Recenze: Knižní debut Štiplové zklame čtenáře bulváru. Její deník je literárním překvapením

Petr Nagy
22. 5. 2016 12:00
Známá reportérka a amatérská fotografka vydala knižně svůj poutavý deník. Kniha Olgy Path Štiplové nabízí četbu velmi pestrou a namnoze zajímavou, byť nějaký ten balast jazykový i námětový se tu samozřejmě najde. Autorčino psaní zahrnuje její dojmy, postřehy, zážitky (často dosti bizarní), dialogy a sny, stejně jako ukázky tvorby nejen vlastní, píše v recenzi Petr Nagy.
Olga Path Štiplová
Olga Path Štiplová | Foto: Profimedia.cz

Někdejší „dělnice bulváru“ napsala knihu, která se na první pohled zdá konvenovat s tím, jak se Olga Path Štiplová zapsala do povědomí české veřejnosti – jako autorka textů místy hloubavých a obdařených osobitou poetikou (viz název Zmrzlina s příchutí záměru), jako publicistka spjatá s kontroverzním světem tuzemského showbyznysu (lákavý podtitul „dekadentní zápisky“), jako reportérka nepřehlédnutelná svým zjevem i vystupováním (dětsky hravé a zároveň trochu lascivní ilustrace Kateřiny Slunečkové).

Olga Path Štiplová: Zmrzlina s příchutí záměru
Olga Path Štiplová: Zmrzlina s příchutí záměru | Foto: Motto

Avšak jako už tolikrát předtím, i tentokrát zdání trochu klame.

Ne snad že by deníkové záznamy z let 2009 až 2014 postrádaly hloubavost, osobitost, hravost či bulvární tematiku, různorodých tónů a pojednávaných témat tu však nalezneme o poznání více. Nabízí se zde otázka autobiografičnosti, respektive její míry, protože o samotné věrohodnosti celé řady zmiňovaných faktů, popisovaných událostí nebo citovaných textů není třeba vůbec pochybovat – k jejich ověření stačí letmá znalost autorčina někdejšího veřejného působení.

Výsledný dojem z četby přítomných zápisků každopádně hovoří ve prospěch hrdinky Olgy, jejíž otevřenost, zemitost a sebekritičnost jsou více než sympatické a především nehrané. Tomu odpovídá i hovorový jazyk deníkových záznamů, okořeněný hojně, avšak nikoliv samoúčelně množstvím vulgarismů.

Malý deníkový „bildungsroman“

Přestože se jedná o deník, nad vlastním pásmem textů se klene jistý dramatický oblouk, v němž se odráží nejen barvitý hrdinčin život, ale i její osobní vývoj, který lze bez ostychu nazvat zráním.

Třiadvacetiletá dívka, která zrovna přichází o práci asistentky v jedné zpravodajské televizi (média, v nichž sama působila, autorka zásadně nejmenuje, ale většina čtenářů je lehce rozklíčuje), je zkrátka docela jiná osoba než o pět let starší, dva ztroskotavší vztahy zkušenější a množství profesních zkušeností bohatší Olga z roku 2014, která se rozhodla udělat za svým dosavadním životem tlustou čáru: „Musím se teď od celého toho nenasytného společenského bzučení trochu odpoutat. Musím se odpoutat i od toho, za koho jsem se v posledních letech považovala a kým jsem se stala.“

Jaká tedy vlastně je hrdinka, vypravěčka a snad i autorka Zmrzliny s příchutí záměru? Milovnice starých knih a časopisů, sběratelka veteše, skromné děvče z Moravy se zdravou chutí k jídlu, snivá romantička, kterou život v Praze a práce novinářky vyučily pragmatismu a cynismu.

Její „léta zrání“ opravdu skýtají dostatek látky na román (možná i dva) a Štiplová se svým vypravěčským darem a pozorovacím talentem toho zdárně využívá. Zdrojem jejího trefného postřehu či vtipné glosy se přitom může stát prakticky cokoliv – televizní reality show, inzerát na bydlení, tisková zpráva, rozhovor s taxikářem nebo úryvek ze starých novin.

