1 2 3 4 5 6 7 8. Retrospektiva Kraftwerk v New Yorku

Kultura ČTK Kultura, ČTK
7. 4. 2012 11:36
Legendární Kraftwerk přehrají osm alb za osm večerů
Foto: Aktuálně.cz

New York - Legenda elektronické hudby - německá kapela Kraftwerk o sobě dává v poslední době vědět víc komplexnějšími uměleckými akcemi než samotnou hudbou. Od úterka bude mít v newyorském Muzeu moderního umění (MoMA) netradiční retrospektivu, při níž v osmi večerech po sobě přehraje osm svých alb. Koncerty, které byly již v únoru vyprodané během několika dnů, doprovodí 3D projekce.

Podle kurátora MoMA Klause Biesenbacha přehlídku nelze považovat za pouhý koncert, ale za retrospektivu kariéry düsseldorfské kapely, která ovlivnila několik generací hudebníků. "Představa je taková, že návštěvníci budou svědky tvorby a budou ji prožívat," uvedl.

V Muzeu moderního umění na přehlídce Kraftwerk-Retrospective 1 2 3 4 5 6 7 8 zazní desky Autobahn (1974), Radio-Activity (1975), Trans Europe Express (1977), The Man-Machine (1978), Computer World (1981), Techno Pop (1986), The Mix (1991) a Tour de France (2003).

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Nové desky se zřejmě fanoušci Kraftwerk dočkají jen stěží, protože kapela se zaměřila do jiných oblastí. Loni jí třeba učarovaly iPhony a iPady, pro něž vytvořila aplikaci s názvem Kling Klang Maschine. Ovšem ani starší opusy Kraftwerk nepostrádají sílu v době, kdy se mluví o sledování lidí jak přes jejich aktivity na počítačích, tak přes mobilní telefony. Skladba Computerwelt na shromažďování dat upozorňovala už před třiceti roky. O tom je nicméně celá tvorba "Elektrárny", jak zní překlad názvu kapely.

Kraftwerk se v poslední době stále častěji objevují na uměleckých festivalech či v muzeích. Počáteční impuls k tomu dalo jejich vystoupení na benátském bienále v roce 2005. Nedávno se pak objevili v mnichovské galerii Lenbachhaus Kunstbau s expozicí, která se skládala ze 3D projekcí, které vídají návštěvníci koncertů Kraftwerk. A samozřejmě nechyběly ani tři koncerty. MoMA ale chce nabídnout ještě víc. "Komplexní vrstvy hudby, zvuku, videí, instalace a performancí skupiny Kraftwerk jako totální umělecké dílo," uvádí muzeum.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

"Elektrárna" vznikla už v roce 1970. Nejprve ji jako Organisation založili Ralf Hütter a Florian Schnedider, studenti dűsseldorfské konzervatoře okouzlení Pink Floyd, psychedelickou hudbou a avantgardní klasikou. Po roce se přejmenovali na Kraftwerk, jenž se stal součástí celého experimentálního proudu německého rocku, kterému se v Anglii zpočátku posměšně říkávalo podle německého národního jídla kraut-rock, tedy něco jako rock s kyselým zelím. 

Kromě prvních tří alb, která nebyla ještě plně elektronická  a ani nebudou součástí přehlídky v MoMA, jdou Kraftwerk v hudbě jednoznačným směrem. Kombinují strojové rytmy s chytlavými melodiemi. Svým image odkazují k odosobněnému světu moderních technologií. Černě odění muzikanti na pódiu stojí nehybně za svými (ná)stroji, anebo se nechávají zastupovat figurínami robotů. Někdy mají cyborgové lidské vlastnosti jako na albu Man Machine (1978), jindy jsou k robotům přirovnáni třeba cyklisti v pyrenejských etapách z alba Tour de France Soundtracks (2003).

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Kraftwerk inspirovali i Briana Ena, Davida Bowieho a veškeré techno. Ve studiích, které se zabývají úplnými začátky rapu a hip hopu, se dočteme, že k prvním zvukovým efektům a samplům používali tehdejší DJové z jižního Bronxu zásadně jen desku Autobahn od Kraftwerku. Právě toto album z roku 1974 s titulní rozsáhlou minimalistickou skladbou, stylizovaně zachycující monotónní jízdu po dálnici, patří k nejvíce ceněným dílům skupiny, vedle už zmíněného Man-Machine. V uších posluchačů všech vrstev ovšem asi nejvíc ze skladeb Kraftwerku utkvěla znělka k hannoverskému Expu 2000.

Zájem o newyorskou přehlídku daleko předčil nabízenou kapacitu, kdy se na každé představení dostane jen kolem 450 lidí. Ve městě se tak konají nejméně dvě akce pro rozčarované fanoušky, kteří mají pocit, že muzeum při prodeji lístků selhalo. Jedna se jmenuje Kraftwreck a nabídne různé videoprojekce doprovázené hudbou Kraftwerk a spřízněných skupin Tangerine Dream či CAN. Na další nazvané Krautwerk pak newyorští muzikanti zahrají skladby německé legendy. Na akci vystoupí například Kim Gordonová z neméně legendárních Sonic Youth.

Ke koncertům Kraftwerk vydávají také v limitované edici dvou tisíc kusů box se všemi osmi alby. Prodávat se bude na webu MoMA i v obou pobočkách na Manhattanu i v Queensu od 10. dubna. V boxu lze najít osm remasterovaných alb a masivní katalog.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 29 minutami

Jablonec a Liberec odehrají v boji s pandemií imaginární derby

Fotbalisté Jablonce a Liberce sice kvůli pandemii nového koronaviru a přerušení ligy nebudou moci o prvním dubnovém víkendu odehrát plánované podještědské derby na hřišti, zápas se ale uskuteční aspoň imaginárně. Severočeští rivalové začnou v pondělí na odložené utkání prodávat vstupenky v hodnotě 100 korun a výtěžek věnují Krajské nemocnici v Liberci na podporu v boji s nemocí COVID-19.

Fanoušci si mohou v internetové síti Ticketstream kupovat lístky až do neděle, kdy se mělo derby původně hrát. Počet charitativních vstupenek není nijak omezen.

"Místo prestižní fotbalové bitvy se teď svádí jiný a mnohem zásadnější boj, a to boj o lidské životy. Nesvádí ho fotbalisté na zeleném trávníku, ale zdravotníci v nemocnicích. Jejich soupeř je bohužel obzvlášť zákeřný a o to jsou jejich statečné a obětavé výkony obdivuhodnější. V tom boji jim všichni musíme aspoň symbolicky pomoct," uvedly kluby ve společném prohlášení.

Fanoušci po zaplacení obdrží e-mailem speciální elektronickou vstupenku. "Poslouží vám jako stálá připomínka toho, že když to bylo třeba, nezůstali jste v ofsajdu. Věříme, že se v našem kraji najde dost lidí, kteří své zdravotníky v jejich zápase nenechají samotné. Pořiďte si svou vstupenku na derby proti koronaviru, pořiďte ji i svým blízkým. Nikdy nevíte, kdy někdo z nich pomoc zdravotníků bude taky potřebovat," dodali severočeští rivalové.

Podobnou iniciativu spustila nedávno Zbrojovka Brno, která se snaží vyprodat někdejší stadion Lužánky při imaginárním utkání se Slavií. Jde o připomínku slavného zápasu z října 1996, na který dorazilo 44.120 diváků, což je dodnes nejvyšší návštěva samostatné ligy. Výtěžek z virtuálních vstupenek získá na boj s koronavirem brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích.

Další zprávy