Jako dvanáctiletý kluk propadl Epos 257 skateboardingu a následně i graffiti a objevování uzavřených, neprozkoumaných míst. Kromě toho ho ale bavil také skauting.
"Ve skautu je zakořeněné dobrodružství a parta kluků, družina. I graffiti je skupinová záležitost, málokdo maluje sám. Je z principu bezpečnější chodit malovat v partě, víc očí víc vidí. Dodáváte si navzájem kuráž a člověk se taky tolik nebojí a víc se otrká," vzpomínal v loňském rozhovoru pro Aktuálně.cz u příležitosti své výstavy ve Veletržním paláci.
Objevování, dobrodružství a také chuť vyrážet ven mu vydržela dodnes. V pražské Trafo Gallery nyní vystavuje to, co našel a zaznamenal v areálech zkrachovalých továren, nevyužívaných nádražních zákoutích, pozemcích, kde se ještě nezačalo stavět, nebo v zarostlých zahrádkářských koloniích.
Karlín, Štěrboholy, nákladové nádraží Žižkov nebo třeba Krejcárek - Epos se procházel po místech, s nimiž v minulosti spojil kus života.
"Za novým Smíchovem, nad ústím Strahovského tunelu v bývalé tiskárně a přilehlých prostorách, se tyčí poslední torza budov, které byly již dlouho opuštěné. Bylo to oblíbený útočiště "džanky" scény, která se sem stahovala do ústraní právě z okolí Novýho Smíchova a Knížecí a která tomu místu začala říkat Kenvelo. Dřív se tu totiž nacházely sklady textilního zboží od Kenvela," poznamenal si Epos k fotce velkého vybydleného stavení.
"Když sem člověk šel malovat, bylo dobrý bejt obezřetnej, protože to tu bejvalo někdy dost vyhrocený a o hubu."
Historik umění a kurátor výstavy Tomáš Pospiszyl mluví o výtvarníkových cestách jako o pozorování skrytého života.
"Epos interpretuje zdánlivě nezajímavé hromady odpadu, sleduje cykly přírody i městské civilizace, dokumentuje jejich proměny a zamýšlí se nad pravidly jejich spolužití," dodává s tím, že spíš než samotné vystavování nalezelných předmětů je pro autora důležité putování po městské krajině. K výstavě vyjde také tematická knížka s Eposovými fotografiemi.
Nejznámější kousek: Balíky sena v Praze
Epos 257 vyšel z pražské graffiti scény, je absolventem UMPRUM. Věnuje se intervencím do veřejného prostoru i galerijnímu zprostředkování podobných postupů.
K jeho nejznámějším kouskům patří osm let staré rozestavění balíků sena po Praze nebo prodej výřezů z předvolebních billboardů. Autorsky zarámované portréty politiků Miloše Zemana a Karla Schwarzenberga si jejich nový vlastník pořídil za dva miliony korun.
Jeho práce je ovlivněna zájmem o grafický design a architekturu. Identitu neprozrazuje proto, že často porušuje zákon. Ostatně číslo 257 odkazuje k někdejšímu paragrafu z trestního zákoníku o poškozování cizí věci.