Pavlíčkovo dunění otřásá Hradem. Slavný kytarista posílá lidem havlovské srdce

Ivan Hartman Ivan Hartman
1. 5. 2019 12:37
Kytarista Michal Pavlíček kdysi jednu svou skladbu nazval Masakrální. Teď, když člen kapel Pražský výběr, Stromboli či BSP vydal další sólovou desku Pošli to tam!, se ten slovní novotvar hodí. Lze jím pojmenovat Pavlíčkův styl.
Michal Pavlíček se svým novým albem Pošli to tam!.
Michal Pavlíček se svým novým albem Pošli to tam!. | Foto: ČTK

Podobně jako devět let staré trojalbum Srdeční záležitosti, vykazující skoro délku Wagnerovy opery, také rozměrově skromnější, i když svými bezmála 70 minutami nadstandardní dílo Pošli to tam! rozjíždí kytarista hutným rockovým masakrem. Od něj postupně přechází do jemnějších, někdy až sakrálně vznešených poloh.

Michal Pavlíček na loňském festivalu Mezi ploty.
Michal Pavlíček na loňském festivalu Mezi ploty. | Foto: ČTK

S ďábelskými riffy úvodní kompozice, příznačně pojmenované Dunění a napsané na letitou báseň Jáchyma Topola, se Michal Pavlíček prokopává k nejhlubšímu kořenu rocku. Zatímco v závěrečné instrumentálce Na druhém břehu vylétá meditovat "s anděly".

Kontrastní polohy se občas prolnou v průběhu jediné skladby. Někdy má navrch výběrovské tatrmanství. Jindy zase Pavlíček naplňuje svou pověst "starého romantika syn".

Mezi dvěma mantinely - na cestě od přímočaré živočišnosti k sofistikovanému komponování - tak potkáme plejádu Pavlíčkových autorských a interpretačních podob, k nimž dospěl léty nabitými zakázkami i spolupracemi s rozdílnými hudebníky.

Kariéru třiašedesátiletého kytaristy výstižně v číslech glosuje krátké video na jeho YouTube kanálu: 70 alb, 23 divadelních představení, 6 baletů, 4 muzikály, 16 celovečerních filmů, 10 televizních seriálů, 6 kapel, 1 Michal Pavlíček.

Na jednom Pavlíčkovi stojí i album Pošli to tam!. Veškerou hudbu nejen napsal, ale převážně také sám nahrál. Vypomohlo mu jen několik muzikantů včetně smyčcového Pavel Bořkovec Quarteta ve zhudebněné villonské baladě Michala Horáčka nazvané Jen ten, kdo zbloudí, najde cestu. Zpívá ji Richard Müller se Světlanou Rymarenko ze slovenské vokální skupiny Fragile.

Píseň se nevešla na desku Sociální síť, kterou Pavlíček s Horáčkem pro Müllera připravili před čtyřmi lety. Byla ale spíš rozpačitá - možná proto, že Pavlíčka svazovala striktně pravidelná forma Horáčkových textů, které zhudebňoval.

Michal Pavlíček však potřebuje spíš volnost, aby se mohl odpoutat. A to se mu daří právě na nové nahrávce Pošli to tam!. Volnomyšlenkářství respektovaného kytaristy, který "zahraje téměř cokoliv" a uhrančivě, má tady prostor k rozletu.

Skladbu Jen ten, kdo zbloudí, najde cestu zpívají Richard Müller a Svetlana Rymarenko. | Video: Warner Music Czech Republic

Michal Pavlíček je milován především rockovým publikem, přesto není pravověrným rockerem, který by v mládí nastartoval silnou motorku a pak podle jejího řevu a pravidelného zdvihu válců víceméně profrčel celou svou kariérou. To je doména nějakých ZZ Top, Black Sabbath či AC/DC a jim podobných stylotvorných fenoménů, které jedou či jely víceméně stálou rychlostí.

Pavlíček umí zahrát podobně ostře a vzorově jako oni. Ovšem je to pro něho "jen" důležitý základ, od něhož se odpoutává.

Jakkoliv se však Pavlíčkovy kytary rozlétají všemi směry, jeho skladby mají většinou pevné body, jichž se drží - krátké fráze či riffy, někdy zpěvné, jindy ostře rytmické. Jsou tak výrazné, že bezprostředně upoutají pozornost, obdobně jako dobře vymyšlené reklamní slogany.

Pavlíček rozjede skladbu důrazným a zřetelně čitelným motivem, jako kdyby vyhodil kotvu z lodi. Motiv zopakuje. Rozvede jej. Odpoutá se. Odletí. Pohlédne na skladbu shůry. Zakrouží. Sletí dolů. Chytí se kotvy - zopakuje riff.

