Recenze: Jsme v pohodě, říkají vykroucení gayové i frustrované matky ve vtipné stand-up comedy

Saša Hrbotický Saša Hrbotický
28. 10. 2017 10:57
Nová scéna Národního divadla představuje další svébytnou alternativu: nekorektní, svobodomyslnou hru Jsme v pohodě, která po vzoru stand-up komedií divákům servíruje historky na téma gay a trans sexuality. Režisérovi Braňovi Holičkovi se daří udržet téma v mantinelech humoru, škoda jen několika doslovných fórků.
Lucie Juřičková, Patrik Děrgel, Jan Bidlas, Jana Boušková a Lucie Brychtová ve hře Jsme v pohodě.
Lucie Juřičková, Patrik Děrgel, Jan Bidlas, Jana Boušková a Lucie Brychtová ve hře Jsme v pohodě. | Foto: Martin Špelda

Stand-up komedie na Nové scéně? A ke všemu s otevřeným líčením alternativních projevů lidské sexuality?

Činohra Národního divadla jde ve své novince Jsme v pohodě do rizika, že rozpálí doběla ochránce konzervativních hodnot stejně jako vyznavače tradiční činohry. Zato milovníky nestandardního humoru zaručeně pobaví a snad i přivede k zamyšlení nad trendem rozmlžené sexuální identity a nad mezemi lidské tolerance.

Jan Bidlas, Patrik Děrgel.
Jan Bidlas, Patrik Děrgel. | Foto: Martin Špelda

Listen without prejudice, poslouchejte bez předsudků, radil před lety na svém albu George Michael, gay-ikona světového popu. Stejně by nejspíš mohl znít návod, jak přistupovat k nové inscenaci Národního divadla.

Režisér Braňo Holiček drží herce přesně v mantinelech stand-up comedy, posílá je jednoho po druhém před oponu, aby se s mikrofonem v ruce pokusili pobavit publikum šokujícím životním příběhem, rozesmát nebo naštvat.

Jediný rozdíl oproti původní stand-up je v tom, že interpretované texty nestvořili aktéři samotní. Napsal je zkušený americký dramatik Paul Rudnick. Sled autonomních výstupů, volně spojených tématem homo i různé jiné sexuality, tak přiblížil charakteru tradiční divadelní hry. 

Klid je pryč, korektnost strojená

Nejtěžší úkol zahajovacího monologu patří Lucii Juřičkové v roli přepjatě tolerantní ženy středního věku, Židovky Helen.

Přichází před diváky s hranou samozřejmostí, aby se podělila o bizarní mateřskou story. Nejstarší dcera je lesbička, která se po dohodě s partnerkou rozhodla pro umělé oplodnění, prostřední z potomků se nechal přeoperovat na ženu a třetí dítě je gay - milovník sadomasochistických praktik spojených s vyměšováním.

Herečce se daří vyvažovat pózu moderní, chápající matky s momenty, kdy je zřejmé, že její vnitřní klid je pryč a že její korektnost je strojená. Škoda, že se autor (ani inscenátoři) nespokojil s vtipným monologem a přilepil k němu rozpačitý dovětek, kdy Helena přivádí na vodítku nejmladšího syna navlečeného do kožeňáckého kostýmu. 

Nejkontroverznější účinek u diváků kvůli záměrně přepálenému hereckému pojetí i explicitním homosexuálním situacím pravděpodobně vyvolává prostřední stand-up scéna, v níž Jan Bidlas hraje televizního moderátora Charlese jako ztělesnění klišé o gayích.

Skvělá Jana Boušková
Skvělá Jana Boušková | Foto: Martin Špelda

Oblečen v extravagantním zlatém saku, na hlavě bujnou paruku bílých kadeří, doprovází mazlivou řeč přemrštěnou gestikulací a do mikrofonu ve tvaru penisu nemluví o ničem jiném než o sexu a o mužích. Jednoho z nich má k ruce coby atraktivního poskoka ve své noční show.

Asistent Shane v podání Patrika Děrgela je mladý, vykroucený exhibicionista, který si ochotně střihne baletní parodii i erotickou produkci. Oba herci záměrně šlapou na plyn zjemnělé stylizace a jejich křiklavá afektovanost není jen zdrojem třaskavé komiky, ale v druhém plánu navozuje úvahu o nezbytnosti svobodné volby životního stylu jako základního výrazu lidské jedinečnosti.

Výborná Jana Boušková

Poslední ze stand-up výstupů vyznívá nejvtipněji, a to především zásluhou odzbrojujícího hereckého podání Jany Bouškové.

