Recenze: Knižní debut Štiplové zklame čtenáře bulváru. Její deník je literárním překvapením

Petr Nagy
22. 5. 2016 12:00
Známá reportérka a amatérská fotografka vydala knižně svůj poutavý deník. Kniha Olgy Path Štiplové nabízí četbu velmi pestrou a namnoze zajímavou, byť nějaký ten balast jazykový i námětový se tu samozřejmě najde. Autorčino psaní zahrnuje její dojmy, postřehy, zážitky (často dosti bizarní), dialogy a sny, stejně jako ukázky tvorby nejen vlastní, píše v recenzi Petr Nagy.
Olga Path Štiplová
Olga Path Štiplová | Foto: Profimedia.cz

Někdejší „dělnice bulváru“ napsala knihu, která se na první pohled zdá konvenovat s tím, jak se Olga Path Štiplová zapsala do povědomí české veřejnosti – jako autorka textů místy hloubavých a obdařených osobitou poetikou (viz název Zmrzlina s příchutí záměru), jako publicistka spjatá s kontroverzním světem tuzemského showbyznysu (lákavý podtitul „dekadentní zápisky“), jako reportérka nepřehlédnutelná svým zjevem i vystupováním (dětsky hravé a zároveň trochu lascivní ilustrace Kateřiny Slunečkové).

Olga Path Štiplová: Zmrzlina s příchutí záměru
Olga Path Štiplová: Zmrzlina s příchutí záměru | Foto: Motto

Avšak jako už tolikrát předtím, i tentokrát zdání trochu klame.

Ne snad že by deníkové záznamy z let 2009 až 2014 postrádaly hloubavost, osobitost, hravost či bulvární tematiku, různorodých tónů a pojednávaných témat tu však nalezneme o poznání více. Nabízí se zde otázka autobiografičnosti, respektive její míry, protože o samotné věrohodnosti celé řady zmiňovaných faktů, popisovaných událostí nebo citovaných textů není třeba vůbec pochybovat – k jejich ověření stačí letmá znalost autorčina někdejšího veřejného působení.

Výsledný dojem z četby přítomných zápisků každopádně hovoří ve prospěch hrdinky Olgy, jejíž otevřenost, zemitost a sebekritičnost jsou více než sympatické a především nehrané. Tomu odpovídá i hovorový jazyk deníkových záznamů, okořeněný hojně, avšak nikoliv samoúčelně množstvím vulgarismů.

Malý deníkový „bildungsroman“

Přestože se jedná o deník, nad vlastním pásmem textů se klene jistý dramatický oblouk, v němž se odráží nejen barvitý hrdinčin život, ale i její osobní vývoj, který lze bez ostychu nazvat zráním.

Třiadvacetiletá dívka, která zrovna přichází o práci asistentky v jedné zpravodajské televizi (média, v nichž sama působila, autorka zásadně nejmenuje, ale většina čtenářů je lehce rozklíčuje), je zkrátka docela jiná osoba než o pět let starší, dva ztroskotavší vztahy zkušenější a množství profesních zkušeností bohatší Olga z roku 2014, která se rozhodla udělat za svým dosavadním životem tlustou čáru: „Musím se teď od celého toho nenasytného společenského bzučení trochu odpoutat. Musím se odpoutat i od toho, za koho jsem se v posledních letech považovala a kým jsem se stala.“

Jaká tedy vlastně je hrdinka, vypravěčka a snad i autorka Zmrzliny s příchutí záměru? Milovnice starých knih a časopisů, sběratelka veteše, skromné děvče z Moravy se zdravou chutí k jídlu, snivá romantička, kterou život v Praze a práce novinářky vyučily pragmatismu a cynismu.

Její „léta zrání“ opravdu skýtají dostatek látky na román (možná i dva) a Štiplová se svým vypravěčským darem a pozorovacím talentem toho zdárně využívá. Zdrojem jejího trefného postřehu či vtipné glosy se přitom může stát prakticky cokoliv – televizní reality show, inzerát na bydlení, tisková zpráva, rozhovor s taxikářem nebo úryvek ze starých novin.

Bulvár? No a co?

Ačkoliv během několika let prošla redakcemi periodik a televizí takzvaně bulvárních i seriózních, hrdinčin postoj ke světu médií zůstává podivuhodně neměnný a její komentáře často propírané bulvární žurnalistiky nepostrádají zdravý nadhled („všechna média chtějí zaujmout a prodat, ale rozdílným cílovkám“).