Posluchač se nemůže ztratit. Kytaristovy emoce jsou zasazeny do logické struktury. Riffy vytyčují trasu skladby jako turistické značky túru lesem, ačkoliv ta cesta vede známou, již prozkoumanou krajinou. Ale člověk se rád vrací na oblíbená místa, aby se ubezpečil, že zůstávají krásná. V tom smyslu je album Pošli to tam! jistotou.

Michal Pavlíček je milován především rockovým publikem, přesto není pravověrným rockerem.
Michal Pavlíček je milován především rockovým publikem, přesto není pravověrným rockerem. | Foto: Jan Malíř

Když už se ale dotýkáme toho neurčitého estetického pojmu, pak až drásavě krásné je Pavlíčkovo předchozí album Na svahu z roku 2016, které ale není rockové. Přineslo přearanžované starší písně psané pro Moniku Načevu a Pavlíček zde zpěvačku doprovázel se smyčcovým kvartetem Pavla Bořkovce, jež se věnuje hudbě dvacátého i tohoto století.

Nahrávka potvrdila, nakolik je Pavlíčkova tvorba obsažná, když ji lze převést do regulérní "vážné" komorní hudby v mnoha pasážích blížících se dílům klasiků.

Zatímco Bořkovcovo kvarteto píseň s Richardem Müllerem na nynějším albu Pošli to tam! jen nenápadně koloruje, na předešlé desce Na svahu se s Pavlíčkovou akustickou kytarou vylilo z břehů a na starém základě písní Načevy tak vzniklo nové svébytné dílo.

Součástí desky Na svahu je skladba Mami. Pavlíček v ní hraje pacodeluciovsky suverénní sólo na akustickou kytaru, při němž si posluchač uvědomí další souvislost: ta plejáda ambiciózně vystavěných, někdy takzvaně přehulených sól elektrických kytar na aktuální desce Pošli to tam! má pevné virtuózní základy. Není jako kaše nastavená podpůrnými elektronickými efekty, jež dokážou zveličit výkony kytaristů. Uhrančivost Pavlíčkových sól nespočívá v tom, jaký pedál kytarista sešlápne, ale jak důmyslně přemýšlejí jeho prsty na hmatníku.

Titulní skladba z Pavlíčkova nového alba Pošli to tam. | Video: Warner Music Czech Republic

Instrumentálky na novém albu sice převažují, jen na nich ale nahrávka nestojí. Pavlíček kromě Müllera a Rymarenko přizval i další zpěváky: Moniku Načevu, dále Vlastu Třešňáka, s nímž napsal poslední desku Stromboli, či nové tváře Milly Honsovou a Elišku Dvořákovou, jimž tak dal velkou příležitost.

"Punková" Dvořáková zaujala Pavlíčka ve videoklipu sestavy Kašpárek v rohlíku. Honsová za ním přišla po jednom koncertu, aby mu předvedla, jak umí zpívat. A umí to tak suverénně, jako by rock byl bohem, ke kterému se zpěvem modlí. Především v písni Časy jsou zlý - na text Jana Sahary Hedla - Honsová s Pavlíčkem předvádějí klasický "sex-drogy-a-rokenrol" pro hochy v džínových bundách s nášivkami, kteří v opojení hutným zvukem strkají hlavy do "repráků".

Michal Pavlíček: Pošli to tam

Michal Pavlíček: Pošli to tam
Foto: Warner Music Czech Republic

Warner Music Czech Republic 2019

Jinou polohou je ovšem motiv z hudby, kterou Pavlíček napsal k filmu Václava Havla Odcházení. Pro album Pošli to tam! melodii otextoval Vlasta Třešňák a spolu s Monikou Načevou ji také nazpíval.

Pavlíček na tu píseň klade důraz, jež překračuje čistě hudební rovinu. Je to jeho přihlášení se k havlovským hodnotám. To ostatně naznačuje obal alba od výtvarníka Stefana Milkova ze skupiny Tvrdohlaví, na němž rudé srdce, symbol spojený s prvním porevolučním prezidentem, protíná kytara.

Kdyby měli čeští rockeři svůj Hrad, nejspíš by si na něj zvolili Michala Pavlíčka. Deska Pošli to tam! je přesvědčivým volebním programem. Pavlíček drží tón, linii i slovo.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Zrušení ústavního práva na potrat vyvolalo protesty napříč Spojenými státy

V amerických městech se čekají další protesty spojené s pátečním verdiktem nejvyššího soudu, který po téměř 50 letech zrušil ve Spojených státech ústavní právo na potrat. Už během sobotního dopoledne se lidé opět scházeli před budovou soudu ve Washingtonu, přičemž vedle stovek nespokojených přišla podle médií i menší skupina lidí, kteří verdikt umožňující zakazovat interrupce vítají. Nové manifestace přicházejí po pátečních protestech, ale i oslavách v New Yorku, Bostonu, Atlantě nebo Los Angeles.

