Reklama na film? Už i kelímek na kávu

Adam Junek
17. 1. 2006 10:30
New York - Tržby kin skomírají a každý nový způsob, jak propagovat film, se dnes vyvažuje zlatem. Nebo alespoň miliony dolarů.

Síť "rychlých kaváren" Starbucks právě na jeden takový způsob přišla. Ve spolupráci s filmovými studii Lions Gate bude ve svých obchodech zviditelňovat film Akeelah and the Bee.

"Žádné plakáty u nás ale neuvidíte," slibuje šéf koncernu Howard Schulz. Namísto toho budou obrázky a "hlášky" z filmu na kelímcích kávy, či dokonce zapečené v koláčích, uvádí server Die Welt. Hollywoodská studia za to firmě zaplatí procentem z tržeb. Mediální analytik Harold Vogel odhaduje, že v případě filmu Akeelah and the Bee půjde zhruba o deset milionů dolarů.

Při měsíčních tržbách Starbucksu ve výši asi 800 milionů dolarů jde o "kapku v moři". Ale do budoucna je to marketinkový nástroj s velkým potenciálem. Z obchodů Starbucks se ostatně stávají minimarkety, kde už rozhodně nejde jen o to, prodat zákazníkům kávu v kelímku. U pultu je možné si zakoupit CD, brzy přibudou knihy a také DVD.

Hrdinka filmu Akeelah and the Bee.
Hrdinka filmu Akeelah and the Bee. | Foto: Archiv

"Nikdy nebudeme mít ale v nabídce víc než dvacet různých CD a DVD. Nejsme mediální koncern," tvrdí jedna z mluvčích americké společnosti.

Kromě podílu na tržbách filmů se Starbucksu může od Hollywoodu dostat další odměny. Jeho obchody či kelímky s kávou se mohou "nenápadně" objevovat v ději filmů. Takzvaný product placement je jednou z nejúčinnějších reklam a firmy za ni platí ročně desítky milionů dolarů.

Mezi nejúspěšnější patří Pepsi Co., Apple nebo Audi. Tom Cruise tak v Mission Impossible využívá jedině vozy se čtyřmi propojenými kruhy, Julia Robertsová zase stěží na filmovém plátně bude pít cokoliv jiného než Pepsi Colu. A Apple? Pokud je v jakémkoli hollywoodském trháku potřeba pracovat na notebooku, rozhodně bude na sobě mít nezaměnitelné jablíčko. Nezaměnitelným způsobem se product placementu chopili i čeští producenti.

Reklam jsou plné i seriály. Snad zatím nejznámějším cyklem, kde se to "vpašovanými" značkami jen hemžilo, byl populární Sex ve městě. Boty od Blahnika nebo sukně od Chanelu nenosily hrdinky náhodou.

Někdy už výrobcům hraček nestačilo, že se jejich produkty ve filmu objeví. A nechtěli ani čekat na úspěšný film, aby podle něj vyrobili figurky, které se pak stanou třeba vánočním hitem. Vsadili na postup zcela opačný: jejich existující hračky se staly hrdiny nových snímků.

Studia Colombia Pictures tak byla pověřena výrobou celovečerního snímku o panence Barbie od firmy Mattel. Společnost Hasbro zase vsadila na tak zvaný moviemercial o hračce My Little Pony.

"Společnosti vyrábějící hračky hledají cestu, jak co nejlépe propagovat své výrobky. Dříve bylo nejlepší koupit si reklamní čas v ranním sobotním vysílání televizí, protože tou dobou televize dávaly kreslené pohádky. Teď, když se děti mohou dívat na kanály, kde běží pohádky celý den, je těžké odhadnout nejvhodnější čas," tvrdí analytik reklamní agentury Mendy's Peter Greyhound.

#reklama

 

Právě se děje

Další zprávy