Přestože však svou práci vykonává co nejpoctivěji – „snažím se, aby to nebylo blbý, i když jde o bulvár“ –, ani ona se ve slabé chvilce neubrání pocitu marnosti z nekonečného ukájení potřeb senzacechtivého publika: „Někdy bych si přála být přece jenom trochu méně marná.“

Tvrdá a leckdy až krutá každodenní pražská realita mladé ženy, která nemívá peněz nazbyt a z bujarých opulentních večírků se vrací do osamění skromného příbytku, kontrastuje s převážně idylicky popisovaným světem dětství, ztělesněného uvážlivým otcem a starostlivou matkou. Cesty do rodné Mohelnice představují konejšivá intermezza v uragánu hrdinčina života a je symbolické, že kniha je dedikována právě Ctiradu Štiplovi, bohužel nedávno zesnulému autorčinu otci.

Pestrobarevná mozaika neveselé existence

Kniha Olgy Path Štiplové nabízí četbu velmi pestrou a namnoze zajímavou, byť nějaký ten balast jazykový i námětový se tu samozřejmě najde. Autorčino psaní zahrnuje její dojmy, postřehy, zážitky (často dosti bizarní), dialogy a sny, stejně jako ukázky tvorby nejen vlastní (třeba proslavenou reportáž z večírku Revolver Revue zahrnující krátký rozhovor s básníkem J. H. Krchovským), ale i cizí (texty jejího Básníka – „jediného muže, který mě kdy miloval, byť poněkud diskutabilně“ – lze skutečně nalézt na webu Písmák).

Deník tak v určitých ohledech připomíná spíše prózu, což platí zejména pro části, kde text nabývá na souvislosti a dramatičnosti skrze líčení četných peripetií provázejících oba hrdinčiny dlouhodobější vztahy. Naproti tomu scén ze světa takzvaných celebrit je v knize překvapivě pomálu, byť několik takových postav a hrdinčiných zážitků s nimi spojených se zde pochopitelně objeví.

Olga Path Štiplová a Ornella Štiková Koktová
Olga Path Štiplová a Ornella Štiková Koktová | Foto: Profimedia.cz

Za zmínku stojí snad jen přátelství Olgy s Ornellou Štikovou nebo její známost s Jiřím X. Doležalem, čímž už se ovšem dostáváme spíše do sféry novinařiny, které je zde obecně věnováno mnohem více prostoru než českému showbyznysu.

Knižní debut Štiplové možná zklame čtenáře bulváru lačné pikantností ze světa českých celebrit, pro ostatní však může být příjemným překvapením. Autorčino známé jméno se tak ukazuje být spíše nevýhodou – jedni nakonec nedostanou, co očekávají (o těch už byla řeč výše), druzí si naopak v obavě z „bulvárního“ obsahu knihu raději ani nezakoupí a dost možná prohloupí (to se samozřejmě netýká čtenářů přítomné recenze).

Těžko říci, jak by si autorka vedla na poli ryzí beletrie, natožpak prózy delšího rozsahu, její deník je však v tomto ohledu jistým příslibem a sám o sobě představuje dílo nemálo čtivé a poutavé.

Olga Path Štiplová: Zmrzlina s příchutí záměru, Motto, Praha, 2016, 296 stran.

před 22 minutami

Martin dosáhl na Vueltě po dvou třetích místech etapového triumfu

Třetí etapu cyklistické Vuelty těsně vyhrál irský závodník Daniel Martin ze stáje Israel Start-Up Nation před Slovincem Primožem Rogličem. Obhájce loňského prvenství Roglič, který hájí barvy týmu Jumbo-Visma, udržel červený dres pro vedoucího jezdce celkového pořadí. Devětačtyřicátý byl Jan Hirt, Zdeněk Štybar obsadil 125. místo.

Stejně jako v úvodních dvou etapách byl i tentokrát na 166 kilometrů dlouhé trati z Lodosy do Vinuesy k vidění únik, který však skončil neúspěchem a nesehrál roli v pořadí etapy. Krátce před cílem to zkusili také Francouzi Kenny Elissonde a Clément Champoussin, ale ani jejich pokusy nepřinesly umístění na pódiu.

V závěru mimořádně náročného stoupání o délce přes deset kilometrů, jímž dnešní třetí díl končil, hráli prim hlavní favorité. Čtyřiatřicetiletý Martin potvrdil svou pověst výborného vrchaře a po dvou třetích místech, jež si vyjel v úterý a ve středu, tentokrát oslavil po devíti letech druhý etapový vavřín z Vuelty.

