Recenze: Láska a válka podle Leonarda Cohena

Michal Bystrov
7. 10. 2014 14:02
Minulá deska legendárního písničkáře byla půvabným portrétem starého muže. Letos si Cohen na albu Popular Problems posvítil na potíže světa kolem sebe.
Leonard Cohen.
Leonard Cohen. | Foto: Profimedia

Recenze - Jednadvacátého září oslavil Leonard Cohen osmdesátiny. Den nato vyslal do světa své v pořadí třinácté studiové album Popular Problems. Nahrávku produkoval (a spolupodepsal i autorsky) Patrick Leonard, který se osvědčil už na předchozím CD Old Ideas z roku 2012.

Oba Leonardové mají kanadský původ, jinak šli každý jinou cestou – Patrick pracoval s Madonnou, s Jewel, zaštítil koncepční projekt Rogera Waterse Amused to Death. Do Cohenova světa vnesl eleganci vkusného poprocku a blues, která hezky kontrastuje s neuvěřitelným propadáním zpěvákova hlasu.

Leonard Cohen.
Leonard Cohen. | Foto: Leonard Cohen

Stejně jako ostatní Cohenovy desky ze třetího tisíciletí, i tato se vyznačuje určitou nahodilostí, což je asi dáno tím, že leckterá píseň vznikla přímo ve studiu. Oproti tomu texty, jak známo, nechává jeden z nejvýznamnějších „básníků s kytarou“ uležet třeba několik let.

Pokud jde o inspiraci, nedělá si vůbec žádné násilí – prostě čeká, až do sebe všechno pěkně zapadne, i kdyby měl pročekat celou svoji kariéru. Snad proto jeho písničkám čas neublížil; kdo dokáže vyrvat verše z kořenů doby, ve které vznikaly, stane se nadčasovým.

Bezvýchodnost odkvetlého lady-killera

Tvrdit, že nové album Leonarda Cohena pojednává o často skloňovaných problémech naší současnosti, je zaprvé děsná nuda, a zadruhé to platí jenom odsud potud. Sám autor se bere s nadhledem, jenž se s přibývajícím věkem stupňuje, takže někdy, zvlášť v okamžicích, kdy dojde na zhodnocení jeho povahy, stavu tělesné schránky či bezvýchodné situace odkvetlého lady-killera, je tenhle ironický pozorovatel schopen upřímně rozesmát sebe i své posluchače.

Poslechněte si píseň Nevermind z alba Popular Problems od Leonarda Cohena.
Poslechněte si píseň Nevermind z alba Popular Problems od Leonarda Cohena. | Video:

Taktéž v rozhovorech znovu a znovu vyvrací, že by rozséval depresivní náladu. Nicméně když dojde na téma natolik závažné, že se protlačí i do zpěvákovy přísné izolace, potom se Cohen zubit přestane. Ten tam je jeho dřívější postoj člověka, který nemůže dělat nic jiného než být ve střehu – viz píseň On That Day z alba Dear Heather, vydaného tři roky po útoku na newyorská „Dvojčata“.

Skladby na aktuálním cédéčku jsou jiného rázu: neberou si servítky a nemažou nikomu med kolem huby, nevycházejí z toho, co je vidět v televizi, ale jdou k podstatě, do zákopů té i oné válčící strany. Nejsou psány z pohledu diváků večerních zpráv, nýbrž osob vhozených do některé z dnešních nevyřešitelných válek.

Poslechněte si píseň Leonarda Cohena Almost Like the Blues z alba Popular Problems.
Poslechněte si píseň Leonarda Cohena Almost Like the Blues z alba Popular Problems. | Video:

Ne, nemluvíme o celé desce, vlastně jen o písních Almost Like The Blues a Nevermind – ty jsou však pro vyznění alba Popular Problems zásadní.
V první – jak je u Cohena obvyklé – nemá uvažování, snaha dobrat se řešení racionální cestou, uspokojivý výsledek. „Můj otec říká, že jsem vyvolený, má matka tvrdí, že nejsem.“

Pochyby o každém kroku provázejí už dlouho tohoto bývalého mnicha, jenž vylezl na horu, aby tam cosi našel, a za čas z ní zase sestoupil, poučený, a přesto o nic chytřejší. Cohen ví, o čem mluví, i když svádí jiné boje než zarputilci v první linii, kde jen jedna věc je jistá: „S každým pomyšlením na to, že vraždím, ve mně taky něco umře. A kdybych to s přemýšlením přehnal, tak už bych tu nebyl.“

Poslechněte si píseň Leonarda Cohena Slow z alba Popular Problems.
Poslechněte si píseň Leonarda Cohena Slow z alba Popular Problems. | Video:

