Osobitá, až minimalistická hra tohoto farmáře a kytarového virtuóza, jemuž přezdívali západoafrický John Lee Hooker, byla esencí afrických základů americké černé hudby.
"Byl mimořádný kytarista, který přenesením tradiční hudby z rodného severu Mali uvedl do světa nový styl známý jako pouštní blues," uvedla v prohlášení firma World Circuit, která vydávala jeho alba.
Ali Farka Touré - stejně jako jeho malijský "kolega" Salif Keita - úspěšně vracel blues do jeho pravlasti, spojoval ho s místní hudbou, a napájel ho tak novou energií.
Spolupracoval s americkým bluesmanem Ry Cooderem, ale také s irskými The Chieftains. S Cooderem natočil album Talking Timbuktu, jehož název představoval parafrázi na "mluvená blues" amerických černochů. Album, za které v roce 1994 získal Grammy, otevřelo řadě posluchačů dveře do tehdy neznámého hudebního světa.
Navštívil i Československo
Touré se narodil ve vesnici Niafunke na řece Niger vzdušnou čarou asi 160 km od Timbuktu. Žil tu celý život jako farmář. Byl pověstný absolutním odmítáním "populárního" života, koncertů i turné. Odůvodňoval to ryze pragmaticky: je rolník a nemůže opustit polní práce ani rozsáhlou rodinu v domovské vsi.
Pokud jde o hraní, pak podle vlastních slov "nikdy nezkoušel". Jako své vzory nicméně uváděl nejslavnější subsaharský bard Raye Charlese, Otise Reddinga a Johna Lee Hookera.
Koncem 60. let prý dokonce v rámci bratrské kulturní výměny mezi socialistickými zeměmi navštívil s malijským státním folklorním souborem Bulharsko a tehdejší Československo - ale jeho lakonický kytarový styl vznikal až později.
Druhou cenu Grammy vyneslo Farkovi album In the Heart of the Moon z roku 2005 natočené s Toumanim Diabate.