Vyprávíme si příběhy, abychom přežili. Zemřela slavná esejistka Joan Didionová

ČTK ČTK, Kultura, Guardian
24. 12. 2021 10:58
Na komplikace spojené s Parkinsonovou chorobou tento čtvrtek ve věku 87 let zemřela americká spisovatelka, novinářka a především esejistka spojená s koncem 60. let minulého století Joan Didionová. V českém překladu letos vyšlo její Lízni si a hrej, podle časopisu Time jedna ze stovky nejlepších anglicky psaných próz posledního století.
Joan Didionová na snímku z roku 1968.
Joan Didionová na snímku z roku 1968. | Foto: ČTK/ZUMA/Julian Wasser

Zprávu o úmrtí zveřejnila agentura AP, potvrdilo ji nakladatelství Knopf. "S hlubokým zármutkem oznamujeme, že Joan Didionová zemřela dnes ráno ve svém domě v New Yorku," uvedlo.

"Vždycky viděla a slyšela to, co ostatním novinářům unikalo. Měla široký rozptyl, zabývala se vším od Kalifornie a rock’n’rollu přes americkou kulturu a politiku po články o Latinské Americe a osobní texty," vypočítává Shelley Wangerová, která s Didionovou spolupracovala coby její nakladatelská redaktorka v 90. letech minulého století.

Joan Didionová byla po boku Toma Wolfea, Huntera S. Thompsona nebo Trumana Capoteho v 60. a 70. letech minulého století jednou z představitelek takzvaného nového žurnalismu, který v reportážním psaní zohledňoval autorův pohled i názory a spojoval publicistické postupy s těmi literárními.

Psát se Didionová učila dekonstrukcí povídek Ernesta Hemingwaye nebo románů Josepha Conrada a Henryho Jamese, společensky se ale pohybovala mezi slavnými autory jako Sylvií Plathovou a Christopherem Isherwoodem, filmařem Romanem Polanskim, zpěváky Janis Joplin a Jimem Morrisonem nebo začínajícím hercem, toho času ještě tesařem Harrisonem Fordem.

O vyhlášených večírcích pořádaných Didionovou a jejím manželem mluvili filmaři jako Martin Scorsese a Steven Spielberg, členové kapely Rolling Stones nebo herec a režisér Warren Beatty.

Psát Didionová začala pro časopis Vogue a za oceánem byla také specifickou módní ikonou. Ve svých typických černých brýlích se objevila na obálkách několika módních časopisů a v jedenaosmdesáti letech se stala tváří módního domu Céline.

V textech psaných v první osobě, metodou koláže vlastních dojmů a postřehů, rozebírala například odvrácenou stránku éry květinových dětí a hippies. "Poukazovala na rozpadající se morálku a kulturní zmatek jedinců i celé generace upnuté k nekonečným mejdanům, co do estetických kvalit nevalnému umění, pochybným meditacím, věčným útěkům a kultu mládí, drog či alkoholu," uvedla na Aktuálně.cz amerikanistka Hana Ulmanová.

Didionová se věnovala beletrii i literatuře faktu. S manželem Johnem Gregorym Dunnem vytvořila scénáře k několika snímkům včetně oceňovaného Zrodila se hvězda z roku 1976 či Pravdivé zpovědi.

V českém překladu Jarmily Emmerové vyšly její paměti Víc než další den (The Year of Magical Thinking), které získaly americkou Národní knižní cenu i nominaci na Pulitzera. "Vyvinuli jsme se ve společnost, kde truchlíme zcela skrytě. Pro truchlení není v našich rodinách místo. Nikde pro něj není místo," vysvětlila, proč sepsala toto ohlédnutí za smrtí manžela Johna Gregoryho Dunnea a nemocí své adoptivní dcery Quintany, jež zemřela krátce po vydání.

Podle knihy později vznikla divadelní hra, která byla roku 2007 uvedena na newyorské Broadwayi s herečkou Vanessou Redgraveovou v hlavní roli, následovala australská jevištní verze režírovaná Cate Blanchettovou. Hru nastudovalo také pražské Divadlo na Fidlovačce, protagonistku ztvárnila Eliška Balzerová.

Letos Nakladatelství Lidové noviny v překlad Martina Pokorného publikovalo český překlad románu Didionové nazvaného Lízni si a hrej. Vypráví o jedenatřicetileté ženě z nevadského městečka, která celé dny bezcílně projíždí kalifornskými dálnicemi a pokouší se uniknout letitým traumatům, krachujícímu manželství i upadající herecké kariéře.

"Zjevně chce utéct. Utéct ze života večírků, sexu, pití a marihuany, ze společnosti ostatních žen polehávajících u bazénů a většinou závislých na prášcích. A utéct chce také před vlastními traumatickými zážitky, což se jí nedaří," napsala v recenzi amerikanistka Ulmanová.

Kritik listu New York Times John Leonard autorku přirovnal k Nathanaelu Westovi, který ve svém románu Den kobylek obnažoval Hollywood stejně neúprosně a nelítostně jako Didionová v Lízni si a hrej.

Britský deník Guardian za jednu z nejdůležitějších knih Didionové považuje svazek Slouching Towards Bethlehem (Co plouží se k Betlému) z roku 1968. Jeho ústředním textem je reportáž ze sanfranciské hippie komunity Haight-Ashbury, ukazující odvrácenou stranu rodiště takzvané kontrakultury 60. let.

K českým čtenářům se zatím nedostala ani další známá kniha Didionové z roku 1979 nazvaná Bílé album, jež obsahuje i autorčinu nejcitovanější větu "Vyprávíme si příběhy, abychom přežili" a zaměřuje se na její rodnou Kalifornii. "Kalifornie patří Joan Didionové," konstatovala roku 1979 vlivná americká kritička Michiko Kakutaniová.

Před třemi roky Didionovou připomněl dokument videotéky Netflix nazvaný Joan Didion: The Center Will Not Hold (Neudržitelný střed). Před devíti lety autorce prezident Barack Obama předal Prezidentskou medaili svobody. "Dost mě překvapilo, že ji nedostala dřív," uvedl při té příležitosti.

 

Právě se děje

Další zprávy