Bulvár? No a co?

Ačkoliv během několika let prošla redakcemi periodik a televizí takzvaně bulvárních i seriózních, hrdinčin postoj ke světu médií zůstává podivuhodně neměnný a její komentáře často propírané bulvární žurnalistiky nepostrádají zdravý nadhled („všechna média chtějí zaujmout a prodat, ale rozdílným cílovkám“).

Přestože však svou práci vykonává co nejpoctivěji – „snažím se, aby to nebylo blbý, i když jde o bulvár“ –, ani ona se ve slabé chvilce neubrání pocitu marnosti z nekonečného ukájení potřeb senzacechtivého publika: „Někdy bych si přála být přece jenom trochu méně marná.“

Tvrdá a leckdy až krutá každodenní pražská realita mladé ženy, která nemívá peněz nazbyt a z bujarých opulentních večírků se vrací do osamění skromného příbytku, kontrastuje s převážně idylicky popisovaným světem dětství, ztělesněného uvážlivým otcem a starostlivou matkou. Cesty do rodné Mohelnice představují konejšivá intermezza v uragánu hrdinčina života a je symbolické, že kniha je dedikována právě Ctiradu Štiplovi, bohužel nedávno zesnulému autorčinu otci.

Pestrobarevná mozaika neveselé existence

Kniha Olgy Path Štiplové nabízí četbu velmi pestrou a namnoze zajímavou, byť nějaký ten balast jazykový i námětový se tu samozřejmě najde. Autorčino psaní zahrnuje její dojmy, postřehy, zážitky (často dosti bizarní), dialogy a sny, stejně jako ukázky tvorby nejen vlastní (třeba proslavenou reportáž z večírku Revolver Revue zahrnující krátký rozhovor s básníkem J. H. Krchovským), ale i cizí (texty jejího Básníka – „jediného muže, který mě kdy miloval, byť poněkud diskutabilně“ – lze skutečně nalézt na webu Písmák).

Deník tak v určitých ohledech připomíná spíše prózu, což platí zejména pro části, kde text nabývá na souvislosti a dramatičnosti skrze líčení četných peripetií provázejících oba hrdinčiny dlouhodobější vztahy. Naproti tomu scén ze světa takzvaných celebrit je v knize překvapivě pomálu, byť několik takových postav a hrdinčiných zážitků s nimi spojených se zde pochopitelně objeví.

Olga Path Štiplová a Ornella Štiková Koktová
Olga Path Štiplová a Ornella Štiková Koktová | Foto: Profimedia.cz

Za zmínku stojí snad jen přátelství Olgy s Ornellou Štikovou nebo její známost s Jiřím X. Doležalem, čímž už se ovšem dostáváme spíše do sféry novinařiny, které je zde obecně věnováno mnohem více prostoru než českému showbyznysu.

Knižní debut Štiplové možná zklame čtenáře bulváru lačné pikantností ze světa českých celebrit, pro ostatní však může být příjemným překvapením. Autorčino známé jméno se tak ukazuje být spíše nevýhodou – jedni nakonec nedostanou, co očekávají (o těch už byla řeč výše), druzí si naopak v obavě z „bulvárního“ obsahu knihu raději ani nezakoupí a dost možná prohloupí (to se samozřejmě netýká čtenářů přítomné recenze).

Těžko říci, jak by si autorka vedla na poli ryzí beletrie, natožpak prózy delšího rozsahu, její deník je však v tomto ohledu jistým příslibem a sám o sobě představuje dílo nemálo čtivé a poutavé.

