Analýza - Vloni v lednu zveřejněné statistiky za rok 2012 naznačovaly, že dekádu dlouhý pád hudebního průmyslu je u konce a byznys s nahrávkami se konečně nenápadně odrazil ode dna. Bilance posledních dvanácti měsíců už není na první pohled tak optimistická - v USA i Velké Británii nepatrně poklesly celkové prodeje (o jedno, respektive půl procenta) a dolů šla i křivka digitálních downloadů, které v minulých letech celkovou bilanci zachraňovaly.
Vypadá to, že místo vysněné cesty vzhůru se hudební průmysl spíše nadále prochází po dně. Novou nadějí na změnu jsou ale streamovací služby, které už v Británii obstarávají deset procent všech zisků. Vše tak nasvědčuje tomu, že průmysl je uprostřed další bolestivé transformace.
Celosvětově nejprodávanějším albem roku je se čtyřmi miliony Unorthodox Jukebox havajsko-amerického hitmakera Bruno Marse, který ale vyšel už na vánoční trh 2012. O tři sta tisíc kusů porazil Justina Timberlakea a jeho The 20/20 Experience, třetí jsou Daft Punk s Random Access Memories, kteří se těsně dostali nad tři miliony.
Celkové výsledky globálního nahrávacího průmyslu zveřejní společnost IFPI až v průběhu prvních měsíců 2014, hodně ale už naznačuje fakt, že nejžádanější desku roku 2012 (Adele - 21) si koupilo dvakrát tolik lidí, než zmíněnou nahrávku Bruno Marse.
Jasno už mají na největším hudebním trhu na světě. V USA klesly digitální downloady i prodej kompaktů (o 14 procent), nicméně Američané ještě pořád dávají přednost fyzickým nosičům před soubory. Celkově nejprodávanější album v USA má za rok 2013 Justin Timberlake, jehož The 20/20 Experience hlásí výsledek 2,43 milionů (z toho milion se prodal na digitálních obchodech).
Radost mu může kazit jen fakt, že na vrcholu výročního žebříčku ještě nikdy nefigurovalo album s tak nízkým prodejem. Na druhém místě je Eminem; The Marshall Mathers LP 2 si koupilo 1,7 milionu Američanů a rappera už po šesté dostali do výroční Top 10.
O dvě stě tisíc kusů méně prodal country zpěvák Luke Bryan s albem Crash My Party. K 1,3 milionu kusů eponymní desky stačily Beyonce pouhé dva týdny na konci roku; na osmém místě neporazila jen všechny své ženské konkurentky jako jsou Lady Gaga či Katy Perry, ale i svého manžela Jay Zho, jehož Magna Carta Holy Grailnejúspěšnější desítku uzavírá.
Britové milují One Direction i Arctic Monkeys
Britové i v roce 2013 potvrdili, že milují své domácí interprety - na vrcholu výročního žebříčku stanul boyband One Direction s Midnight Memories a na dvojce je loňská vítězka a držitelka Brit Awards Emile Sande s Our Version of Events. Absolutně nejprodávanějším albem je nicméně s 1,2 miliony hitová kompilace Now That's What I Call Music! 86.
V Británii klesly fyzické nosiče o sedm procent, streamování přes služby jako Deezer nebo Spotify naproti tomu stouplo o sto procent a nahoru o deset procent šly i příjmy z tohoto segmentu. Z virtuálních "mraků" Britové nejvíce poslouchali Arctic Monkeys.
Na obou největších trzích pokračuje vinylový revival - zatímco v USA se jejich prodeje zvedly o 33 procent, Britové si dokonce koupili jednou tolik vinylů, co v předchozím roce. I tak ale netvoří zisky z média fajnšmekrů a nostalgiků více než jedno procento.
Nejžádanější skladbou na obou stranách Atlantiku je R&B hit Blurred Lines od Robina Thickeho, který si v USA stáhlo šest a půl milionů uživatelů digitálních obchodů. Thrift Shopod dvojice Macklemore & Ryan Lewis zaostal o čtyři sta tisíc.
V Británii jsou na druhém místě francouzští roboti Daft Punk s písní Get Lucky, se kterou jim vypomohl zpěvák Pharrell Williams - také producent Blurred Lines. Na streamovací službě Spotify vládli v globálním měřítku Macklemore & Ryan Lewis, kteří mají nejhranější skladbu (Can't Hold Us) i album (The Heist).
Zajímavé statistiky zveřejnil portál Musicmetric, který sestavil žebříček nejvíce stahovaných umělců z pirátských sítí. Čísla potvrzují, že legální i ilegální stahovači mají stejný vkus - skoro šest milionů stažení z Torrentů zaznamenal zpěvák Bruno Mars, druhá je Rihanna, která také v roce 2013 nevydala album a třetí jsou Daft Punk.
Šílenec Kanye a Vampíři
Ještě než nastoupili statistici hudebního průmyslu, zhodnotili rok v prosinci hudební média a novináři. Kulturní redakce Aktuálně.cz už svoje výroční verdikty nabídla v samostatném článku a s kolegy v zahraničním tisku jsme se shodli na prvních dvou místech - newyorské indie-rockové skupině Vampire Weekend a rapperovi Kanye Westovi. Jen naše pořadí bylo opačné od toho, které nabízí souhrnný přehled výročních žebříčků zpracovaný webem Metacritic.
Deskou, kterou hudební novináři v roce 2013 vynášeli nejvýše do nebes, je Yeezus od Kanye Westa. "Yeezus byl trnitý tangram agresivních industriálních explozí, který shrnul rok podobně na kost odřených elementárních slastí," napsal o desce magazín Spin, který Westův temný opus přirovnal k minimalistickému bijáku Gravitace či populární herní aplikaci Candy Crush Saga. Za vítěze rappera z Chicaga vybral i časopis Time, weby Stereogum a Entertainement Weekly i čtenáři magazínu Pitchfork.
V redakčním hlasování nejprestižnějšího hudebního média současnosti nicméně egomaniak West prohrál s krajany Vampire Weekend. Podle Pitchforku jejich třetí album Modern Vampires of The City zosobňuje "éru, v níž se hranice mezi žánry boří jako domečky z karet a každý má dovoleno milovat, co se mu zamane." Newyorský kvartet bodoval na nejvyšších příčkách i v Rolling Stone, PopMatters nebo Slant Magazine.
Nejúspěšnějším zástupcem Evropy a zároveň deskou, která sklidila zároveň velké kritické i prodejní úspěchy je Random Access Memories od Daft Punk. Jejich retro-futuristický opus hodnotí nejlépe obchod Amazon či německé Intro. Britský New Musical Express celkem podle očekávání usadil na vrchol svého žebříčku domácí miláčky Arctic Monkeys, kteří s AM vedou i pořadí alb roku časopisu Q. Australský Faster Louder pro změnu dává přednost sedmnáctileté novozélandské hvězdičce Lorde, která s Pure Heroin také výrazně boduje v rekapitulacích. Novináři nezapomněli ani na veterána Nicka Cavea & The Bad Seeds, jejichž Push The Sky Away hodnotí nejvíce holanský časopis OOR.
Portál Metacritic zveřejnil i roční žebříček podle recenzí zveřejňovaných v průběhu roku. Nejlépe hodnocenou desku podle něho natočili kalifornští metalisté Deafheaven - novináři z angloamerických médií ji ohodnotili průměrnými 92 procenty. Druhá skončila písničkářka Julia Holter s Loud City Song (89 procent) a třetí vracející se My Bloody Valentine s m b v a průměrem 87/100.