Během rozhovoru krátce po dojezdu rodák z Birminghamu jen ztěžka zadržoval slzy dojetí. "Už jsem tady byl tento rok vítězství hodně blízko… Hrozně moc jsem chtěl pro náš tým vyhrát. Po celý rok se k nám včetně sponzorů choval i přes problémy s koronavirem skvěle, žádné krácení platů či něco podobného. O to více namotivovaní jsme během té nucené závodní pauzy byli, abychom ještě tvrději trénovali," připomněl Martin.

"Během Tour de France jsem se potýkal se zraněním, takže nebylo moc reálné vyhrát tam etapu, ale dnes jsem byl zcela odhodlaný to dokázat. Kluci z týmu mi ohromně pomohli, každý z nich na tom má svůj podíl. Vítězství patří z části jim a z části také mé ženě, neboť tohle je poprvé, co jsem vyhrál závod od narození našich dětí. I proto je pro mě tenhle úspěch tak mimořádný," dodal Martin.

Druhý Roglič vede celkové pořadí o pět sekund právě před Martinem, třetí dnes dojel těsně za Slovincem i díky dobré práci týmového parťáka ze stáje Ineos Grenadiers Chrise Froomea v průběhu etapy Ekvádorec Richard Carapaz. Třetí příčka mu průběžně patří i celkově, na Rogliče má manko 13 sekund.

Smůlu měl dnes po středeční etapě čtvrtý muž celkového pořadí Esteban Chaves (Mitchelton-Scott). Kolumbijec se jen pár kilometrů před cílem potýkal s technickými problémy a ztratil kvůli tomu na nejlepší závodníky dne více než minutu. Hirt dojel s mankem dvou minut a 21 sekund, Štybar ztratil přes 11 a čtvrt minuty.

Po velmi náročném startu, kdy peloton během tří kopcovitých etap urazil více než 490 kilometrů, je v pátek na pořadu první rovinatá etapa. Z Garray do cíle v Ejea de los Caballeros čeká na cyklisty téměř 192 kilometrů.

Cyklistický závod Vuelta - 3. etapa (Lodosa - Vinuesa, 163,8 km):

1. Martin (Ir./Israel Start-Up Nation) 4:27:49, 2. Roglič (Slovin./Jumbo-Visma), 3. Carapaz (Ekv./Ineos Grenadiers) oba stejný čas, 4. Poels (Niz./Bahrajn-McLaren) -4, 5. Vlasov (Rus./Astana) -7, 6. Mas (Šp./Movistar) -9, 7. Grossschartner (Rak./Bora-hansgrohe), 8. Carthy (Brit./EF Pro Cycling), 9. Kuss (USA/Jumbo-Visma) všichni -12, 10. Champoussin (Fr./AG2R La Mondiale) -24, …49. Hirt (ČR/CCC) -2:21, 125. Štybar (ČR/Deceuninck-Quick Step) -11:19.

Průběžné pořadí: 1. Roglič 12:37:24, 2. Martin -5, 3. Carapaz -13, 4. Mas -32, 5. Carthy -38, 6. Kuss -44, 7. Grossschartner -1:17, 8. Chaves (Kol./Mitchelton-Scott) -1:29, 9. Soler (Šp./Movistar) -1:55, 10. Bennett (N. Zél./Jumbo-Visma) -1:57, …43. Hirt -23:50, 106. Štybar -42:08.

před 23 minutami

Bez kontroly zbrojení svět nebude mít budoucnost, řekl Putin

Ruský prezident Vladimir Putin dnes prohlásil, že svět nebude mít budoucnost bez systému kontroly zbrojení, uvedla agentura Reuters s připomínkou, že na vlásku visí osud poslední odzbrojovací dohody mezi Ruskem a Spojenými státy. Washington minulý týden odmítl Putinův návrh, aby obě velmoci bez jakýchkoliv podmínek o rok prodloužily platnost smlouvy omezující americké a ruské strategické jaderné zbraně, jejichž platnost vyprší v únoru příštího roku.

Putin na zasedání diskusního Valdajského klubu uvedl, že ruská bezpečnost neutrpí, pokud smlouva nebude prodloužena, dodal Reuters.

USA s Ruskem podepsaly v roce 2010 na Pražském hradě smlouvu označovanou jako nový START nebo START 3, která omezuje počty strategických jaderných zbraní. Její platnost vyprší příští rok v únoru. Smlouva může být prodloužena o pět let, pokud se na tom státy dohodnou. Washington s Moskvou však dosud nedospěl v tomto směru k dohodě. Nicméně ruská diplomacie v úterý uvedla, že Rusko je v rámci ročního prodloužení dohody připraveno na rok zmrazit počet svých jaderných hlavic, pokud Spojené státy učiní totéž. Washington toto ruské vyjádření přivítal a vyjádřil ochotu okamžitě o tom začít jednat.