Sólové nahrávky Filipa Topola: originál, kterých žádná doba nenabízí příliš

Michal Nejtek
4. 5. 2019 13:31
Tvorba klavíristy a zpěváka Filipa Topola, frontmana skupiny Psí vojáci, je bohužel už uzavřena. Přesto se z archivů občas vynoří dokument, díky němuž si lze Topolovo dílo připomenout a oprášit vzpomínky, na které šest let po jeho předčasném úmrtí začíná padat prach.
Klavírista a zpěvák Psích vojáků Filip Topol zemřel v červnu 2013 ve věku 48 let.
Klavírista a zpěvák Psích vojáků Filip Topol zemřel v červnu 2013 ve věku 48 let. | Foto: Bohdan Holomíček

Trojdílný komplet Nebe je zatažený, nedávno vydaný na značce Indies Scope, se skládá z Topolových sólových koncertních nahrávek z let 2000 a 2001. Páteří klavíristova repertoáru jsou zde písně, které tehdy hrál s Psími vojáky, převážně z desek Myši v poli a jiné příběhy a U sousedů vyje pes, doplněné o starší skladby a hity typu Žiletky či Sbohem a řetěz. Je tedy nabíledni, že srovnávání verzí písní se posluchač neubrání - a je to srovnávání zajímavé.

Filip Topol.
Filip Topol. | Foto: Bohdan Holomíček

Topol frontman se od Topola sólisty příliš neliší, zásadním faktorem je míra svobody v zacházení s formou a jejím tvarováním. Prvním dojmem, který se při poslechu nahrávky dostaví, je pocit nestálosti, překotnosti, zhuštěné energie, například hned v titulní písni Nebe je zatažený - jako by si Topol nechtěl dát načas s načasováním sdělení, vše servíruje rovnou a bez okras, s maximální vervou a expresí.

Místy jde o jakési aforistické verze skladeb, očištěné o nadbytečné ozdoby a kudrlinky. Topol sólista je silným vypravěčem, v podstatě folkařem, který zaujme a už nepustí - jeho příběh posluchač musí následovat do konce.

Důležitým faktorem je absolutní soulad sdělení, hlasu a klavíru ve všech parametrech - ve frázování, dynamice, expresi i tektonice skladeb. Vyprávění je pro Topola klíčové, ať už jde o sdělování příběhu, pocitu, nebo naraci coby stavbu melodie a gradaci hudebního průběhu.

Topol sólista nemusí brát ohled na kapelu, hraje ve svém čase a metrorytmu, libovolně nakládá s melodicko-harmonickým materiálem písně. Často moduluje, skáče do jiných poloh, variuje.

Klavír v jeho podání není doprovodným nástrojem, mnohem více představuje rovnocenného partnera hlasu a textu. Každou pauzu mezi frázemi hlasu vyplňuje instrumentální kontrapunkt, každá fráze má svou obdobu v doprovodném předivu, které jako by se neustále přetahovalo o pozornost s textem a vokálem.

Topolova hra je čímsi jako totálním ponořením do materiálu - fyzicky velmi náročnou performancí, jež nenechává vydechnout. Stylizace je často až neklavírní (častá tremola, perkusivní paradidly), jako by klavírista toužil vydolovat z nástroje úplně jiný zvuk.

Filip Topol.
Filip Topol. | Foto: Karel Šuster

Nahrávka je v pozitivním i negativním smyslu slova dechberoucí. Verze písní vyznívají freneticky, plné neustálých modulací a zuřivě opakovaných vzorků. První vydechnutí, spočinutí, přichází až po třičtvrtěhodiny hudby v písni Překvapení - slyšíme radikální změnu faktury, dynamiky, jen prostý modulující jednohlas. Podobné momenty zklidnění či kontemplace nahrávce chybí, autorovi to ale těžko vyčítat.

V souvislosti s pozdní tvorbou Filipa Topola se hodně mluvilo o inspiraci hudbou klasickou a najmě klasicistní - také na nahrávce Nebe je zatažený najdeme momenty, byť nikterak časté, které to dokazují.

Topol není Mariánem Vargou, nevytváří koláže z citací mistrovských děl klasické hudby, místy se však ocitá v jiném světě, který mu evidentně není cizí. Ve druhé části první verze skladby Sedmiboká jaksi "vypadne z role", ponoří se do stylizace klasicistní harmonie, poté poťouchle cituje úvod Beethovenovy skladbičky Pro Elišku, aby se hned střihem vrátil k repríze tématu.

Filip Topol: Nebe je zatažený

Filip Topol: Nebe je zatažený

Indies Scope 2019

Píseň Chce se mi spát, původně z desky Leitmotiv, pak působí mnohem živěji a tanečněji než originál, chvílemi dokonce připomíná gigue, barokní tanec ve stejném metru. Skladbu O noci pro změnu uvozuje impresionistický modální úvod s rozvolněným rytmizováním.

Nahrávka je autentická co do zvuku i atmosféry, nechybí mírně rozladěné pianino i okolní ruchy, jen snad efekt reverb na hlase je příliš dlouhý a vzbuzuje dojem mnohem většího prostoru.

Není třeba užívat mnoha vzletných slov. Stačí říci, že Filip Topol byl originálem, kterých žádná doba nenabízí příliš a kterých je potřeba si vážit. Vypravěč, básník a krotitel démonů, jehož nezkrotné a nenapodobitelné vyjádřování si můžeme díky této nahrávce znovu a znovu připomínat.

Autor je hudebník a skladatel.

 

Právě se děje

před 4 minutami

Stoper Jugas odchází ze Slavie do Polska

Fotbalový obránce Jakub Jugas odchází do polské ligy. Devětadvacetiletý stoper Slavie, který letos hostoval v Liberci, se po skončení smlouvy s českým mistrem dohodl na tříleté smlouvě s týmem Cracovia Krakov. Uvedla to agentura Chovanec Sport Agency, která hráče zastupuje.

"Zahraničí pro mě byla priorita. Cracovia mi udělala konkrétní nabídku, která mi po všech stránkách vyhovuje," uvedl v tiskové zprávě Jugas. "Navíc pokud vás chce trenér, je to vždycky nejvíc. Přesně z těch důvodu jsem se před lety rozhodl pro Slavii, protože o mě měl zájem trenér Šilhavý a pan Tvrdík. Potom došlo ke změně trenéra, ale to přináší fotbal. Slavii bych chtěl poděkovat za to, jak se celou dobu chovala. A i trenérovi Hoftychovi, jenž mě vedl nyní v Liberci a výborně se mi s ním spolupracovalo," uvedl obránce s reprezentační zkušeností a stříbrný medailista z ME do 19 let.

Rodák z Otrokovic přišel do Slavie v roce 2017 ze Zlína za více jak 20 milionů korun. V pražském týmu pak sice v následující sezoně vyhrál domácí pohár, ale v dalších hostoval postupně v Mladé Boleslavi, Jablonci a naposledy tento rok i v Liberci. Zde v této sezoně odehrál 23 zápasů.

"Měl jsem i nějaké další nabídky. Z Česka se ozvaly tři týmy a ještě další dva z ciziny. Rychlost jednání, kvalita tamní ligy a lokalita ale rozhodly pro Polsko," řekl Jugas.

Zdroj: ČTK
před 25 minutami

Životopis Philipa Rotha vydá stejné nakladatelství, které publikovalo paměti Woodyho Allena

Životopis renomovaného amerického spisovatele Philipa Rotha, který sepsal Blake Bailey, vydá nakladatelství Skyhorse Publishing. Rozhodlo se tak krátce poté, co původní vydavatel W.W. Norton & Company stáhl knihu z prodeje kvůli obviněním Baileyho ze sexuálního obtěžování. Titul na pultech amerických knihkupectví vydržel jen pár týdnů. Skyhorse Publishing jej tam vrátí 15. června, elektronickou verzi a audioknihu zveřejní již tuto středu. Bailey všechna obvinění odmítá.

Jak připomíná agentura AP, kauza tak končí podobně jako ta loňská, kdy pro změnu nakladatelství Hachette Book Group odmítlo zveřejnit autobiografii filmaře Woodyho Allena, v 90. letech minulého století obviněného z obtěžování své adoptivní dcery. Také Allenovy memoáry nakonec vydalo Skyhorse Publishing.

Stejná firma nedávno uzavřela smlouvu na vydání dvou knih Garrisona Keillora, dlouholetého moderátora populárního hudebního pořadu A Prairie Home Companion, podle nějž natočil film Robert Altman. Spolupráci s Keillorem před několika lety rozvázaly rozhlas Minnesota Public Radio i deník Washington Post poté, co byl moderátor obviněn z obtěžování. K němu se vyjádří ve své autobiografii, jedné ze dvou knih, jež vydá Skyhorse.

Zdroj: AP
Další zprávy