Almost Like The Blues je jako těžký mrak, který se dostaví po příjemně hřejivém začátku v podobě dvojsmyslné písně Slow. V té zpěvák s cukajícím koutkem deklaruje, že vždycky nerad spěchal: „Já vím, že už jsem napůl v hrobě, ale to není stářím. Prostě to mám rád pěkně pomaloučku...“ Nikdo nemůže zůstat na pochybách, komu je skladba určena především. Ale pozor – nejde o to, že vše, co Leonard píše, má erotický podtext. Smyslnost v jeho tvorbě je naopak můstkem k dalším významům. Nesbíhají se k ní všechny nitky, spíš u ní všechno začíná…

Brutalita a erotika

A brutalita, přesněji popis brutálního jednání, má s erotikou leccos společného. Proto je Cohen stejně věrohodný ve svých zhudebněných milostných dopisech i ve valivé písni Nevermind o pocitu těch, kterých se nikdo neptá, když jde zničit jejich zemi. Pětadvacet slok, a pořád není konec…

Leonard Cohen.
Leonard Cohen. | Foto: Leonard Cohen

Sugestivní kolovrátek připomíná poslední dylanovky, Cohen však žije obklopený jinými, syntetickými zvuky, které nás vrací do éry jeho comebacku s názvem Future, k písním jako Waiting For The Miracle. „Co se vypráví, je pravda i lež, vykopal jsem pár hrobů, nikdy je nenajdeš. Můj živůtek, má rodina, měl jsem jméno, koho to zajímá.“

Jenže přesně takový text hraje u Cohena dvojí roli: může být o válce v Sýrii, ale hodí se i na obyčejné vztahy. Konečně – není i ta nejkrvavější válka jen vypjatý citový vztah? V Nevermind Cohen spojuje násilí s láskou stejně jako jinde sex a Boha, vysoké s nízkým, umění, filozofii a víru s kýčem.

Poslechněte si song Did I Ever Love You od Leonarda Cohena.
Poslechněte si song Did I Ever Love You od Leonarda Cohena. | Video:

Co je třeba písnička Did I Ever Love You? Kýč jak bič, nebo geniální fór? Nejdřív nám ctihodný kmet naservíruje bezmála soulový zpěv v poloze pro něj zcela netypické, a pak ho dámský sbor jemně obtočí hedvábným šátkem refrénu, který má všechno, co má mít správná countryová selanka. Zdánlivě plytkost až na půdu – tak proč se při druhém, třetím poslechu do toho bizarního, podivně trčícího popěvku zamilujeme? A při čtvrtém poslechu už voláme: zlatý hřeb alba! Jak je, do háje zeleného, taková věc možná?

Okouzlujících momentů najdeme na desce víc. Další přichází hned vzápětí, v písničce My Oh My, což je neodolatelné poděkování ženě za to, že chvilku zůstala, i když teď už nemá ani špetku zájmu.

Melodie za melodií se usazuje v paměti a za den dva se přistihneme, že si ty nevtíravé antihity zpíváme. Občas připomenou jiné fáze Cohenovy dráhy: například u písně Born In Chains si možná někdo – už kvůli podobnému názvu – vybaví Leonardův duet s Eltonem Johnem Born To Lose z roku 1993.

Album Popular Problems, navzdory některým závažnějším tématům, nemá velké ambice, nebo tak aspoň nepůsobí. A přece si stojí lépe než většina produkce Cohenových následovníků. Leonard Cohen, zvěčněný na obalu s kloboukem a frajerskou hůlkou, sice zvolna odchází, určitě však nemíří do starého železa. S gospelem bílého muže na rtech si ležérně vykračuje tmou do světla, ať už to v jeho životě a poezii znamená cokoli.

Leonard Cohen: Popular Problems. Sony / Columbia 2014. Celkový čas 35:56.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Seriál běžců v Ruce vyhráli Klaebo a Johaugová, Razýmová byla 22.

Třídílné zahájení Světového poháru v běhu na lyžích ve finské Ruce vyhráli norští favorité Therese Johaugová a Johannes Hösflot Klaebo. Nejlepší z českých reprezentantek Kateřina Razýmová se v dnešní závěrečné stíhačce na 10 km volně posunula na celkové 22. místo, Michal Novák v patnáctikilometrovém závodu klesl na 38. pozici.

Celková vítězka seriálu z minulé sezony Johaugová startovala po sobotním triumfu na klasické desítce jako první a podle očekávání svůj náskok ještě zvýšila. Druhá dojela s odstupem 47 sekund ve skupině pronásledovatelek Ruska Taťjana Sorinová, jež dosáhla na stupně vítězů poprvé v kariéře. Třetí místo obsadila Švédka Ebba Anderssonová.

Razýmová vyjela na trať s číslem 30 a v průběhu závodu se propracovala až na konečnou 22. pozici ve spurtu v chumlu závodnic. Deset kilometrů zvládla ve čtrnáctém nejlepším čase. Třicátý čas zaběhla ve stíhačce Kateřina Janatová, jež díky tomu získala první bod v sezoně. Celkově byla klasifikována v páté a Petra Nováková s Petrou Hynčicovou v šesté desítce.

