Sólové nahrávky Filipa Topola: originál, kterých žádná doba nenabízí příliš

Michal Nejtek
4. 5. 2019 13:31
Tvorba klavíristy a zpěváka Filipa Topola, frontmana skupiny Psí vojáci, je bohužel už uzavřena. Přesto se z archivů občas vynoří dokument, díky němuž si lze Topolovo dílo připomenout a oprášit vzpomínky, na které šest let po jeho předčasném úmrtí začíná padat prach.
Klavírista a zpěvák Psích vojáků Filip Topol zemřel v červnu 2013 ve věku 48 let.
Klavírista a zpěvák Psích vojáků Filip Topol zemřel v červnu 2013 ve věku 48 let. | Foto: Bohdan Holomíček

Trojdílný komplet Nebe je zatažený, nedávno vydaný na značce Indies Scope, se skládá z Topolových sólových koncertních nahrávek z let 2000 a 2001. Páteří klavíristova repertoáru jsou zde písně, které tehdy hrál s Psími vojáky, převážně z desek Myši v poli a jiné příběhy a U sousedů vyje pes, doplněné o starší skladby a hity typu Žiletky či Sbohem a řetěz. Je tedy nabíledni, že srovnávání verzí písní se posluchač neubrání - a je to srovnávání zajímavé.

Filip Topol.
Filip Topol. | Foto: Bohdan Holomíček

Topol frontman se od Topola sólisty příliš neliší, zásadním faktorem je míra svobody v zacházení s formou a jejím tvarováním. Prvním dojmem, který se při poslechu nahrávky dostaví, je pocit nestálosti, překotnosti, zhuštěné energie, například hned v titulní písni Nebe je zatažený - jako by si Topol nechtěl dát načas s načasováním sdělení, vše servíruje rovnou a bez okras, s maximální vervou a expresí.

Místy jde o jakési aforistické verze skladeb, očištěné o nadbytečné ozdoby a kudrlinky. Topol sólista je silným vypravěčem, v podstatě folkařem, který zaujme a už nepustí - jeho příběh posluchač musí následovat do konce.

Důležitým faktorem je absolutní soulad sdělení, hlasu a klavíru ve všech parametrech - ve frázování, dynamice, expresi i tektonice skladeb. Vyprávění je pro Topola klíčové, ať už jde o sdělování příběhu, pocitu, nebo naraci coby stavbu melodie a gradaci hudebního průběhu.

Topol sólista nemusí brát ohled na kapelu, hraje ve svém čase a metrorytmu, libovolně nakládá s melodicko-harmonickým materiálem písně. Často moduluje, skáče do jiných poloh, variuje.

Klavír v jeho podání není doprovodným nástrojem, mnohem více představuje rovnocenného partnera hlasu a textu. Každou pauzu mezi frázemi hlasu vyplňuje instrumentální kontrapunkt, každá fráze má svou obdobu v doprovodném předivu, které jako by se neustále přetahovalo o pozornost s textem a vokálem.

Topolova hra je čímsi jako totálním ponořením do materiálu - fyzicky velmi náročnou performancí, jež nenechává vydechnout. Stylizace je často až neklavírní (častá tremola, perkusivní paradidly), jako by klavírista toužil vydolovat z nástroje úplně jiný zvuk.

Filip Topol.
Filip Topol. | Foto: Karel Šuster

Nahrávka je v pozitivním i negativním smyslu slova dechberoucí. Verze písní vyznívají freneticky, plné neustálých modulací a zuřivě opakovaných vzorků. První vydechnutí, spočinutí, přichází až po třičtvrtěhodiny hudby v písni Překvapení - slyšíme radikální změnu faktury, dynamiky, jen prostý modulující jednohlas. Podobné momenty zklidnění či kontemplace nahrávce chybí, autorovi to ale těžko vyčítat.

V souvislosti s pozdní tvorbou Filipa Topola se hodně mluvilo o inspiraci hudbou klasickou a najmě klasicistní - také na nahrávce Nebe je zatažený najdeme momenty, byť nikterak časté, které to dokazují.

