1 2 3 4 5 6 7 8. Retrospektiva Kraftwerk v New Yorku

Kultura ČTK Kultura, ČTK
7. 4. 2012 11:36
Legendární Kraftwerk přehrají osm alb za osm večerů
Foto: Aktuálně.cz

New York - Legenda elektronické hudby - německá kapela Kraftwerk o sobě dává v poslední době vědět víc komplexnějšími uměleckými akcemi než samotnou hudbou. Od úterka bude mít v newyorském Muzeu moderního umění (MoMA) netradiční retrospektivu, při níž v osmi večerech po sobě přehraje osm svých alb. Koncerty, které byly již v únoru vyprodané během několika dnů, doprovodí 3D projekce.

Podle kurátora MoMA Klause Biesenbacha přehlídku nelze považovat za pouhý koncert, ale za retrospektivu kariéry düsseldorfské kapely, která ovlivnila několik generací hudebníků. "Představa je taková, že návštěvníci budou svědky tvorby a budou ji prožívat," uvedl.

V Muzeu moderního umění na přehlídce Kraftwerk-Retrospective 1 2 3 4 5 6 7 8 zazní desky Autobahn (1974), Radio-Activity (1975), Trans Europe Express (1977), The Man-Machine (1978), Computer World (1981), Techno Pop (1986), The Mix (1991) a Tour de France (2003).

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Nové desky se zřejmě fanoušci Kraftwerk dočkají jen stěží, protože kapela se zaměřila do jiných oblastí. Loni jí třeba učarovaly iPhony a iPady, pro něž vytvořila aplikaci s názvem Kling Klang Maschine. Ovšem ani starší opusy Kraftwerk nepostrádají sílu v době, kdy se mluví o sledování lidí jak přes jejich aktivity na počítačích, tak přes mobilní telefony. Skladba Computerwelt na shromažďování dat upozorňovala už před třiceti roky. O tom je nicméně celá tvorba "Elektrárny", jak zní překlad názvu kapely.

Kraftwerk se v poslední době stále častěji objevují na uměleckých festivalech či v muzeích. Počáteční impuls k tomu dalo jejich vystoupení na benátském bienále v roce 2005. Nedávno se pak objevili v mnichovské galerii Lenbachhaus Kunstbau s expozicí, která se skládala ze 3D projekcí, které vídají návštěvníci koncertů Kraftwerk. A samozřejmě nechyběly ani tři koncerty. MoMA ale chce nabídnout ještě víc. "Komplexní vrstvy hudby, zvuku, videí, instalace a performancí skupiny Kraftwerk jako totální umělecké dílo," uvádí muzeum.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

"Elektrárna" vznikla už v roce 1970. Nejprve ji jako Organisation založili Ralf Hütter a Florian Schnedider, studenti dűsseldorfské konzervatoře okouzlení Pink Floyd, psychedelickou hudbou a avantgardní klasikou. Po roce se přejmenovali na Kraftwerk, jenž se stal součástí celého experimentálního proudu německého rocku, kterému se v Anglii zpočátku posměšně říkávalo podle německého národního jídla kraut-rock, tedy něco jako rock s kyselým zelím. 

Kromě prvních tří alb, která nebyla ještě plně elektronická  a ani nebudou součástí přehlídky v MoMA, jdou Kraftwerk v hudbě jednoznačným směrem. Kombinují strojové rytmy s chytlavými melodiemi. Svým image odkazují k odosobněnému světu moderních technologií. Černě odění muzikanti na pódiu stojí nehybně za svými (ná)stroji, anebo se nechávají zastupovat figurínami robotů. Někdy mají cyborgové lidské vlastnosti jako na albu Man Machine (1978), jindy jsou k robotům přirovnáni třeba cyklisti v pyrenejských etapách z alba Tour de France Soundtracks (2003).

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Kraftwerk inspirovali i Briana Ena, Davida Bowieho a veškeré techno. Ve studiích, které se zabývají úplnými začátky rapu a hip hopu, se dočteme, že k prvním zvukovým efektům a samplům používali tehdejší DJové z jižního Bronxu zásadně jen desku Autobahn od Kraftwerku. Právě toto album z roku 1974 s titulní rozsáhlou minimalistickou skladbou, stylizovaně zachycující monotónní jízdu po dálnici, patří k nejvíce ceněným dílům skupiny, vedle už zmíněného Man-Machine. V uších posluchačů všech vrstev ovšem asi nejvíc ze skladeb Kraftwerku utkvěla znělka k hannoverskému Expu 2000.

Zájem o newyorskou přehlídku daleko předčil nabízenou kapacitu, kdy se na každé představení dostane jen kolem 450 lidí. Ve městě se tak konají nejméně dvě akce pro rozčarované fanoušky, kteří mají pocit, že muzeum při prodeji lístků selhalo. Jedna se jmenuje Kraftwreck a nabídne různé videoprojekce doprovázené hudbou Kraftwerk a spřízněných skupin Tangerine Dream či CAN. Na další nazvané Krautwerk pak newyorští muzikanti zahrají skladby německé legendy. Na akci vystoupí například Kim Gordonová z neméně legendárních Sonic Youth.

Ke koncertům Kraftwerk vydávají také v limitované edici dvou tisíc kusů box se všemi osmi alby. Prodávat se bude na webu MoMA i v obou pobočkách na Manhattanu i v Queensu od 10. dubna. V boxu lze najít osm remasterovaných alb a masivní katalog.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 12 minutami

Bývalého politika Pavla Severu soud zprostil obžaloby z podvodu

Soud ve čtvrtek zprostil bývalého politika Pavla Severu obžaloby z podvodu se směnkami asi na deset milionů korun. Podle soudu skutek není trestným činem. Rozsudek není pravomocný, státní zástupce a zmocněnec poškozené rodiny si ponechali lhůtu pro podání odvolání.

Podle obžaloby Severa údajně v letech 2010 až 2012 na svém dlouholetém příteli, podnikateli Zdeňku Švecovi podvodně vymohl podpis na čtyři směnky. Švec měl podle spisu kvůli nemoci a závislosti na alkoholu snížené až vymizelé rozpoznávací a ovládací schopnosti. Severa vypověděl, že Švecovi v letech 2001 až 2010 půjčoval desetitisícové i statisícové částky, protože podnikatelova firma byla v potížích. Koncem 90. let totiž podle něj ručila za úvěr jiné společnosti, která nesplácela. Po roce 2010 je po dohodě se Švecem sdružil do čtyř směnek.

Podle soudu se nepodařilo prokázat, že by směnky byly falešné a že by Severa zneužil špatného zdravotního stavu Švece. Podnikatel také nikdy své jednání, tedy podpisy směnek, nerozporoval. "Soud nemohl dospět ke spolehlivému závěru, že by obžalovaný zneužil situace poškozeného, nechal ho podepsat uvedené listiny a naložil s nimi, jak je popsáno v obžalobě. Nebylo možné akceptovat popis skutku uvedený v obžalobě," řekl předseda senátu Jan Šlosar.

Zdroj: ČTK
Další zprávy