"Spravila jsem si náladu po sobotě," připomněla Razýmová svou 27. pozici z klasické desítky. "I když je bruslení moje slabší disciplína a startovala jsem až ze 30. místa, tak se mi dařilo postupně sjíždět soupeřky. Celý závod jsem si sice odtáhla sama, ale když člověk sjíždí, tak je to pro něho povzbuzení a dodává mu to síly. Takže 14. nejrychlejší čas považuji s ohledem na to, že jsem nejela ve skupině, za dobrý výkon. Cítila jsem, že mám hodně sil," uvedla Razýmová v tiskové zprávě svazu.

V mužské stíhačce se na rozdíl od závodu žen rozhodovalo až v závěru. Vítěz sobotní klasické patnáctky Klaebo sice startoval s půlminutovým náskokem před Rusem Alexandrem Bolšunovem a krajanem Emilem Iversenem, ale zvolil rozvážnější tempo a v polovině závodu už jela tříčlenná skupina pohromadě. Sázka na závěr Klaebovi vyšla ideálně - ve stoupání těsně před cílem podle očekávání nastoupil a soupeře setřásl. Druhý dojel vítěz SP z minulé sezony Bolšunov, třetí byl Iversen.

Klaebo díky 39. vítězství v kariéře předstihl v historickém pořadí běžců Pettera Northuga a stíhá další norskou legendu Björna Dählieho, jenž má na kontě 46 výher.

Nejlepší z Čechů Novák startoval stejně jako Razýmová s třicítkou. Na trati spolupracoval se slavným Švýcarem Dariem Colognou a ještě na 10. kilometru bodované místo držel. Pak mu ale došly síly, navíc měl pád způsobený vypnutou lyží, a klesl na 38. pozici. Adam Fellner obsadil 64. místo.

"S Colognou jsme začali docela rychle. Ve stíhačce není na co čekat, takže jsme od začátku riskovali a jeli podlahu. Cologna pak ale odpadl a já zůstal sám. Před sebou jsem přitom měl jednu skupinu, ale nepodařilo se mi ji dostihnout. Ten risk nevyšel a došly mi síly. V pátém okruhu mi navíc někdo ze soupeřů vypnul vázání, spadl jsem a musel se pro lyži vracet, takže jsem ztratil hodně času. V tu chvíli jsem si říkal, jestli má vůbec smysl pokračovat, ale to samozřejmě mělo. I když to nebyl šťastný den, tak jsem to dobojoval," řekl Novák, jenž měl ve stíhačce 43. čas.

Po zrušení závodů v Lillehammeru kvůli pandemii koronaviru plánovaných na příští víkend pokračuje SP běžců na lyžích za dva týdny v Davosu.

SP v běhu na lyžích v Ruce (Finsko):

Muži - stíhací závod 15 km volně: 1. Klaebo (Nor.) 35:09,8, 2. Bolšunov (Rus.) -0,7, 3. Iversen -3,0, 4. Holund (oba Nor.) -19,5, 5. Niskanen (Fin.) -27,3, 6. Musgrave (Brit.) -27,7, 7. Červotkin -32,9, 8. Bělov -33,4, 9. Melničenko (všichni Rus.) -35,9, 10. Hakola (Fin.) -37,1, …38. Novák -2:41,7, 64. Fellner (oba ČR) -5:33,9.

Průběžné pořadí SP (po 4 z 33 závodů): 1. Klaebo 296, 2. Bolšunov 257, 3. Iversen 219, 4. Holund 176, 5. Musgrave 148, 6. Niskanen 147, …42. Šeller (ČR) 9, 49. Novák 2.

Ženy - stíhací závod 10 km volně: 1. Johaugová (Nor.) 25:06,2, 2. Sorinová (Rus.) -47,0, 3. Anderssonová -48,6, 4. Karlssonová (obě Švéd.) -50,8, 5. Brennanová (USA) -52,5, 6. Fossesholmová (Nor.) -54,8, 7. Svahnová -1:06,9, 8. Dahlqvistová (obě Švéd.) -1:08,8, 9. Niskanenová (Fin.) -1:14,5, 10. Něprjajevová (Rus.) -1:15,6, …22. Razýmová -2:27,0, 48. Janatová -4:21,6, 56. Nováková -5:49,6, 59. Hynčicová (všechny ČR) -6:25,4.

Průběžné pořadí SP (po 4 z 33 závodů): 1. Johaugová 301, 2. Sorinová 252, 3. Anderssonová 203, 4. Karlssonová 188, 5. Brennanová 177, 6. Svahnová 166, …25. Razýmová 40, 46. Janatová 1.

Zdroj: ČTK
Další zprávy