HEALTH uzdraví Prahu losangeleským hlukem

Pavel Turek
1. 5. 2009 12:20
Noiseová čtveřice zahraje v sobotu v klubu 007
Foto: Aktuálně.cz

Rozhovor - Hype kolem kapel spojených s losangeleským klubem The Smell se v minulém roce šířil vážně jako smrad. Zachvátil bloggery i mainsteramovější média.

Překvapení plynulo hlavně z toho, že se vyloupla undergroundová scéna ve městě, které poslední výraznou undergroundovou vlnu zaznamenalo v osmdesátých letech a od té doby už od něj málokdo čekal něco invenčního.

Poté, co už do Prahy zavítali Anavan nebo Barr, vystoupí v sobotu 2. května v pražském klubu 007 největší smellová hvězda: noiseová čtveřice HEALTH.

HEALTH se povedlo jít skrze žánry nemyslitelně vzpurnou úhlopříčkou. Téměř indiánskou rytmiku schovali za punkový drive, hlukové experimentální plochy zlidštili zdáním diska a koncerty berou především jako performance. Což není příliš daleko od toho, o co usilují Liars nebo Animal Collective. 

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Rockeři The Mae Shi oslavují vzteklého Christiana Balea
Crystal Castles smrdí jako návěs plný videoher

HEALTH navíc měli vždy štěstí na kamarády; kromě toho, že se dobře uvedli debutovým společným singlem s Crystal Castles, všimnul si jich také talent scout Trent Reznor, který je vytáhl na americké turné jako předkapelu Nine Inch Nails.

Foto: Aktuálně.cz

„Chceme dělat experimentální hudbu, ale ne v debilním slova smyslu, kdy někdo se zapnutým efektem jen krutě zabíjí tvůj drahocennej čas," prohlašuje baskytarista John Famiglietti a v rozhovoru pro Aktuálně dodává, že se snaží z noiseového ghetta vymanit.

Proč jste si vlastně vybrali jméno HEALTH? Víte, že se o vás nedá skoro nic vygooglovat?
Jasně. Jsme téměř negooglovatelní. To byl náš plán, mít jako jméno nějaké naprosto běžné slovo.

Podzim jste prožili na turné jako předkapela Nine Inch Nails, což je typická devadesátková kapela s oddaným publikem. Dovedete si představit, že se podobný status někdy podaří vybudovat současným kapelám, které se spoléhají na bloggosféru a Myspace?
Že by se to povedlo, je dost nepravděpodobné. Vkus je dnes daleko specifičtější. Už neexistuje něco jako tržiště - společné místo, kam bys vyrazil za hudbou. Na internetu si uživatelé jdou cíleně za tím, co chtějí. Radia a časopisy naprosto ztratily vliv. Nehledě na to, že poslední dvě dekády jsou z hlediska hudby naprosto odlišné. Jako den a noc.

Existuje vůbec nějaká možnost, že současné kapely čeká, řekněme, dvacetiletá kariéra?
Fungovat v kapele je dnes jednodušší než kdykoli jindy, protože tě můžou podporovat přímo fanoušci. Na koncertě nebo přes internet. Ale jestli to je ekonomicky únosný model, který tě dokáže živit dvacet let, je jiná otázka.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Váš debut jste nahrávali během ranních hodin po bouřlivých koncertech v losangeleském klubu The Smell. Jak vás ovlivnila ta atmosféra opuštěnosti mezi smetím po skončeném večírku? A chodili jste na nahrávání přímo z party, nebo jste si přivstali?
Vstávali jsme hodně brzo. The Smell je během dne hodně tmavé místo. Nemá okna, je tam vlhko a krysy se ti proplétají mezi nohama. Je to hodně izolující až agresivní prostředí se silně zatuchlým a prašným vzduchem. Nemyslím, že to ovlivnilo způsob nahrávání, ale prostor jako takový zcela jistě probarvil zvuk alba.  
 
Krátce po vydání debutu jste se rozhodli pustit se do vydání remixové desky DISCO. Je to poplatné trendu remixů, který totálně akcelerovaly servery jako Hype Machine?
Vlastně ano. Ale taky nás ta hudba bavila a chtěli jsme všem předvést, že ačkoli možná jsme noiseová kapela, tak nejsme kapela, která by se uzavírala do stylového ghetta. Můžeme proniknout na blogy a mít remixy úplně stejně jako popové skupiny.

Foto: Aktuálně.cz

Hádám, že velkou část fungování v kapele dnes zabírá organizování koncertů a designování triček, což je něco, z čeho plyne víc peněz než z prodeje desek. Vy dokonce provozujete web HEALTH FASHION; berete to jako další rovinu seberealizace?
Nikdy jsem neměl v úmyslu navrhovat potisky triček, ale protože to bylo nezbytný, začal jsem a dost mě to baví. A jak říkáš, trička jsou pro nás na turné největší zdroj příjmů.

Což mě dostává k otázce, jak ovlivnil tvář hudebního merechandisingu American Apparel? Bez jejich triček nedá dnes už žádná kapela ani ránu, tisknou výhradně na ně.
American Apparel naprosto změnil veškerý hudební merchanidising. A k lepšímu. Díky němu je dnes snadné sehnat velikosti, které sedí všem. Navíc dostaneš logo kapely na opravdu kvalitním textilu.

Foto: Aktuálně.cz

Klub The Smell zaznamenal v uplynulém roce velkou pozornost médií. Z jeho interpretů kromě HEALTH vyrostli No Age, Mika Miko nebo The Mae Shi. Jak to se Smellem vypadá nyní, když se stal pomalu nejpopulárnějším klubem na světě?
Pro mě je to dost těžké říct, protože jsem málokdy doma v LA. Jediné, co vím, že koncerty ve Smellu jsou teď vždycky rychle vyprodané, což se dřív stávalo málokdy. Pro klub samotný i domovské kapely je to dobrá zpráva. 

Vaší první vydanou nahrávkou byl společný singl s Crystal Castles - kanadským 8-bitovým duem, což je žánrově ne úplně padnoucí kombinace. Jak jste se dali dohromady?
Dlouhé roky jsme spolu flirtovali přes Myspace. Myslím, že i když zníme jinak, obě kapely sdílejí společnou touhu po tom, jakou hudbu chceme dělat. Chceme, aby zněla jinak, nově, ale také musí být bezprostřední a živočišná.

Do jakých končin se vydáte s novým albem? Nebojíte se trochu, že současné publikum je pěkně nevděčné? Vyhledává novinky a nemá zájem zdržovat se dlouho s jednou kapelou.
Album už máme hotové, jen čekáme na vydání. Z krátkodobé pozornosti pochopitelně strach máme, ale říkám si, že fanoušci naší hudby jsou trochu jiní a mají větší výdrž.

 

Právě se děje

Další zprávy