Topol není Mariánem Vargou, nevytváří koláže z citací mistrovských děl klasické hudby, místy se však ocitá v jiném světě, který mu evidentně není cizí. Ve druhé části první verze skladby Sedmiboká jaksi "vypadne z role", ponoří se do stylizace klasicistní harmonie, poté poťouchle cituje úvod Beethovenovy skladbičky Pro Elišku, aby se hned střihem vrátil k repríze tématu.

Filip Topol: Nebe je zatažený

Filip Topol: Nebe je zatažený

Indies Scope 2019

Píseň Chce se mi spát, původně z desky Leitmotiv, pak působí mnohem živěji a tanečněji než originál, chvílemi dokonce připomíná gigue, barokní tanec ve stejném metru. Skladbu O noci pro změnu uvozuje impresionistický modální úvod s rozvolněným rytmizováním.

Nahrávka je autentická co do zvuku i atmosféry, nechybí mírně rozladěné pianino i okolní ruchy, jen snad efekt reverb na hlase je příliš dlouhý a vzbuzuje dojem mnohem většího prostoru.

Není třeba užívat mnoha vzletných slov. Stačí říci, že Filip Topol byl originálem, kterých žádná doba nenabízí příliš a kterých je potřeba si vážit. Vypravěč, básník a krotitel démonů, jehož nezkrotné a nenapodobitelné vyjádřování si můžeme díky této nahrávce znovu a znovu připomínat.

Autor je hudebník a skladatel.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Komise: Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10 tisíc

Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10.000. Aktualizovaný odhad dnes podle agentury AFP zveřejnila komise, která problematiku zkoumá. Nezávislou komisi pro sexuální zneužívání v církvi (Ciase) v roce 2018 zřídila katolická církev v reakci na sérii skandálních odhalení sexuálního zneužívání ve Francii i ve světě. Komise v polovině minulého roku odhadla počet obětí na nejméně 3000, což dnes její předseda Jean-Marc Sauvé označil za "jednoznačné podhodnocení".

Komise na více než rok zřídila telefonní linku pro hlášení sexuálního zneužívání, na kterou se za tu dobu obrátilo 6500 obětí či svědků těchto násilných činů. V polovině telefonátů se jednalo o případy z 50. a 60. let minulého století, útokům častěji čelili muži a 87 procent volajících bylo v době zneužívání nezletilých, zveřejnila loni na podzim Ciase.

"Zdaleka ale nejde o všechny", upozornil dnes Sauvé. "Zásadní otázkou zůstává, kolik lidí se ozvalo. Deset procent, pět procent, méně?" dodal.

"I když je 10.000 hodně, jsme stále daleko od pravdy," komentoval nový odhad Jean-Pierre Sautreau, jež stojí v čele organizace sdružující oběti církevního zneužívání v západofrancouzském departementu Vendée. "Skutky jsou často datovány do 50. let minulého století a ti lidé již zemřeli, nebo je jim přes 80 a už o tom nechtějí mluvit," vysvětluje.

"Je to vrchol ledovce, je to rozhodně mnohem více," domnívá se rovněž Véronique Garnierová z jiného sdružení obětí.

Zpráva komise má na podzim představit celkovou diagnózu problematiky a vysvětlit, jak se církev do situace dostala. Instituce mají následně navrhnout podobu odškodnění obětí. Podle Sauvého však trauma obětí nevyřeší pouze odškodnění finanční, "obzvlášť v případě, že by jej doprovázel příkaz mlčet".

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Grammozis se stal pátým trenérem fotbalistů Schalke v sezoně

Novým trenérem fotbalistů Schalke 04 se stal Dimitrios Grammozis. S klubem z Gelsenkirchenu, který už má jen minimální šance na udržení v první lize, podepsal dva dny po odvolání kouče Christiana Grosse smlouvu do roku 2022. Ve funkci by měl podle médií zůstat i v případě sestupu.

Dvaačtyřicetiletý Grammozis byl bez angažmá od loňského léta, kdy skončil u druholigového Darmstadtu. Na lavičce Schalke je už pátým koučem v aktuální sezoně, před ním se u týmu vystřídali David Wagner, Manuel Baum, Huub Stevens a naposledy Gross.

Premiéru s mužstvem absolvuje v pátek v duelu s dalším kandidátem na sestup Mohučí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy