Primal Scream přivezou do Trutnova krásnou budoucnost

Pavel Turek, tur
16. 6. 2009 13:50
V srpnu vystoupí na Open Air Music Festivalu
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Ačkoli se titulní skladba posledního alba Primal Scream jmenuje Can't Go Back, kapela se ani ne po roce vrací do Česka. Vystoupí jako hlavní hvězdy Open Air Music Festivalu v Trutnově, který bude letos probíhat ve dnech 20. až 23. srpna.

Kromě zmíněných Primal Scream trutnovský festival přivítá americké punkové Anti-Flag, britské Enter Shikari a švédské - naživo vždy výtečné - The (International) Noise Conspiracy, kteří loni vystoupili v Praze na May Day festivalu proti rasismu.

Festival přezdívaný východočeský Woodstock je spojený se jménem pořadatele Martina Věcheta i patrona Václava Havla. Ani v průběhu dvou desetiletí se Trutnov neodsekl od undergroundových kořenů, jež zapustil na sklonku socialismu, a čelil tak otázkám, zda je to živoucí postoj, nebo o setrváváni v někdejší revoltě.

Foto: Aktuálně.cz

Pořadatelé na to setrvale odpovídají  „indiánskou" image a line-upem, který kombinuje osvědčená undergroundová jména i nový punk a tvrdou hudbu s nonkonformními postoji.

A přestože byli  Primal Scream spíš vyhlášení pařiči, spojovník s festivalem tvoří jedna z loňských kulturních kauz v Česku. Rada Českého rozhlasu na základě absolutně neprofesionálního posudku nařkla stanici Radio Wave z propagace fašismu právě kvůli odvysílání písně Swastika Eyes, kterou Primal Scream nahráli na album XTRMNTR.

Rozhlasová rada byl však jediný subjekt, kdy takové významy v písni našel, a podpora stanice od těch, kdo se rovněž „necítili být budoucností tohoto národa", pak přerostla v debatu o nabídce a prezentaci kultury v českých médiích.

Primal Scream letos v létě hostují na festivalech po celé Evropě a stále na podporu své loňské desky Beautiful Future, které je po dlouhé době - charakterizované brutálním Evil Heat a country z Riot City Blues - tím nejpopovějším, co kapela vytvořila.

„Až nás ty skladby samy překvapily," popsal novou polohu kapely frontman Bobby Gillespie. Primal Scream se onu náladu podařilo udržet především díky angažování dvou výrazných producentů: Paula Epwortha a Björna Yttlinga.

Album Beautiful Future tím získalo hodně současný elektronický nádech, a přitom není přetížené efekty, o což by jinak stárnoucí kapela ve snaze udržet se na výsluní mohla usilovat.

Foto: ČTK

Povedlo se především díky jmenovanému členovi tria Peter, Björn and John, kteří vypálili pískací hit Young Folks a letos se představili i na táborském Planet Festivalu.

„Björn je minimalista, daleko větší než my, takže nám to šlo dobře dohromady. Někteří producenti nevědí, co chtějí, a tak se jistí velkým počtem nahrávek, které mají tendenci vrstvit. On je opačný případ," dodává Gillespie.

Symbolicky se popová fascinace dostala i přímo do skladby Uptown - v ní totiž kapela použila stejnou marimbu, která zazněla v SOS a Money, Money, Money u megastars žánru. Björn totiž zavedl Primal Scream do stockholmských Atlantis Studios, kde nahrávala ABBA.

Další nezbytnou „easy-listening" ingrediencí na Beautiful Future je i přítomnost zpěvačky CSS, Lovefoxx, v duetu I Love To Hurt (You Love To Be Hurt).

Je až s podivem, že tahle kapela s více než dvacetiletými kořeny, kterou zformoval bývalý bubeník Jesus & Mary Chain, dokázala přežít všechny excesy, drogové bouření i proměny vnějších trendů.

Když v roce 1991 vydali slavnou Screamadelicu, sice za ni po právu získali Mercury Prize, ale na jejich dlouhověkost by si tehdy vsadil málokdo. Ani když pak Bobby Gillespie na singlu Rocks z následujícího alba Give Out But Don't Give Up zpíval, že „rock nezastavíš".

Nebylo totiž vyhlášenějších  pařičů - a jestliže jiné kapely hrávaly charitativní benefity, pak Primal Scream proslavil koncert ve prospěch zaplacení výloh za zdemolovaný hotelový pokoj.

Ale jak řekl basák Mani v loňském interview pro BBC: „Už devět měsíců jsme všichni čistí. Tahle deska jsou Primal Scream, kteří se chovají slušně. I proto zní tak rozjařeně."

 

Právě se děje

Další zprávy