Podle oznámení svého agenta Franka Copsidase byl v noci na pondělí přijat do nemocnice v Atlantě se zápalem plic.
Autor hitů I Got You (I Feel Good), Papa's Got a Brand New Bag či Living in America až do smrti dokazoval, že on ani funková hudba nejsou na odpis. Potvrdil to i letos v listopadu na svém pražském koncertě.
"Točil jsem jednu skladbu za druhou, jako bych se snažil vytřást z kalhot škorpióna. A trvalo mi to skoro dvacet let, než jsem se toho přetlaku zbavil," řekl James Brown při prvním pražském koncertu v roce 2004.
Vzpomínal přitom na neuvěřitelně plodný začátek kariéry, kdy jen za prvních deset let v zábavním průmyslu vydal čtyřicítku desek. Mezi ty nejzásadnější patří Live At Apollo z let 1963 a 1968, Sex Machine (1970) nebo Hell (1974).
"Je jedno, co to je, hlavně když vám to rozhejbe tělo," znělo Brownovo heslo, se kterým má 96 zásahů v americké hitparádě Billboard Top 100, a jeho jediným konkurentem tak může být Elvis Presley.
Kult, který kolem něj už zaživa panoval, byl s králem rock´n´rollu porovnatelný a hvězda slávy na chodníku v Hollywoodu je toho jen malým důkazem. Loni Brownovi v rodné Augustě odhalili sochu v životní velikosti, pojmenovali po něm ulici a nabídli mu čestné občanství.
Cesta za snem byla náročná. James Brown se narodil 3. května 1933, vydělával si sběrem na bavlníkových polích, krádežemi a jako malý pasák lákal vojáky do nevěstince své tety, kde bydlel.
V patnácti ho poprvé dohnal zákon. Ne naposledy. Jeho manželky s modřinami po celém těle, drogoví dealeři se zásilkami pro "Mister Dynamite" a policisté, kteří s ním zažili automobilovou honičku a přestřelku, by mohli vyprávět. Na druhou stranu, za mřížemi prý Brown získal lásku k hudbě.
Jeho první kapela se jmenovala The Famous Flames, první hit Please Please Please. Dveře do nejvyšších pater šoubyznysu se mu v polovině šedesátých let otevřely díky sólové dráze a albu Live At Apollo - následně potvrzené hity Papa´s Got A Brand New Bag a hlavně I Got You (I Feel Good) v kombinaci s tvrdou dřinou a ještě tvrdším obchodnickým jednáním.
Role Jamese Browna navíc na přelomu šedesátých a sedmdesátých let přešla z pódií do veřejného života. Černošské publikum, které mu na koncertech bylo tak oddané, ho poslechlo i po vraždě Martina Luthera Kinga a dál nezapalovalo americká města.
Poslední tři dekády už Browna onen škorpión v kalhotách tolik netrápil a na koncertech se víc než dopředu obracel ke starým hitům. Jeho comebackem byla role ve filmu Blues Brothers 2000, duet s Joss Stone, spolupráce s Black Eyed Peas a chystal se i na píseň s Annie Lennoxovou.