Nejvyšší soud poměrem pěti hlasů ku čtyřem zneplatnil precedenční verdikt z roku 1973, který vytvořil právo na ukončení těhotenství přibližně do 23. týdne. Páteční stanovisko představuje velmi vzácné rozhodnutí, které zrušením platného precedentu práva Američanů nerozšiřuje, ale omezuje. Verdikt dává možnost americkým zákonodárcům potraty libovolně regulovat a v několika státech s republikánským vedením už jsou nyní tyto procedury zakázané.

Před budovou soudu nedaleko washingtonského Kapitolu po zveřejnění verdiktu slavili členové takzvaného hnutí pro život, pro které šlo o dlouho očekávaný moment, zatímco zastánci práva na potrat vývoj těžce vstřebávali. Protesty proti rozhodnutí nejvyššího soudu se do večera rozšířily do mnoha koutů Spojených států. Průzkumy veřejného mínění v USA dlouhodobě ukazují většinovou podporu práva na interrupce, byť se čísla mohou stát od státu výrazně lišit.

Bezpečnostní složky se v souvislosti s očekávaným výbušným verdiktem připravovaly na násilí a noc na sobotu v tomto směru přinesla několik menších incidentů. V Jacksonu ve státě Mississippi podle televize CNN nad ránem neznámý muž vystupující proti potratům najel autem do dobrovolníka místní kliniky. Web Huffington Post pak informoval o dění v Cedar Rapids ve státě Iowa, kde nějaký muž najel do žen pochodujících za právo na interrupci.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Čeští hokejbalisté porazili ve čtvrtfinále MS Finsko 9:1

Čeští hokejbalisté zvítězili ve čtvrtfinále mistrovství světa v kanadském Lavalu nad obhájci stříbra Finy jednoznačně 9:1 a na čtrnáctém světovém šampionátu postoupili potřinácté mezi nejlepší čtyři celky. Pěti góly zazářil Dalimil Zvonek. Šest bodů za šest asistencí si připsal Martin Kruček.

Češi, kteří ovládli základní skupinu A1 bez porážky, s Finy prohráli před třemi roky na minulém MS v Košicích v semifinále 1:2 v prodloužení. Po následné porážce v duelu o 3. místo s Kanadou (2:3 v prodloužení) skončili teprve podruhé v historii bez medaile. V roce 2005 v Pittsburghu obsadili páté místo.

V Lavalu museli svěřenci trenéra Jiřího Mašíka dohánět ztrátu. Při vyloučení Henrika Kärkkäinena nevyužili přesilovou hru a v čase 9:07 otevřel skóre Sami Pietsalo. Český výběr ve 14. minutě bleskově během 11 sekund otočil stav. Při trestu Juusa Nieminena vyrovnal Jan Müller a vzápětí se zapsal mezi střelce Tomáš Zajíček.

Ve druhé třetině pojistil náskok dvěma góly Zvonek, který skóroval v 18. a 27. minutě. Mezitím se Mašíkův výběr ubránil ve dvou oslabeních při pobytu Ondřeje Pražáka a Radomíra Vaňka na trestné lavici.

Po 59 sekundách závěrečného dějství při vyloučení Mikka Hyvönena zvýšil Tomáš Fejfar. V čase 32:23 dovršil hattrick Zvonek a za čtyři minuty přidal ičtvrtou trefu. Potom se prosadil Lukáš Lhota a ve 43. minutě korunoval své střelecké představení Zvonek.

před 3 hodinami

Českou obec sokolskou povede v dalších třech letech opět Hana Moučková

Českou obec sokolskou povede i v nadcházejících třech letech starostka Hana Moučková. Bude to její páté funkční období. Delegáti o tom rozhodli dnes na 13. sjezdu, který se uskutečnil v Tyršově domě v Praze. Oznámil to mluvčí obce Jiří Reichl.

Moučková vede sokoly již od roku 2011. Je také první ženou, která tento post zastává od založení organizace před 160 lety.

Sokol, který se řadí mezi nejstarší spolky v Česku, vznikl 16. února 1862, kdy Miroslav Tyrš a Jindřich Fügner založili Tělocvičnou jednotu pražskou se znakem sokola v letu. V současnosti má Česká obec sokolská 152 tisíc členů.

Od ostatních sportovních organizací se Sokol odlišuje mimo jiné tím, že se věnuje i kulturně-společenským aktivitám. Pod hlavičkou České obce sokolské tak působí asi dvě stovky divadelních, loutkářských, folklorních a hudebních nebo pěveckých sborů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy