Peking - Čína zakázala vystoupení německé kapely Kraftwerk na hudebním festivalu, který se bude konat příští měsíc v Pekingu. Důvodem je více než deset let stará plánovaná účast průkopníků elektronické hudby na koncertu za svobodu Tibetu.
Čínská hudební společnost Modern Sky Records požádala o povolení čínské ministerstvo kultury, aby skupina mohla vystoupit na každoročním pekingském Strawberry festivalu. Zdroj z firmy, který si nepřál být jmenován z obavy z postihu, uvedl: "Kraftwerk nesmí hrát... kvůli koncertu Free Tibet. Už jsme jejich vystoupení zařídili, je škoda, že nemohou přijet. Je to velká ostuda," dodal.
Paradoxem je, že skupina na koncertu Free Tibet v roce 1998 ve Washingtonu nakonec vůbec nehrála, i když byla zapsaná mezi vystupujícími. Kraftwerk od vystoupení ustoupil poté, co celý koncert poznamenalo špatné počasí.
Čínské úřady po vystoupení Eltona Johna zpřísnily podmínky pro koncertování zpěváků z cizích zemí. V listopadu loňského roku totiž zpěvák svůj koncert věnoval umělci a disidentovi Aj Wej-wejovi. Místné policie Johna vyslýchala a údajně požádala jeho manažera, ať podepíše prohlášení, že jeho slova podpory byla inspirována pouze obdivem k Ajově umění.
V roce 2011 se Bob Dylan bránil nařčením, že dovolil čínské vládě zcenzurovat výběr písní pro jeho koncerty v Pekingu a Šanghaji.
Na svých stránkách zpěvák napsal: "Čínská vláda požádala o seznam písní, které budu hrát. Neexistuje na to žádná logická reakce, tak jsme jim ho poslali. Zda byly některé písně nebo verše zcenzurovány, mi nikdo neřekl. My jsme hráli všechny písně, které jsme měli v plánu."
Rozhořčení čínských úřadů vyvolala v roce 2008 zpěvačka Björk. Při koncertu v Šanghaji na konci písně Declare Independence křičela: "Tibet, Tibet". Čínský ministr kultury později prohlásil, že její politický výstup nejen porušil zákony a nařízení Číny, ale také urazil Číňany a navíc dle něj šlo o jednání zcela v rozporu s profesionálním chováním umělce.
Čína dlouhodobě odmítá vystoupení umělců, kteří podporují nezávislost Tibetu. Čína toto území násilím obsadila v 50. letech minulého století a Peking čelí mezinárodní kritice kvůli utiskování Tibeťanů.
Elektrárna inspirovala generace hudebníků
"Elektrárna" vznikla už v roce 1970. Nejprve ji jako Organisation založili Ralf Hütter a Florian Schnedider, studenti dűsseldorfské konzervatoře okouzlení Pink Floyd, psychedelickou hudbou a avantgardní klasikou. Po roce se přejmenovali na Kraftwerk, jenž se stal součástí celého experimentálního proudu německého rocku, kterému se v Anglii zpočátku posměšně říkávalo podle německého národního jídla kraut-rock, tedy něco jako rock s kyselým zelím.
Kraftwerk inspirovali i Briana Ena, Davida Bowieho a veškeré techno. Ve studiích, které se zabývají úplnými začátky rapu a hip hopu, se dočteme, že k prvním zvukovým efektům a samplům používali tehdejší DJové z jižního Bronxu zásadně jen desku Autobahn od Kraftwerku.
Právě toto album z roku 1974 s titulní rozsáhlou minimalistickou skladbou, stylizovaně zachycující monotónní jízdu po dálnici, patří k nejvíce ceněným dílům skupiny, vedle už zmíněného Man-Machine. V uších posluchačů všech vrstev ovšem asi nejvíc ze skladeb Kraftwerku utkvěla znělka k hannoverskému Expu 2000.