Inscenace měly mít premiéru na jaře, kvůli pandemii koronaviru však byly odloženy. Tylovo divadlo zkrátilo jarní část sezony a tu novou teď začalo o měsíc dřív než obvykle. Minulý víkend uvedlo první premiéru, operu Prodaná nevěsta.
Korunovace Poppey patří mezi nejstarší a nejvýznamnější díla žánru. Premiéru v Benátkách měla v sezoně 1642/1643 a mnoho odborníků ji považuje za nejlepší operu 17. století, tvrdí dramaturg Zbyněk Brabec.
"Tuto operu najdeme na repertoáru mnoha světových divadel, nejen pro její působivou hudbu, ale i vděčné libreto propojující vážný příběh s komickými scénami. Závěrečný duet patří mezi nejkrásnější v celé operní literatuře," míní Brabec.
Protože Monteverdiho opery jsou provozně i umělecky náročné, česká divadla je uvádějí výjimečně. Plzeň už předloni představila autorovu operní prvotinu Orfeo.
Korunovaci Poppey nastudoval dirigent, klavírista a cembalista Vojtěch Spurný ve snaze docílit věrné interpretace barokní hudby. "Jsem přesvědčen, že klidná síla Monteverdiho opery strhne i ty diváky, kteří se s takto starou hudbou nikdy nesetkali," doplňuje režisér Tomáš Ondřej Pilař.
Příběh se odehrává v Římě za vlády císaře Nerona, který kvůli krásné Poppee vyžene svou ženu Octavii. V roli inteligentní, avšak chladně vypočítavé Poppey se představí italská koloraturní sopranistka Anastasia Terranova v alternaci se sopranistkou Lucií Kaňkovou.
Podle ní je na roli Poppey nejnáročnější "nepřerazit se o obří sukni s vlečkami, nespadnout z houpačky a ve finále opery nezapálit divadlo," říká. "Přichází doba, kdy se barokní opera bude stále více prosazovat. Barokní hudba je velmi posluchačsky přístupná, není se čeho bát. Mé první operní produkce byly barokní, publikum vždy reagovalo skvěle a já pochopila, že i několik set let stará hudba v nás budí nemálo emocí," konstatuje Lucie Kaňková.
V ústřední roli mladého císaře Nerona, jehož part byl komponován pro hlas kastráta, alternují mladí kontratenoři Filip Dámec a Vojtěch Pelka. "K Monteverdiho hudbě jsem si našel opravdový vztah až v době, kdy jsem jeho díla začal studovat, o to víc je ale pro mě jeho hudba atraktivní a inspirativní," říká Pelka, který v Plzni hostuje podruhé.
Na neděli chystaný balet Anastázie - poslední dcera cara měl premiéru roku 1992 ve švýcarské Basileji. Ač vznikl na Čajkovského hudbu k baletu Spící krasavice (Šípková Růženka), od pohádky se liší.
V plzeňské inscenaci maďarský choreograf, autor libreta a režisér Youri Vámos zachycuje život a zánik carské rodiny, která byla vyvražděna v roce 1918.
Děj prolíná reálné situace ze života dcery cara Mikuláše II. Anastázie s utkvělými představami Anny Andersonové, údajně přeživší Anastázie.
"Inscenace klade vysoké nároky nejen na výtečnou techniku, ale také na emotivní herecký projev, proto věříme, že ji ocení jak obdivovatelé klasického baletního umění, tak příznivci silných příběhů," uzavírá vedoucí baletního souboru Jiří Pokorný.
V titulní roli Anastázie se v alternacích představí Mami Hagiharaová, Afroditi Vasilakopoulouová a Sara Aurora Antikainenová. Hlavní mužské roli Osudu tančí Karel Audy, Justin Rimke a Gaëtan Pires.