Kořeny, větve, šlahouny. Výtvarník Epos 257 přinesl do galerie, co našel na starých známých místech

Z Eposova výletu po skrytých místech. Karlín, nedaleko Rohanského ostrova.
Krejcárek, opuštěný zděný dům U Cikánů". "Jednou tam došlo k dost divokýmu konfliktu s místníma obyvatelama. Ale hned jsme navzájem zjistili, co jsme zač, a začali se tolerovat," vzpomíná Epos.
Míčky a míče na větráku. "Většinu větráků v Praze znám i z jejich útrob. Je to ideální cesta, jak se do systému dostat, když je mimo provoz. Jednou jsem vylezl na vrchol větráku na Jiřáku."
"Kenvelo" na Smíchově. Zobrazit 4 fotografie
Foto: Trafo Gallery / Epos 257
Hana Slívová ČTK Hana Slívová, ČTK
14. 1. 2018 9:00
Objekty nalezené v městské krajině, jejich fotografie a texty inspirované nálezy i cestami za nimi tvoří výstavu nazvanou Kořeny, větve, šlahouny. V pražské holešovické Trafo Gallery ji připravil výtvarník a významná postava české graffiti scény Epos 257.

Jako dvanáctiletý kluk propadl Epos 257 skateboardingu a následně i graffiti a objevování uzavřených, neprozkoumaných míst. Kromě toho ho ale bavil také skauting.

"Ve skautu je zakořeněné dobrodružství a parta kluků, družina. I graffiti je skupinová záležitost, málokdo maluje sám. Je z principu bezpečnější chodit malovat v partě, víc očí víc vidí. Dodáváte si navzájem kuráž a člověk se taky tolik nebojí a víc se otrká," vzpomínal v loňském rozhovoru pro Aktuálně.cz u příležitosti své výstavy ve Veletržním paláci.

Objevování, dobrodružství a také chuť vyrážet ven mu vydržela dodnes. V pražské Trafo Gallery nyní vystavuje to, co našel a zaznamenal v areálech zkrachovalých továren, nevyužívaných nádražních zákoutích, pozemcích, kde se ještě nezačalo stavět, nebo v zarostlých zahrádkářských koloniích. 

Karlín, Štěrboholy, nákladové nádraží Žižkov nebo třeba Krejcárek - Epos se procházel po místech, s nimiž v minulosti spojil kus života. 

"Za novým Smíchovem, nad ústím Strahovského tunelu v bývalé tiskárně a přilehlých prostorách, se tyčí poslední torza budov, které byly již dlouho opuštěné. Bylo to oblíbený útočiště "džanky" scény, která se sem stahovala do ústraní právě z okolí Novýho Smíchova a Knížecí a která tomu místu začala říkat Kenvelo. Dřív se tu totiž nacházely sklady textilního zboží od Kenvela," poznamenal si Epos k fotce velkého vybydleného stavení. 

"Když sem člověk šel malovat, bylo dobrý bejt obezřetnej, protože to tu bejvalo někdy dost vyhrocený a o hubu."

Historik umění a kurátor výstavy Tomáš Pospiszyl mluví o výtvarníkových cestách jako o pozorování skrytého života.

"Epos interpretuje zdánlivě nezajímavé hromady odpadu, sleduje cykly přírody i městské civilizace, dokumentuje jejich proměny a zamýšlí se nad pravidly jejich spolužití," dodává s tím, že spíš než samotné vystavování nalezelných předmětů je pro autora důležité putování po městské krajině. K výstavě vyjde také tematická knížka s Eposovými fotografiemi. 

Nejznámější kousek: Balíky sena v Praze

Epos 257 vyšel z pražské graffiti scény, je absolventem UMPRUM. Věnuje se intervencím do veřejného prostoru i galerijnímu zprostředkování podobných postupů.

K jeho nejznámějším kouskům patří osm let staré rozestavění balíků sena po Praze nebo prodej výřezů z předvolebních billboardů. Autorsky zarámované portréty politiků Miloše Zemana a Karla Schwarzenberga si jejich nový vlastník pořídil za dva miliony korun.

Jeho práce je ovlivněna zájmem o grafický design a architekturu. Identitu neprozrazuje proto, že často porušuje zákon. Ostatně číslo 257 odkazuje k někdejšímu paragrafu z trestního zákoníku o poškozování cizí věci.

 

Právě se děje

Další zprávy