Její hrdinka Barbara je lehce vyšinutá, nejistá a váhavá vypravěčka, která pečlivě vyjmenovává nekonečné varianty ručních prací, jimž se věnuje. Až po mnoha minutách komické zpovědi vyjde najevo tragická příčina její maniakální záliby ve vytváření bizarních suvenýrů. Frustrovaná Barbara zažila hluboký otřes, když její mladý syn, gay, zemřel na AIDS.

Paul Rudnick: Jsme v pohodě

Činohra Národního divadla, Nová scéna
Představení ze dne 26. října 2017
Překlad: Jan Tošovský
Režie: Braňo Holiček
Scéna: Nikola Tempír
Kostýmy: Lenka Odvárková
Světelný design: Martin Špetlík
Pohybová spolupráce: Barbora Brandejsová
Hodnocení Aktuálně.cz: 80 %

Finální scénu setkání všech postav v symbolicky zvoleném prostředí porodnice provází refrénovitě se opakující ujištění "jsme v pohodě". Humor stand-up částí se tady mísí s typicky americkým sentimentem, smířlivý konec naštěstí ironizuje postava temperamentního Shana, jenž jako příslib budoucnosti přebírá od Charlese otěže televizní zábavy.

Rámec komedie naopak trochu narušuje překvapivé, jenže režijně neobratné závěrečné vystoupení reálné transgenderky, profesí nápovědky.

Inscenace Jsme v pohodě přináší nekorektní, svobodomyslnou zábavu a zároveň logicky zapadá do linie hledání dramaturgické tváře Nové scény, která by neměla sloužit jen jako komorní odnož velkých jevišť Národního a Stavovského divadla, ale představovat k nim svébytnou alternativu. 

 

Právě se děje

před 5 hodinami

České házenkářky na úvod Eura prohrály se Švédskem

České házenkářky vstoupily do mistrovství Evropy v Dánsku porážkou 23:27 s favorizovaným Švédskem. Svěřenkyně trenéra Jana Bašného v úvodním utkání základní skupiny B v Herningu dlouho držely krok, na startu druhého poločasu dokonce vedly o tři branky, ale závěr patřil Seveřankám.

V dalším duelu se český tým v sobotu utká s Ruskem a v pondělí zakončí skupinu proti Španělsku. Do další fáze turnaje, kterou budou dvě šestičlenné skupiny, postoupí první tři celky.

Švédsko a Česko se měly utkat už v březnu v kvalifikaci, kvůli koronaviru ale byly oba zápasy zrušeny a na šampionát se dostaly stejné týmy jako předloni. Kvůli přetrvávající pandemii se celý turnaj hraje bez diváků.

Zatímco český tým kvůli koronaviru nehrál zápas více než rok, Švédky stihly před šampionátem čtyři přípravná utkání. Svěřenkyně kouče Bašného se ale favoritek, s nimiž se jim v posledních letech nedařilo, nezalekly a od úvodu držely krok.

Seveřanky, šestý tým z předloňského Eura, sice v prvním poločase většinu času vedly, ale maximálně o dva góly. Mezi tyčemi v české brance se dařilo Kudláčkové, která působí ve švédském Kristianstadu, a i díky jejím zákrokům držel outsider v poločase nadějnou remízu 13:13.

Vstup do druhého dějství vyšel českému celku ještě lépe. Národní tým dal úvodní tři branky a chvíli měl překvapivý třígólový náskok. Pak přišla rozhodující fáze utkání.

Švédky po sérii čtyř branek otočily stav a ve 42. minutě vedly 19:18. Seveřanky se uklidnily a postupně navyšovaly náskok. V 56. minutě upravila Strömbergová už na 27:21 a bylo rozhodnuto.

Utkání skupiny B mistrovství Evropy házenkářek v Dánsku:

Švédsko - Česko 27:23 (13:13)

Sestava a branky Česka: Kudláčková, Novotná - Knedlíková 2, Konečná, Maňáková, Kvášová 2, Kordovská 2, Mikulášková, Hurychová 2, Šustková, Marčíková 3, Stříšková, Zachová, Kovářová, Jeřábková 8, Malá 4.

Nejvíce branek Švédska: Blohmová 5. Rozhodčí: Antičová, Jakovljevičová (obě Srb.). Sedmimetrové hody: 10/5 - 6/4. Vyloučení: 7:4. Bez diváků.

Rusko - Španělsko 31:22 (13:11)

Skupina D:

Německo - Rumunsko 22:19 (13:10), Norsko - Polsko 35:22 (17:13).

Zdroj: ČTK
Další zprávy