Recenze: Čaroděj z Toulouse. Francouzský orchestr v závěru Pražského jara zazářil

Dirigent Tugan Sochijev je mužem zvláštního charismatu.
Foto: Zdeněk Chrapek, Pražské jaro
Dita Hradecká
4. 6. 2019 16:51
Vozit do Prahy špičková zahraniční tělesa je jednou z nezastupitelných úloh festivalu Pražské jaro, který končí toto úterý.

Letos z řady dobrých a lepších výrazně vyčnívali Italové - konkrétně římský orchestr Accademia Nazionale di Santa Cecilia se svým šéfdirigentem Antoniem Pappanem. A na samý závěr rovněž francouzský Národní orchestr toulouského Kapitolu, který v Česku toto pondělí účinkoval poprvé. Dnes ještě vystoupí podruhé s jiným programem i sólistou.

Toulouskému tělesu už více než deset let vládne dvaačtyřicetiletý dirigent Tugan Sochijev, rodák ze Severní Osetie-Alanie a muž zvláštního charismatu, které elektrizuje hráče i publikum, aniž by se o to viditelně snažil.

V úvodu včerejšího koncertu ve Smetanově síni Obecního domu zazněla symfonická báseň ruského romantika Alexandra Borodina nazvaná Ve stepích Střední Asie. Tendenční kompozice, oslavující připojení Turkestánu k velké ruské říši, je posluchačsky přitažlivá svou orientální melodikou a malebností.

Francouzi okouzlili už od prvních, nejtišších tónů, kdy se hudba rodila jako z ničeho. Jejich dechy byly noblesní a smyčce měkké, celý projev vytříbený a intonačně čistý i v těch nejchoulostivějších místech.

Sochijev s klidem mudrce "čaroval" gesty, která v základním dirigentském slovníku nenajdeme. Pohyby to byly úsporné, ale výmluvné, ladné, často hráče nechával jen pod dozorem svého magnetizujícího pohledu. Symfonická báseň uplynula jako sen, rozplynula se v pianissimu jako fata morgána.

K tradici francouzské hudby, kterou budou mít na programu i dnes, se Toulouští přihlásili koncertem Jacquese Iberta pro flétnu a orchestr. Sólista byl možná důvodem skoro vyprodaného sálu: Emmanuel Pahud je pojem, fenomén.

Dlouholetý flétnista Berlínských filharmoniků i vyhledávaný sólový hráč má tutéž flétnu ze čtrnáctikarátového zlata, kterou si před 30 lety koupil jako student. Působí, jako by s nástrojem byl srostlý, flétna mu plní všechna přání a vydává zvuky, jejichž limitem jsou pouze hranice fantazie jejího majitele.

Flétnista Emmanuel Pahud je pojem, fenomén.
Flétnista Emmanuel Pahud je pojem, fenomén. | Foto: Zdeněk Chrapek, Pražské jaro

Ibertova partitura je po všech stránkách virtuózní a náročná na souhru. Interakce zpaměti hrajícího Pahuda a orchestru však působila jako přátelský zápas v tenisu. Bleskové nahrávky na smeč kolegové z orchestru bravurně "vybírali". Posluchač žasl a bavil se.

Senzačně dopadl i přídavek, do něhož se flétnistovi možná ani nechtělo: emblematickou skladbu impresionismu, Debussyho Syrinx pro sólovou flétnu, Pahud vybarvil neuvěřitelným množstvím odstínů, každou notu dokonale vytvaroval. Zdálo se, že nepotřebuje ani nádechy - bez dechu jej každopádně poslouchalo publikum.

Po pauze následovala Čajkovského Symfonie č. 4. Na rozdíl třeba od šéfdirigenta České filharmonie Semjona Byčkova je Sochijevovo pojetí uměřenější. Všechno napětí, rozpory a bolest, které skladatel do své hudby vložil, působí jako zvnitřnělé, podpovrchové.

Orchestre National du Capitole de Toulouse

(Pořádal festival Pražské jaro)
Tugan Sochijev - dirigent
Emmanuel Pahud - flétna
Obecní dům, Praha, 3. června

Skladbě nesmírně pomohlo, že velký zvuk a gradaci si dirigent nechal na závěr. Dva přídavky tentokrát nenarušily atmosféru a k celé dramaturgii se hodily: bravurní část z Louskáčka (Trepak) a Pochod toreadorů z opery Carmen byly podány s naprostou stylovou jistotou bez známky exhibicionismu.

Není jasné, jak to tento dirigent dělá. Ale v jeho podání tisíckrát ohrané kusy zní jako nová, zajímavá hudba. Orchestr z Toulouse nebo alespoň jeho šéf by na Pražské jaro měli přijet znovu. Takových lekcí z francouzské a ruské hudby není nikdy dost.

 

Právě se děje

před 43 minutami

Slovensko prověřuje tři nové případy podezření na koronavirus

Slovensko prověřuje další tři případy podezření na výskyt koronaviru, podle premiéra Petera Pellegriniho se ale potvrzení viru u zmíněných pacientů nepředpokládá. Pellegrini to v pondělí řekl novinářům po zasedání krizového štábu kvůli šíření koronaviru ve světě. Slovenské úřady chystají cvičení s cílem prověřit připravenost záchranných složek na zvládnutí nákazy.

"Pravděpodobně ani při jiných třech případech z minulého týdne, u nichž bylo podezření na onemocnění koronavirem, toto onemocnění potvrzeno nebude," řekl Pellegrini, který po prosincové demisi ministryně zdravotnictví vede i toto ministerstvo. Slovenské úřady u jiného pacienta už o víkendu vyloučily nákazu novým typem koronaviru.

Zdroj: ČTK
Další zprávy