně vžitých norem, erotika a lechtivá témata, kolektivní nevědomí a obavy z neznámého.

 

Právě se děje

Další zprávy