Není to sice zdokumentované přesně, ale Zdeněk Burian má na kontě podle odhadů okolo deseti tisíc maleb, kreseb, nevydaných ilustrací, o volném díle nemluvě.
Zahrnout takovou práci v jedné knize je vyloučeno a nakladatelství Plus to vzalo rozumně – v nové knize představuje malířovy začátky z konce dvacátých let, kdy jeho dílo bylo spjato především s J. R. Vilímkem a dalšími nakladateli dobrodružné literatury. Dostává se nám tak do ruky monografie mapující jak Burianovo počáteční období, tak dnes pro mnohé zapomenuté prvorepublikové knižní edice.
A právě onen literární podtext je příjemnou nadstavbou celé knihy. Kapitoly nejsou členěny chronologicky, ale podle literárních děl a jejich autorů. Skáčeme tak sice trochu v čase a mezi nakladatelstvími, ale svědomitě až puntičkářsky jsme seznamováni s prvorepublikovou dobrodružnou knižní produkcí. Některá díla (a s nimi Burianovy ilustrace jako v případě Kiplinga) se stala klasikou, jména jiných autorů dnes zaznívají jen na vysokoškolských seminářích nebo po nich šmejdí nadšenci v antikvariátech jako po příjemné kuriozitě.
Stačí pár desítek minut s novou knihou, aby bylo krásně poznat, s jakou pokorou, pečlivou vizí, ale i sebevědomím Burian přistupoval ke své práci. Na jedné straně máme doslovné ilustrace, jejichž účelem bylo dokreslovat kouzlo čtenářova okamžiku, na druhé pak hypnotické obálky beroucí si tu z estetiky art deco, tu ze symbolistické mystiky, které naopak měly zaujmout v knihkupectví oko návštěvníkovo a přimět jej vzít knihu do ruky. Nebo ještě lépe koupit.
Krásně je to vidět u románů R. L. Stevensona. Taková malba k obálce Klubu sebevrahů, to je vyloženě zapomenutý a díky této monografii znovu objevený Burianův klenot.
Na jednu stranu je Dobrodružný svět Zdeňka Buriana fascinující monografie – mapuje období jeho začátků komplexněji než cokoliv dříve. A to nemluvíme o technickém provedení, protože takto kvalitního vydání se Burianovo dílo dočkává poprvé.
Na druhou stranu čtenář trochu smutně vzdychne, když knihu zavře a uvědomí si, že nakoukl sotva pod povrch. Nehledě na to, že Burianovo vrcholné dílo přišlo až o dost později. Nezbývá než si přát, aby nakladatelství Plus v tomto bohulibém počinu pokračovalo, byť je to práce minimálně ještě na několik let.