Londýn - Po loňském megamejdanu Live Earth zbyl hlavně smrádek z automobilových a leteckých zplodin spolu s kocovinou z nízké televizní sledovanosti.
I proto jsou zřejmě organizátoři při druhém ročníku podstatně skromnější: místo devíti měst na sedmi kontinentech se bude letošní Live Earth konat 7. prosince jen na jediném místě, v Bombaji.
Také výtěžek zůstane v Indii. Připadne nadaci Climate Project India, konkrétně jejímu fondu na výzkum obnovitelných zdrojů energie; další část dostanou organizace, které pomáhají venkovské domácnosti bez elektřiny vybavit solárními panely, ze kterých mohou lidé získat energii.
Organizátoři loňského koncertního maratonu v čele s viceprezidentem Alem Gorem chtěli obrátit pozornost veřejnosti ke globálnímu oteplování. Počítali s tím, že hudební produkce hvězd typu Madonny, Red Hot Chili Peppers, Beastie Boys nebo Linkin Park - a vkládané spoty, ve kterých celebrity vyzývaly k ekologické šetrnosti - na celé zeměkouli zhlédnou nebo si poslechnou přes dvě miliardy lidí.
Čtěte také: Al Gore uspořádal zelený mejdan na záchranu Země |
Celková čísla ale byla přes marketingově propracovanou strategii velkým zklamáním. Kupříkladu v Británii viděly Live Earth 7. července na BBC jen tři miliony lidí, zatímco o týden dřív koncert ve Wembley na počest princezny Diany zajímal 11 milionů diváků.
Organizátoři často vinili z tohoto debaklu média, která byla od počátku k megaakci spíš skeptická a víc než výzvy pořadatelů zmiňovala jména sponzorů a pokrytectví účastníků, kteří prý jinak žijí spíš rozmařile a na Live Earth si jen chtěli vylepšit image a prodej desek.
Typickým příkladem pro ně byla Madonna, která speciálně pro londýnskou odnož Live Earth vytvořila folkovou agitku Hey You a novináři jí za to na oplátku vypočítali ekologickou stopu ze světové šňůry.
Ani zdatná obchodnice tentokrát kupodivu neodhadla, že doba sice přeje hudebním návratům, ale obliba patetických gest, která se s nimi pojila, už zřejmě definitivně minula.
Což může znamenat sympatickou ostražitost, stejně jako pouhý syndrom přehlcení nebo zjištění, že pokud má být dobročinnost a sebeomezování sexy, musí se oprostit od moralizování a spojit s viditelným nákupním gestem typu řady Red, za kterou stojí Bono z U2, nebo aspoň náramků, které se prodávaly pro Live 8 před třemi lety.
Veřejnost mnohem raději poskytne bezbolestné výkupné při pokojné návštěvě supermarketu, než aby se nechala mobilizovat od někoho, kdo ročně odebere ze sítě 220 tisíc kWh na výhřev bazénu a provoz osmi koupelen.
Krizi Live Earth dokumentují i jediná dvě jména headlinerů, která zatím pořadatelé zveřejnili. Jako hlavní "západní" hvězdy se v Bombaji představí skupina Bon Jovi a zpěvák Roger Waters z Pink Floyd.
Zatímco Jon Bon Jovi je sice upadající hvězda, ale charitě se aspoň věnuje dlouhodobě, megaloman Waters patří k těm, pro které potřeba velkých gest už dávno přebila chuť něco aktuálního sdělit.
Goreova "globální odpověď na globální problémy" vyvolala hodně emocí u environmentalistů i ekologických skeptiků hned od vyhlášení. Ale nejen u nich.
"Live Earth nemá přesný cíl - kdybych to organizoval já, vzal bych na pódia americké prezidentské kandidáty, kongresmany nebo šéfy korporací a nechal je oznámit konkrétní opatření. Takhle z toho je jen obří popový koncert," prohlásil Bob Geldof a neopomněl si rýpnout i do názvu Live Earth, který vychází z jeho Live Aid z roku 1985 a právě Live 8, která se konala o dvacet let později.
Nejvyhledávanějším médiem byl loni mezi fanoušky internet. Proto se také letos organizátoři spojili s portálem MSN, který by měl akci přenášet v přímém přenosu. O tom, zda a kdo bude koncert vysílat celosvětově v televizi, zatím nejsou přesné zprávy.