Olga Path Štiplová: Zmrzlina s příchutí záměru, Motto, Praha, 2016, 296 stran.

před 24 minutami

Hospodářská komora: Povinný prodej českých potravin je protiprávní

Povinný podíl až 85 procent českých potravin v obchodech, navrhovaný některými poslanci, odporuje podle Hospodářské komory ČR evropskému právu. Proti návrhu se staví také Svaz obchodu a cestovního ruchu, podle kterého by to vedlo ke zdražování a snížení kvality zboží. Sněmovna se bude možná novelou zákona o potravinách zabývat v příštích dnech ve třetím čtení. Sněmovní zemědělský výbor ale již dříve doporučil vrátit návrh do debaty ve druhém čtení.

Pozměňovací návrh zavádějící do novely povinný podíl českých potravin v obchodech předložila skupina dvou desítek poslanců napříč politickým spektrem. Kdyby byl návrh schválen, na pultech by muselo být již od příštího roku nejméně 55 procent potravin z Česka. Následně by se měl tento podíl zvyšovat o pět procentních bodů každý rok až na 85 procent. Hospodářská komora to označila za nepřípustný zásah do podnikání.

"Smlouva o fungování Evropské unie v článku 34 jasně uvádí, že množstevní omezení dovozu, jakož i veškerá opatření s rovnocenným účinkem, jsou mezi členskými státy zakázána. Předložený návrh jasně porušuje pravidla jednotného trhu Evropské unie," sdělil prezident komory Vladimír Dlouhý.

před 38 minutami

Fotbalová Premier League se podle BBC znovu rozjede 17. června

Za tři týdny ve středu 17. června se znovu rozjede fotbalová Premier League, po bundeslize další z nejprestižnějších soutěží na světě. O termínu restartu sezony v Anglii po koronavirové pauze informovala BBC. Mluvčí soutěže to zatím nepotvrdil s tím, že jednání asociace FA se všemi dvaceti účastníky stále pokračuje. Hrát se bude stejně jako jinde v Evropě bez diváků a první den jsou na programu dvě dohrávky.

Bundesliga v Německu začala 16. května, o týden později se přidala první liga v Česku a po dnešku zná datum obnovení sezony i Premier League. Po dvou úvodních zápasech Manchester City - Arsenal a Aston Villa - Sheffield United se naplno rozjede o tři dny později během víkendu.

Anglická liga je kvůli pandemii nemoci covid-19 přerušená od 13. března. Předtím se stihlo odehrát neúplných 29 kol z 38. Tabulku před obhájcem titulu Manchesterem City vede s ohromným náskokem 25 bodů Liverpool a ve zbývajících devíti zápasech mu proto stačí dvakrát vyhrát, aby se po 30 letech stal mistrem.

Pokud se termín obnovení sezony potvrdí, pauza v Premier League bude tříměsíční. Ve středu si kluby odsouhlasily druhou fázi k návratu, na který čekají také Tomáš Souček s West Hamem a Matěj Vydra v Burnley. Týmy již mohou trénovat i kontaktně. V malých skupinkách se kluby připravují od minulého týdne.

V rámci rozsáhlého testování na koronavirus se objevilo během tří vln 12 pozitivních případů mezi hráči a členy realizačních týmů. Pro všechny nakažené automaticky platí týdenní karanténa.

před 45 minutami

Bezprizorní dětští uprchlíci v Řecku podle Hamáčka nejsou

V řeckých táborech podle ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) nejsou dětští uprchlíci, kteří by byli vhodní pro převoz do Česka. Přivézt do ČR sedmnáctileté Afghánce či Pákistánce by nemělo smysl, řekl ve čtvrtek ministr ve Sněmovně při interpelacích. Zopakoval, že ministerstvo vnitra pokládá celou záležitost za uzavřenou.

"Žádné děti, které by byly bezprizorní, opuštěné a vhodné k relokaci do České republiky, nejsou. Je tam celá řada sedmnáctiletých Afghánců a Pákistánců, kteří z mého pohledu nemají šanci na nějakou rozumnou resocializaci v ČR," uvedl ministr vnitra. Podle něj by tito mladíci pravděpodobně brzo odešli za svými příbuznými do Německa nebo Švédska. Česko bude podle Hamáčka nadále pomáhat řešit situaci v řeckých uprchlických táborech materiálně.